18 MAART 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de geletterdheidsmodules Nederlands en Leren leren van de diplomagerichte beroepsopleidingen van het secundair volwassenenonderwijs

De Vlaamse Regering,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;

Gelet op het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs, artikel 24, § 1, gewijzigd bij de decreten van 30 april 2009 en 1 juli 2011 en artikel 25bis, ingevoegd bij het decreet van 8 mei 2009 en vervangen bij het decreet van 21 december 2012;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de studiebekrachtiging in het volwassenenonderwijs;

Gelet op de voordracht van de stuurgroep, gedaan op 8 september 2014;

Gelet op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad, gegeven op 18 november 2014;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 8 december 2015;

Gelet op protocol nr. 22 van 29 januari 2016 houdende de conclusies van de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op advies 58.935/1 van de Raad van State, gegeven op 9 maart 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. Ter uitvoering van artikel 24, § 1, van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs worden voor de opleidingsprofielen van de diplomagerichte beroepsopleidingen van het secundair volwassenenonderwijs, vastgelegd in bijlage IX bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 betreffende de studiebekrachtiging in het volwassenenonderwijs, geletterdheidsmodules Nederlands en Leren leren vastgelegd in bijlage 1 die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2. De geletterdheidsmodules, vermeld in artikel 1, worden uiterlijk drie jaar na de inwerkingtreding van dit besluit geëvalueerd. De resultaten van die evaluatie worden besproken met de pedagogische begeleidingsdiensten die een subsidie ontvangen op basis van artikel 28 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende de kwaliteit van onderwijs en het Vlaams Ondersteuningscentrum voor het Volwassenenonderwijs, vermeld in artikel 43 van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs.

Art. 3. Ter uitvoering van artikel 25bis van hetzelfde decreet worden de basiscompetenties voor het organiseren van de geletterdheidsmodules Nederlands en Leren leren in de vorm van een open module vastgelegd in bijlage 2 die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 4. Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2016.

Art. 5. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 18 maart 2016.

De minister-president van de Vlaamse Regering,

  1. BOURGEOIS

    De Vlaamse minister van Onderwijs,

  2. CREVITS

    Bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2016 betreffende de geletterdheidsmodules Nederlands en Leren leren van de diplomagerichte beroepsopleidingen van het secundair volwassenenonderwijs

    GELETTERDHEIDSMODULES NEDERLANDS EN LEREN LEREN BIJ DE DIPLOMAGERICHTE OPLEIDINGEN VAN HET SECUNDAIR VOLWASSENENONDERWIJS

    Inhoud

    1 Geletterdheidsmodules in het secundair volwassenenonderwijs

    1.1. Certificering

    1.2. Niveau

    1.3 Modules

    1.4 Leertraject

    1. Basiscompetenties

      2.1. Tekstkenmerken Lezen

      2.2. Tekstkenmerken Luisteren

      2.3. Mondelinge interactie

      2.4. Schrijven

      2.5. Spreken

    2. Geletterdheidsmodules

      3.1. Module Hoe leer ik? (LM SV G901)

      3.1.1. Situering van de module

      3.1.2. Instapvereisten voor de module

      3.1.3. Studieduur

      3.1.4. Basiscompetenties

      3.2. Module Optimaliseren van het leren (LM SV G902)

      3.2.1. Situering van de module

      3.2.2. Instapvereisten voor de module

      3.2.3. Studieduur

      3.2.4. Basiscompetenties

      3.3. Module Coöperatief leren (LM SV G903)

      3.3.1. Situering van de module

      3.3.2. Instapvereisten voor de module

      3.3.3. Studieduur

      3.3.4. Basiscompetenties

      3.4. Module Bewust kiezen (LM SV G904)

      3.4.1. Situering van de module

      3.4.2. Instapvereisten voor de module

      3.4.3. Studieduur

      3.4.4. Basiscompetenties

      3.5. Module Oplossingsgericht handelen (LM SV G905)

      3.5.1. Situering van de module

      3.5.2. Instapvereisten voor de module

      3.5.3. Studieduur

      3.5.4. Basiscompetenties

      3.6. Module Schriftelijke Informatie verwerven en verwerken (LM SV G906)

      3.6.1. Situering van de module

      3.6.2. Instapvereisten voor de module

      3.6.3. Studieduur

      3.6.4. Basiscompetenties

      3.7. Module Mondelinge informatie verwerven en verwerken (LM SV G921)

      3.7.1. Situering van de module

      3.7.2. Instapvereisten voor de module

      3.7.3. Studieduur

      3.7.4. Basiscompetenties

      3.8. Module Schriftelijke informatie verwerven en beoordelen (LM SV G924)

      3.8.1. Situering van de module

      3.8.2. Instapvereisten voor de module

      3.8.3. Studieduur

      3.8.4. Basiscompetenties

      3.9. Module Mondelinge informatie verwerven en beoordelen (LM SV G925)

      3.9.1. Situering van de module

      3.9.2. Instapvereisten voor de module

      3.9.3. Studieduur

      3.9.4. Basiscompetenties

      3.10. Module Schriftelijke informatie verwerken en beoordelen (LM SV G907)

      3.10.1. Situering van de module

      3.10.2. Instapvereisten voor de module

      3.10.3. Studieduur

      3.10.4. Basiscompetenties

      3.11. Module Mondelinge informatie verwerken en beoordelen (LM SV G922)

      3.11.1. Situering van de module

      3.11.2. Instapvereisten voor de module

      3.11.3. Studieduur

      3.11.4. Basiscompetenties

      3.12. Module Schriftelijke informatie kritisch beoordelen (LM SV G908)

      3.12.1. Situering van de module

      3.12.2. Instapvereisten voor de module

      3.12.3. Studieduur

      3.12.4. Basiscompetenties

      3.13. Module Mondelinge informatie kritisch beoordelen (LM SV G923)

      3.13.1. Situering van de module

      3.13.2. Instapvereisten voor de module

      3.13.3. Studieduur

      3.13.4. Basiscompetenties

      3.14. Module Actief les volgen (LM SV G909)

      3.14.1. Situering van de module

      3.14.2. Instapvereisten voor de module

      3.14.3. Studieduur

      3.14.4. Basiscompetenties

      3.15. Module Participeren aan de les (LM SV G910)

      3.15.1. Situering van de module

      3.15.2. Instapvereisten voor de module

      3.15.3. Studieduur

      3.15.4. Basiscompetenties

      3.16. Module Opdrachten aanpakken (LM SV G911)

      3.16.1. Situering van de module

      3.16.2. Instapvereisten voor de module

      3.16.3. Studieduur

      3.16.4. Basiscompetenties

      3.17. Module Opdrachten planmatig uitvoeren (LM SV G912)

      3.17.1. Situering van de module

      3.17.2. Instapvereisten voor de module

      3.17.3. Studieduur

      3.17.4. Basiscompetenties

      3.18. Module Verslagen maken (LM SV G913)

      3.18.1. Situering van de module

      3.18.2. Instapvereisten voor de module

      3.18.3. Studieduur

      3.18.4. Basiscompetenties

      3.19. Module Rapporten maken (LM SV G914)

      3.19.1. Situering van de module

      3.19.2. Instapvereisten voor de module

      3.19.3. Studieduur

      3.19.4. Basiscompetenties

      3.20. Module Spreken voor een groep (LM SV G915)

      3.20.1. Situering van de module

      3.20.2. Instapvereisten voor de module

      3.20.3. Studieduur

      3.20.4. Basiscompetenties

      3.21. Module Presenteren voor een groep (LM SV G916)

      3.21.1. Situering van de module

      3.21.2. Instapvereisten voor de module

      3.21.3. Studieduur

      3.21.4. Basiscompetenties

      3.22. Module Zich voorbereiden op leren op de werkvloer (LM SV G917)

      3.22.1. Situering van de module

      3.22.2. Instapvereisten voor de module

      3.22.3. Studieduur

      3.22.4. Basiscompetenties

      3.23. Module Samenwerken met collega's (LM SV G918)

      3.23.1. Situering van de module

      3.23.2. Instapvereisten voor de module

      3.23.3. Studieduur

      3.23.4. Basiscompetenties

      3.24. Module Zich voorbereiden op de evaluatie (LM SV G919)

      3.24.1. Situering van de module

      3.24.2. Instapvereisten voor de module

      3.24.3. Studieduur

      3.24.4. Basiscompetenties

      3.25. Module Zich voorbereiden op solliciteren (LM SV G920)

      3.25.1. Situering van de module

      3.25.2. Instapvereisten voor de module

      3.25.3. Studieduur

      3.25.4. Basiscompetenties

    3. Geletterdheidsmodules in het secundair volwassenenonderwijs

      1.1. Certificering

      Elke module wordt bekrachtigd met een deelcertificaat.

      1.2. Niveau

      De geletterdheidsmodules situeren zich op het niveau secundair volwassenenonderwijs.

      1.3 Modules

      Naam Code LestijdenGELETTERDHEIDSMODULES Hoe leer ik? LM SV G901 20Optimaliseren van het leren LM SV G902 20Coöperatief leren LM SV G903 20Bewust kiezen LM SV G904 10Oplossingsgericht handelen LM SV G905 10Schriftelijke informatie verwerven en verwerken LM SV G906 10Mondelinge informatie verwerven en verwerken LM SV G921 10Schriftelijke informatie verwerven en beoordelen LM SV G924 20Mondelinge informatie verwerven en beoordelen LM SV G925 20Schriftelijke informatie verwerken en beoordelen LM SV G907 10Mondelinge informatie verwerken en beoordelen LM SV G922 10Schriftelijke informatie kritisch beoordelen LM SV G908 20Mondelinge informatie kritisch beoordelen LM SV G923 20Actief les volgen LM SV G909 12Participeren aan de les LM SV G910 16Opdrachten aanpakken LM SV G911 10Opdrachten planmatig uitvoeren LM SV G912 10Verslagen maken LM SV G913 20Rapporten maken LM SV G914 20Spreken voor een groep LM SV G915 20Presenteren voor een groep LM SV G916 20Zich voorbereiden op leren op de werkvloer LM SV G917 20Samenwerken met collega's LM SV G918 20Zich voorbereiden op de evaluatie LM SV G919 8Zich voorbereiden op solliciteren LM SV G920 12

      1.4 Leertraject

      Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

    4. Basiscompetenties

      De basiscompetenties van de geletterdheidsmodules worden geselecteerd uit de Matrix Nederlands en leren leren (Hier link plaatsen: AKOV).

      Een centrum moet de basiscompetenties met zijn cursisten bereiken (resultaatsverplichting). Basiscompetenties met een * moet het centrum met zijn cursisten nastreven (inspanningsverplichting).

      De basiscompetenties Nederlands zijn in de geletterdheidsmodules steeds gekoppeld aan tekstkenmerken. De tekstkenmerken moeten als deel van de basiscompetenties gelezen worden. De dragers zijn zowel digitaal als niet-digitaal zijn.

      De codes van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT