18 DECEMBER 2014. - Besluit van de Voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën tot vaststelling van de taken waarmee de Administratie Rechtszekerheid is belast en tot vaststelling van de bevoegdheden en de zetel van haar operationele diensten

De Voorzitter van het directiecomité,

Gelet op koninklijk besluit van 3 december 2009 houdende regeling van de operationele diensten van de Federale Overheidsdienst Financiën, artikel 1, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 juli 2013 en artikel 6, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 4 april 2014;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 2010 betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, artikelen 3, 7 en 9;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010 waarbij delegatie wordt verleend aan de Voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het Ministerieel besluit van 30 juni 1985 houdende oprichting van Opsporings- en documentatiediensten van de registratie bij de Administratie van de belasting over de toegevoegde waarde, registratie en domeinen;

Gelet op het Besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 24 maart 2014 tot reorganisatie van de registratiekantoren van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 december 2014,

Besluit :

Artikel 1. Binnen de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie is de Administratie Rechtszekerheid belast met :

  1. de uitvoering van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, het Wetboek der successierechten, uitgezonderd Boek IIbis, het Wetboek diverse rechten en taksen, uitgezonderd Boek II, en van hun uitvoeringsbesluiten. Uitzondering hierop vormen de taken waarmee de Administratie Opmetingen en Waarderingen of de Administratie informatieverzameling en -uitwisseling zijn belast.

    Zij verzekert, voor elk gewest, slechts de dienst van de belastingen beoogd in artikel 3, eerste lid, 4°, 6°, 7° en 8° van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten, voor zover deze dienst niet werd overgenomen door het betrokken gewest;

  2. de uitvoering van de wetgeving met betrekking tot het aanleggen, de bijwerking en de bewaring van de documentatie betreffende het patrimonium, zowel wat de roerende en onroerende bestanddelen betreft, hieronder begrepen :

    - het bijhouden van de opeenvolgende zakenrechtelijke eigendomstoestanden van in België gelegen onroerende goederen, ook als onderdeel van de kadastrale documentatie;

    - het aanleggen en het bijhouden van een gegevensbestand van de geregistreerde huurcontracten;

    - de dienst van de bewaring van de hypotheken, zoals bepaald bij de wet van 21 ventôse jaar VII betreffende de inrichting van de bewaring der hypotheken;

    - de dienst van de bewaring van het Nationaal Pandregister (wet van 11 juli 2013);

    - de formaliteiten met betrekking tot het in pand geven van handelszaken (wet van 25 oktober 1919);

    - de openbaarheid met betrekking tot de zakelijke rechten op zeeschepen en de formaliteiten met betrekking tot de hypotheek op zeeschepen (boek II, titel I, hoofdstuk II tot IV van het Wetboek van Koophandel);

  3. het afleveren van attesten van erfopvolging (art. 1240bis B.W.);

  4. de vestiging en invordering van de belasting van niet-inwoners op meerwaarden op onroerende goederen (Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, artikel 301 en het uitvoeringsbesluit van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, hoofdstuk III, afdeling 7, artikel 177);

  5. de inning van de bedrijfsvoorheffing op de meerwaarden gerealiseerd op onroerende inkomsten door niet-verblijfhouders in het kader van hun beroepswerkzaamheid (Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, artikel 412bis en het uitvoeringsbesluit van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, hoofdstuk III, afdeling 13bis, artikel 210bis en 210ter);

  6. de inning en de eventuele teruggave van de rechten met betrekking tot de rechtspleging voor de Raad van State (artikelen 71 en 72 van het besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State);

  7. de dienst van de lokale agentschappen van de Deposito- en Consignatiekas conform de processen, de procedures en instructies van de Algemene administratie van de Thesaurie.

    Art. 2. De Administratie Rechtszekerheid bevat, op het niveau van de administrateur, de volgende diensten :

  8. het Secretariaat van de administrateur;

  9. de Dienst Strategische en Operationele ondersteuning;

  10. de Dienst Juridische expertise en fiscaliteit.

    Art. 3. Bij de Administratie Rechtszekerheid worden de volgende diensten opgericht :

  11. tien Centra Rechtszekerheid;

  12. achtenveertig Antennes Rechtszekerheid die afhangen van deze Centra Rechtszekerheid.

    De benaming, de territoriale bevoegdheid en de zetel van deze centra en antennes, alsmede van de diensten die deel uitmaken van deze antennes, zijn bepaald in de tabel in bijlage 1 van dit besluit.

    Art. 4. Een Centrum Rechtszekerheid is op regionaal niveau direct of indirect belast met alle bevoegdheden die krachtens dit besluit, een wettelijk of reglementaire bepaling, is toevertrouwd aan de Administratie Rechtszekerheid.

    Een Centrum Rechtszekerheid is met betrekking tot de Antennes Rechtszekerheid die er van afhangen, belast met :

    - de hoge leiding;

    - de juridische en procedurele ondersteuning;

    - het toezicht op de boekhouding en het rekenplichtig beheer in de zin van de wet op de comptabiliteit van de federale Staat.

    Het verzekert de ondersteuning, het management, de coördinatie en de controle op de organisatie en op de werking van de Antennes Rechtszekerheid die er van afhangen.

    Tevens is het belast met de controle en het toezicht op de griffies van hoven en rechtbanken wat betreft de heffing van de griffierechten.

    Art. 5. Een Antenne Rechtszekerheid is belast met het management, de coördinatie en de controle op de organisatie en op de werking van de diensten er deel van uitmaken.

    Het ambtsgebied van een Antenne Rechtszekerheid stemt overeen met het ambtsgebied inzake de hypothecaire openbaarmaking van het hypotheekkantoor dat er wordt in geïntegreerd.

    Zijn zetel stemt, behoudens de hierna vermelde uitzonderingen, overeen met deze van het hypotheekkantoor dat er deel van uitmaakt.

    In afwijking op het vorige lid is de zetel van de Antennes Rechtszekerheid :

    - waarin het vierde hypotheekkantoor Brussel wordt geïntegreerd, gevestigd te Halle;

    - waarin het zesde hypotheekkantoor Brussel wordt geïntegreerd, gevestigd te Vilvoorde;

    - waarin het zevende hypotheekkantoor Brussel wordt geïntegreerd, gevestigd te Asse;

    - waarin het tweede hypotheekkantoor Brugge wordt geïntegreerd, gevestigd te Oostende.

    Art. 6. Binnen de Antennes Rechtszekerheid gevestigd in het Vlaamse Gewest wordt een "Registratiekantoor" opgericht met hetzelfde ambtsgebied en zetel als de antenne waarvan het deel uitmaakt.

    Het Registratiekantoor is belast met :

    - de registratie van de notariële, administratieve, onderhandse en in het buitenland verleden akten, alsmede van de gerechtelijke akten en van de exploten en processen-verbaal van gerechtsdeurwaarders;

    - de registratie van de akten bedoeld in art. 39, 7° van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;

    - de registratie van de verklaringen bedoeld in artikel 31 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;

    - de heffing van het federaal registratierecht op deze akten en verklaringen;

    - de heffing van het regionaal registratierecht op deze akten en verklaringen voor rekening van het gewest waarvoor de dienst van de belastingen wordt verzekerd;

    - de heffing van het registratierecht op de procedures tot verkrijging van de Belgische nationaliteit en op de vergunningen tot verandering van naam of van voornamen;

    - het viseren van de repertoria van de notarissen en gerechtsdeurwaarders met standplaats gevestigd in zijn ambtsgebied;

    - de heffing van het recht op geschriften op de akten vermeld in deze repertoria;

    - de heffing van de griffierechten;

    - de heffing van de jaarlijkse taks tot vergoeding van de successierechten;

    - de behandeling van aanvragen tot teruggave met betrekking tot deze heffingen;

    - het verstrekken van inlichtingen in uitvoering van de bepalingen van Hoofdstuk XVII van Titel I van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten;

    - het verstrekken van inlichtingen in uitvoering van de bepalingen van Hoofdstuk XVII van het Wetboek der successierechten;

    - het afleveren van attesten van erfopvolging;

    - de ontvangst van de kennisgevingen inzake openbare verkopen van lichamelijke roerende...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT