17 MEI 2019. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de verkoop en exploitatie van hout en andere bosproducten uit openbare bossen

Verslag aan de Vlaamse Regering

  1. INLEIDING

    Dit verslag aan de Vlaamse regering is er op gericht een systematische en algemeen kenbaar gemaakte toelichting te verschaffen bij het besluit van de Vlaamse regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de verkoop en exploitatie van hout en andere bosproducten uit openbare bossen.

    Daartoe wordt er in een eerste deel een algemene situering gegeven, met daarbij een duiding bij de rechtsgronden waarop dit besluit gebaseerd is.

    Daarna volgt een artikelsgewijze bespreking. Bij elk artikel wordt er, zo mogelijk en relevant, toegelicht waartoe het artikel dient, wat de beknopte inhoud is van het artikel, welke de verbanden er zijn met andere bepalingen in het besluit en wordt er de nodige terminologische en inhoudelijke toelichting gegeven.

  2. ALGEMENE SITUERING

    Het ontwerp van besluit geeft uitvoering aan verschillende bepalingen van het Bosdecreet, waarbij de Vlaamse Regering in de uitvoering ervan moet voorzien.

    Artikel 6, § 2, 1°, van de Bijzondere wet van 8 augustus 1980 bepaalt dat de betrokken regeringen onderling overleg moeten plegen wat betreft de bijzondere bepalingen betreffende de bossen gelegen op het grondgebied van meer dan één gewest. Uit te vaardigen bepalingen met betrekking tot de houtverkoop en het merken van bomen zijn van toepassing op de Vlaamse bossen die grenzen aan de Waalse en Brusselse bossen. Daaruit volgt dat de verplichting van artikel 6, § 2, 1°, hier nageleefd moet worden. Het voorontwerp werd bijgevolg na eerste principiële goedkeuring besproken op de Interministeriële Conferentie Leefmilieu van 18 maart 2019.

    De huidige regelgeving inzake houtverkoop en -exploitatie in openbare bossen verhindert een eigentijdse, minder tijdrovende en meer optimale aanpak van de verkoop en exploitatie van hout uit openbare bossen. Deels is dit te wijten aan te stringente bepalingen die verhinderen dat niet tijdig flexibel kan worden ingespeeld op de evolutie in maatschappelijke noden en nieuwe inzichten met betrekking tot een efficiënter, effectiever en rendabeler beheer. Een te verwachten toename van het gebruik van de grondstof hout via cascadering of lokale, circulaire economie moet kunnen gevaloriseerd worden via de meest aangewezen verkoopmethode. Vernieuwende technologische ontwikkelingen laten het gebruik van efficiëntere verkooptechnieken toe, wat door sommige artikelen in de huidige regelgeving echter wordt belemmerd. Ook zijn enkele bepalingen niet meer in lijn met de Europese regelgeving inzake het vrij verkeer van goederen en diensten. Een aantal artikelen uit de huidige regelgeving, vooral van technische of organisatorische aard, zal, al dan niet in aangepaste vorm, worden opgenomen in de verkoopsvoorwaarden bij de verkoop van de bomen. De vernieuwing houdt ook in dat de markt toegankelijker wordt gemaakt voor meer betrokkenen uit de sector. De nieuwe regelgeving realiseert een vereenvoudiging door 3 bestaande regelgevingen m.b.t. de verkoop en exploitatie van hout uit openbare bossen in één nieuw besluit te vatten en overbodige administratieve stappen te vermijden. In dit nieuwe besluit wordt de openbaarheid en transparantie van de werkwijze en het respect voor de mededinging steeds gegarandeerd.

  3. ARTIKELSGEWIJZE BESPREKING

    Toelichting bij de artikelen 1 en 2

    Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.

    Toelichting bij artikel 3

    Voor het merken van bomen ten behoeve van kapping of verkoop worden overeenkomstig de momenteel geldende regelgeving "hamers" gebruikt. In feite is een dergelijke hamer een bijl waarbij aan de achterzijde van het snijvlak een zegel is aangebracht die, na het plaatselijk ontschorsen van de boom met de bijl, in het ontschorste stamvlak wordt geslagen. In de praktijk blijkt die manier van merken niet steeds efficiënt en zelfs technisch dikwijls niet haalbaar. Zeker in jonge bosbestanden, vooral van naaldhout, is het aanbrengen van zo'n merk van de hamer op dunne boompjes bij de eerste noodzakelijke dunningen vrij zinloos en omwille van het dikwijls zeer grote aantal bomen ook bijzonder tijdrovend. Bovendien zijn bij het vellen van naaldhoutbestanden met de moderne technologische middelen, zoals een harvester (zelfrijdende houtoogstmachine die geheel gemechaniseerd bomen in één arbeidsgang velt, onttakt, opmeet, doorkort en stapelt), de gehamerde merktekens moeilijk zichtbaar, zeker wanneer de velling geruime tijd na het merken van de bomen gebeurt. Alternatieve manieren van merken, om de zichtbaarheid van de merken te verbeteren en de werkduur aanzienlijk in te korten en daardoor de kostenefficiëntie te verhogen, worden nu al gebruikt. Het gaat daarbij met name om het gebruik van een rits (een gebogen mes waarmee blijvende krassen in de schors worden getrokken) en van verf. Voor bomen met grotere afmetingen of van een zichtbaar hogere kwaliteit (hogere waarde) kan het hameren behouden blijven. Gezien de snelle technologische ontwikkelingen is het niet ondenkbaar dat zich op vrij korte termijn nog nieuwe markeringsmethoden aandienen die ook op de exploitatie van bomen toepasbaar kunnen zijn. Daarom is het noodzakelijk meerdere manieren van merken van de bomen toe te laten.

    Toelichting bij artikel 4

    De mogelijkheid tot een verkoop van hout via een online platform is een essentiële vernieuwing binnen de regelgeving voor openbare bossen en wordt in sommige van onze buurlanden reeds toegepast voor al dan niet omvangrijke houtverkopen. De online verkoop van vooral brandhoutloten van particuliere boseigenaars via erkende bosgroepen in Vlaanderen werd recent al gestart. Binnen het Agentschap voor Natuur en Bos is de uitwerking van een online platform voor verkoop van hout uit openbare bossen in ontwikkeling. Dit platform kan worden ingeschakeld voor de verkoop van loten hout op om het even welk tijdstip tijdens het jaar en gedurende een bepaalde periode. Het is aangewezen de meest geschikte verkoopwijze te kunnen kiezen in functie van de aard van de aangeboden loten (bijvoorbeeld brandhout of zaaghout voor de lokale markt, hout voor professionelen/particulieren) en de omvang of specificiteit van de loten (kwaliteitshout, hout geschikt voor mo-lenbouw, nicheproducten,...). Er wordt verwacht dat ook het koperpotentieel door het gebruik van een online platform zal verbreden.

    Toelichting bij artikel 5

    Dit artikel behoeft geen toelichting.

    Toelichting bij artikel 6

    Een te verkopen lot bomen omvat dikwijls stammen van verschillende boomsoorten, bovendien met verschillende afmetingen (diameter) en van uiteenlopende stamkwaliteit. Ook als een lot bestaat uit slechts 1 boomsoort, komen er meestal verschillende sortimenten (afmetingen) en stamkwaliteiten in voor. Al die factoren bepalen mee het mogelijke gebruik van die bomen voor bepaalde toepassingen of markten (zoals hout voor timmerwerken, bouwhout, meubelhout, fineerhout, houtplatenindustrie, brandhout, muziekinstrumentenbouw, hobbymarkt en andere nichemarkten). Eenzelfde lot kan bestaan uit bomen die wel kwaliteitsvol zijn voor timmerhout of de houtplatenmarkt maar niet voor hoogwaardige fineerproductie: kwaliteit wordt dus mee bepaald door de eisen voor het product dat met dat hout zal worden gemaakt.

    Bij de verkoop van de bomen is niet gekend wat de potentiële kopers op het oog hebben inzake het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT