18 DECEMBER 2014. - Besluit van de Voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Opmetingen en Waarderingen is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten

De Voorzitter van het directiecomité,

Gelet op koninklijk besluit van 3 december 2009 houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën, artikel 1, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 juli 2013 en artikel 6, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 april 2014;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 2010 betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, artikel 3, 7 en 9;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010 waarbij delegatie wordt verleend aan de Voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 16 december 2014,

Besluit :

Artikel 1. Binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie is de Administratie Opmetingen en Waarderingen belast met :

- de uitvoering van titel IX van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 wat betreft de vaststelling van het kadastraal inkomen en het bewaren en bijwerken van de kadastrale documentatie waaronder de kadastrale identificatie en het kadastraal percelenplan. Uitzondering hierop vormt de vaststelling van de zakenrechtelijke eigendomstoestand van de onroerende goederen welke tot de bevoegdheid behoort van de Administratie Rechtszekerheid;

- het beheer van het gegevensbestand van de bij de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie neergelegde plannen van afbakening en het afleveren van een gereserveerde perceelsidentificatie met het oog op een latere kadastrering;

- het beheer van de kadastrale archieven en het uitreiken van uittreksels of kopieën uit de kadastrale documentatie, uitgezonderd de taken waarmee de Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling is belast;

- het bijhouden van de administratieve grenzen van het Rijk en van zijn territoriale onderverdelingen;

- de schatting en de controle van de verkoopwaarde van roerende en onroerende goederen in het kader van de uitvoering van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten en van het Wetboek der successierechten, ter ondersteuning van de Administratie Rechtszekerheid;

- de schatting van verkoop-, constructie- en huurwaarden van onroerende goederen ter ondersteuning van andere diensten van de FOD Financiën en van andere federale overheidsentiteiten;

- het aanleggen en bijwerken van de schattingsdocumentatie.

Art. 2. De Administratie Opmetingen en Waarderingen bevat, op het niveau van de administrateur, de volgende diensten :

  1. het Secretariaat van de administrateur;

  2. de Dienst Strategische en Operationele ondersteuning;

  3. de Afdeling Opmetingen;

  4. de Afdeling Waarderingen.

    Art. 3. Bij de Administratie Opmetingen en Waarderingen worden de volgende diensten opgericht :

  5. acht Centra Mutaties en Waarderingen waarvan de zetel is gevestigd te Antwerpen, Bergen, Brugge, Brussel, Gent, Hasselt, Namen en Luik;

  6. vijfenvijftig Antennes Mutaties die afhangen van deze Centra Mutaties en Waarderingen;

  7. één Centrum Opmetingen en Fotogrammetrie waarvan de zetel is gevestigd te Brussel;

  8. één Antenne Opmetingen en Fotogrammetrie en tien Antennes Opmetingen die afhangen van het Centrum Opmetingen en Fotogrammetrie.

    De benaming en de territoriale bevoegdheid van de voormelde centra en antennes, alsmede de zetel van de antennes zijn bepaald in de tabel in bijlage 1 van dit besluit.

    Art. 4. Een Centrum Mutaties en Waarderingen is op regionaal niveau direct of indirect belast met alle bevoegdheden die krachtens dit besluit, een wettelijke of reglementaire bepaling is toevertrouwd aan de Administratie Opmetingen en Waarderingen, uitgezonderd de bevoegdheden van het Centrum Opmetingen en Fotogrammetrie.

    Een Centrum Mutaties en Waarderingen is met betrekking tot de afdelingen en diensten die ertoe behoren en de antennes die ervan afhangen, belast met :

    - de hoge leiding;

    - de juridische en procedurele ondersteuning.

    Het Centrum verzekert het management, de coördinatie van en de controle op de organisatie en op de werking van zijn afdelingen en diensten.

    Art. 5. Met uitzondering van de Centra Mutaties en Waarderingen Brabant en Namen-Luxemburg, bevat een Centrum Mutaties en Waarderingen de volgende afdelingen en diensten :

    - een Afdeling Plan en Mutaties met een Dienst Plan;

    - een Afdeling Waarderingen;

    - een Dienst Uittreksels.

    Het ambtsgebied en de zetel van deze afdelingen en diensten stemt overeen met deze van het Centrum Mutaties en Waarderingen waarvan ze deel uitmaken.

    Art. 6. Een Afdeling Plan en Mutaties is op niveau van het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT