17 MAART 2016. - Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 22 februari 2016 betreffende de bestrijding van doping in de sport

De Regering van de Duitstalige Gemeenschap,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;

Gelet op de wet van 31 december 1983 tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap, artikel 7;

Gelet op het decreet van 22 februari 2016 betreffende de bestrijding van doping in de sport, de artikelen 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27 en 30;

Gelet op het advies van de Sportraad van de Duitstalige Gemeenschap, gegeven op 7 maart 2016;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 maart 2016;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor Begroting, d.d. 11 maart 2016;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd wordt door de omstandigheid dat de Duitstalige Gemeenschap als ondertekenaar van de Verklaring van Kopenhagen tot ondersteuning van de Wereldantidopingcode ertoe verplicht is haar wet- en regelgeving uiterlijk op 18 maart 2016 volledig in overeenstemming te brengen met de Code en met de internationale standaards van de Wereldantidopingorganisatie (hierna: WADA); overwegende dat de Duitstalige Gemeenschap, als haar nieuwe, conform de Code opgestelde regelgeving niet uiterlijk op 18 maart 2016 definitief aangenomen is, de gevolgen zou moeten ondergaan bedoeld in artikel 23.6 van de Code en in het bijzonder op haar grondgebied geen internationale evenementen meer zou mogen organiseren, internationale evenementen zou moeten afzeggen of dat het laboratorium dat belast is met de analyse van de monsters voor de Duitstalige Gemeenschap zijn WADA-accreditering zou verliezen; Overwegende dat zulke gevolgen die uiteraard moeten worden vermeden, een moeilijk te herstellen ernstig nadeel zouden kunnen berokkenen aan de Duitstalige Gemeenschap, zowel voor de sport als voor de reputatie van de Duitstalige Gemeenschap in het algemeen, zowel in België als in het buitenland; dat dit besluit bijgevolg zo snel mogelijk in werking moet treden;

Op de voordracht van de minister bevoegd voor Sport;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. § 1. Bij verwijzing naar personen wordt hierna de mannelijke vorm gebruikt.

§ 2. Naast de definities vermeld in artikel 3 van het decreet gelden voor de uitvoering van dit besluit nog de volgende definities :

  1. decreet : het decreet van 22 februari 2016 betreffende de bestrijding van doping in de sport;

  2. Minister : de Minister van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap bevoegd voor Sport;

  3. NADO-DG : de NADO van de Duitstalige Gemeenschap;

  4. chaperon : de persoon die gemachtigd en opgeleid is om de controlearts te begeleiden bij dopingtests.

    Art. 2. § 1. In het kader van de bestrijding van doping in de sport kan de Minister een informatie- en preventieplan ontwikkelen, in het kader waarvan educatie-, informatie- en preventiecampagnes gevoerd worden en een contactpunt wordt opgericht dat de elitesporters helpt om hun verplichtingen inzake verblijfsgegevens na te komen.

    Het plan bedoeld in het eerste lid is gebaseerd op de volgende hoofdbeginselen :

  5. het dopingpreventiebeleid in de Duitstalige Gemeenschap heeft enerzijds tot doel de sportethiek en de fair play in de sport te beschermen en anderzijds de lichamelijke en psychische gezondheid van sporters te beschermen, ongeacht hun prestatieniveau en/of wedstrijdniveau;

  6. de - niet-exhaustieve - actiebeginselen die als basis dienen voor het plan zijn :

    a) de educatieve, informatieve en preventieve benadering van dopingpreventie laten gelden bij het uitwerken, aanpassen en toepassen van alle operationele strategieën voor de dopingbestrijding;

    b) de aanmoediging tot de deelneming van de sportwereld, de sportsector en de burgers aan de operationele strategieën inzake dopingpreventie, ook, in voorkomend geval, via gezamenlijk ontwikkelde en gevoerde sensibiliserings- en preventiecampagnes;

  7. dopingpreventie gaat gepaard met het ontwikkelen van sensibiliseringsmaatregelen die, afhankelijk van de doelgroep, zowel qua organiserende instantie als qua inhoud verschillend kunnen zijn;

  8. de maatregelen en campagnes inzake sensibilisering en dopingpreventie kunnen in het bijzonder de vorm van televisiecampagnes, perscampagnes, informatiebrochures of websites aannemen of kunnen via sociaalnetwerksites verspreid worden;

  9. dopingpreventie gaat ook, op aanvraag van de verantwoordelijken van sportorganisaties, gepaard met hulp en steun bij het ondernemen van stappen inzake dopingpreventie.

    De Minister kan de sportorganisaties belasten met preventietaken.

    § 2. De Minister legt de verboden lijst en de bijwerkingen ervan vast.

    Art. 3. De inlichtingen die krachtens het decreet en met toepassing van dit besluit worden ingewonnen en verwerkt, mogen alleen worden meegedeeld aan de volgende personen en uitsluitend in de mate dat dit absoluut noodzakelijk is om elk van de hieronder vermelde specifieke doelstellingen te bereiken :

  10. wat de inlichtingen en gegevens betreft die werden verwerkt en ingewonnen voor het plannen en het uitvoeren van de dopingtestprocedures, met inbegrip van het inzetten van het biologisch paspoort van de sporter zoals bedoeld in artikel 16, § 1, tweede lid, van het decreet : aan de verantwoordelijken van de NADO-DG of de door haar overeenkomstig dit besluit behoorlijk gemachtigde verantwoordelijken, de door de Regering aangewezen controleartsen, de door het WADA geaccrediteerde of op een andere wijze door het WADA goedgekeurde laboratoria, de gecontroleerde sporter, zijn nationale en in voorkomend geval internationale sportorganisatie(s), de andere Belgische overheidsinstanties die bevoegd zijn voor dopingbestrijding, de organisatoren van grote evenementen en het WADA;

  11. wat de inlichtingen en gegevens betreft die overeenkomstig artikel 10 van het decreet werden verwerkt en ingewonnen in het kader van de onderzoeksbevoegdheid van de NADO-DG : aan de verantwoordelijke(n) van de NADO-DG of de door haar behoorlijk gemachtigde verantwoordelijke(n), de sporter(s) op wie het onderzoek betrekking heeft, de begeleider(s) van de sporters op wie het onderzoek betrekking heeft, de betrokken nationale, en in voorkomend geval, internationale sportorganisatie(s), de andere antidopingorganisaties, met inbegrip van de andere Belgische overheidsinstanties die bevoegd zijn voor dopingbestrijding, de organisatoren van grote evenementen, de politiediensten, de justitiële diensten en het WADA;

  12. wat de inlichtingen en gegevens betreft die werden ingewonnen en verwerkt naar aanleiding van een TTN-aanvraag : aan de verantwoordelijke(n) van de NADO-DG of de door haar behoorlijk gemachtigde verantwoordelijke(n), de leden van de TTN-commissie, de medische of wetenschappelijke experts die eventueel geraadpleegd worden, de gecontroleerde sporter en zijn behandelende arts, de betrokken nationale, en in voorkomend geval, internationale sportorganisatie(s), de andere Belgische overheidsinstanties die bevoegd zijn voor dopingbestrijding, de organisatoren van grote evenementen en het WADA;

  13. wat de verblijfsgegevens van de elitesporters van nationaal niveau betreft, zoals bedoeld in artikel 23 van het decreet : aan de verantwoordelijke(n) van de NADO-DG of de door haar behoorlijk gemachtigde verantwoordelijke(n), de betrokken elitesporter en in voorkomend geval zijn behoorlijk gemachtigde teamverantwoordelijke, de betrokken controlearts die door de Regering wordt aangewezen om dopingtests uit te voeren, de nationale en internationale sportorganisaties, de andere Belgische overheidsinstanties die bevoegd zijn voor dopingbestrijding, de organisatoren van grote evenementen en het WADA;

  14. wat de inlichtingen en gegevens betreft die werden ingewonnen en verwerkt in het kader van het beheer van de resultaten, met inbegrip van de tuchtbeslissingen die door de sportorganisaties met toepassing van artikel 24 van het decreet werden genomen : aan de verantwoordelijke(n) van de NADO-DG of de door haar behoorlijk gemachtigde verantwoordelijke(n), de betrokken elitesporter (op wie de resultaten van de dopingtests betrekking hebben), de nationale en internationale sportorganisaties, de andere Belgische overheidsinstanties die bevoegd zijn voor dopingbestrijding, de organisatoren van grote evenementen en het WADA.

    De bewaartermijn voor de gegevens die krachtens het decreet en met toepassing van dit besluit ingewonnen en verwerkt worden, stemt - naargelang van het type gegevens - overeen met de bewaartermijn bedoeld in bijlage A van de internationale standaard ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer en voor de bescherming van persoonsgebonden gegevens.

    Art. 4. De NADO-DG kan een toegangsrecht tot ADAMS toekennen voor de dopingtests bedoeld in artikel 16 van het decreet, voor de TTN's bedoeld in artikel 12 van het decreet, voor de overzending van de verblijfsgegevens bedoeld in artikel 23 van het decreet en voor de beslissingen en administratieve sancties bedoeld in artikel 24 van het decreet alsook voor de behoorlijke uitvoering van de taken waarmee bepaalde verantwoordelijken overeenkomstig artikel 6, §§ 4 tot 5, artikel 17, § 4, artikel 22, § 4, artikel 29, § 4, en artikel 36, § 5, belast worden. Wanneer de betrokken verantwoordelijken op basis daarvan toegang tot ADAMS hebben, treden zij op namens en in opdracht van de NADO-DG en/of de TTN-commissie van de Duitstalige Gemeenschap, met inachtneming van de technische en organisatorische instructies en maatregelen die opgenomen worden in een bilaterale overeenkomst die daartoe met de betrokken gemeenschap wordt opgemaakt overeenkomstig artikel 16 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

    HOOFDSTUK 2. - Toestemmingen wegens therapeutische noodzaak

    Afdeling 1. - Algemeen

    Art. 5. De sporters bedoeld in artikel 12, § 3...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT