17 DECEMBER 2015. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering, het decreet van 5 maart 2008 houdende oprichting van het Agence wallonne de l'air et du climat (Waals agentschap voor Lucht en Klimaat) en het Waalse Wetboek van Huisvesting en Duurzaam Wonen (1)

Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Wijzigingen in het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering

Artikel 1. Dit decreet regelt gedeeltelijk, krachtens artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

Art. 2. Het opschrift van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering wordt vervangen als volgt :

« Decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse openbare bestuurseenheid".

Art. 3. In hetzelfde decreet worden de woorden "Titel I. Machtiging, begripsomschrijving en toepassingsgebied" vervangen door de woorden "Boek I. Machtiging, begripsomschrijving en toepassingsgebied".

Art. 4. In hetzelfde decreet wordt artikel 1 aangevuld als volgt : "en zet gedeeltelijk Richtlijn 2011/85/EU van 8 november 2011 tot vaststelling van voorschriften voor de begrotingskaders van de lidstaten".

Art. 5. In artikel 2 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 23 december 2013, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  1. in punt 4° vervalt het woord "Waalse";

  2. punt 5° wordt vervangen als volgt :

    5° administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie : openbare bestuurseenheid waarvan het beheer en de boekhouding bij een wet of een decreet gescheiden worden van die van de diensten van algemeen bestuur, zonder dat haar een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid wordt toegekend, en die beschikt over een autonome thesaurie en boekhouding;

    ;

  3. in 10°, d), wordt het woord "eenheid" vervangen door de woorden "openbare bestuurseenheid";

  4. in 20 ° van de Franse versie worden de woorden, "la mise ne oeuvre" vervangen door de woorden "la mise en oeuvre";

  5. het artikel wordt aangevuld met de punten 23°, 24°, 25°, 26°, 27°, 28°, 29°, 30°, 31°, 32° en 33, luidend als volgt :

    23° economische begroting : de begroting bedoeld in artikel 108, g), van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, gewijzigd bij de wet van 28 februari 2014;

    24° INR : het Instituut voor nationale rekeningen bedoeld in artikel 107 van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen;

    25° consolidatieperimeter : subsector 1312 "Deelstaatoverheid" van sector 13 "Overheid" in de zin van Verordening nr. 549/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie, zoals bepaald door het INR;

    26°ESR : het Europees systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie in de zin van desbetreffende Verordening nr. 549/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013;

    27° openbare bestuurseenheid : de institutionele eenheid die deel uitmaakt van de consolidatieperimeter van het Waalse Gewest;

    28° gewestelijke onderneming : de openbare bestuurseenheid met een commercieel, industrieel of financieel karakter die geniet van een autonome regeling, zonder dat haar een afzonderlijke rechtspersoonlijkheid wordt toegekend;

    29°orgaan : de openbare bestuurseenheid, gescheiden van de diensten van algemeen bestuur, met rechtspersoonlijkheid en met als doel de uitoefening van opdrachten van algemeen belang;

    30° "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles"(Waals agentschap voor gezondheid, sociale bescherming, handicap en gezinnen) : de openbare bestuurseenheid opgericht en georganiseerd bij het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid;

    31° Voogdijminister : de Minister van de Regering die een bijzondere beheers- of toezichtbevoegdheid op een ander organisme heeft krachtens het decreet of een besluit houdende organisatie ervan en, in voorkomend geval, het besluit tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden binnen de Regering;

    32° financiële overdracht : het bedrag opgenomen in de in artikel 10 bedoelde uitgavenbegroting ten gunste van sommige openbare bestuurseenheden;

    33° beheerscontract : de overeenkomst gesloten tussen de Regering en de beheersinstelling van een orgaan om de bijzondere regels en voorwaarden te bepalen, krachtens welke dit orgaan zijn openbare opdrachten uitoefent.

    Art. 6. Artikel 3 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt :

    Art. 3. § 1. De bepalingen van dit decreet zijn van toepassing op de openbare beheerseenheden die verdeeld worden volgens de volgende categorieën :

    1° de diensten van algemeen bestuur, de ministeriële kabinetten en de voor hun werking ermee gelijkgestelde diensten die samen een enige eenheid vormen;

    2° de gewestelijke ondernemingen;

    3°de administratieve diensten met boekhoudkundige autonomie;

    4° de organen gerangschikt volgens de volgende typen :

    a) van type 1 : de organen die rechtstreeks onder het gezag van een voogdijminister staan en waarvan het dagelijks bestuur toevertrouwd wordt aan aangewezen ambtenaren of mandatarissen;

    b) van type 2 : de organen die op autonome wijze door de beheersinstellingen aangewezen volgens hun rechtstatuut onverminderd de toezichts- en controlebevoegdheden van de Regering;

    c) van type 3 : de organen die :

    (1) ofwel beheerd worden overeenkomstig het Wetboek van de vennootschappen, ofwel onderworpen worden aan de wet van 27 juni 1921 over de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen;

    (2) en die een bepalende invloed van het Waalse Gewest ondergaan, ofwel door een beheerscontract met genoemd gewest te sluiten, ofwel door het feit dat het Gewest al dan niet rechtstreeks meer dan de helft van de leden van hun bestuurs-, beheers- of leidingsorgaan aanwijst of dat het één of meerdere personen aanwijst die belast zijn met het administratief toezicht van de Regering uit hun midden, ofwel dat het al dan niet rechtstreeks de meerderheid van het kapitaal bezit of dat het al dan niet rechtstreeks over de meeste stemmen gebonden aan de aandelen van het orgaan opgericht in de vorm van een vennootschap beschikt;

    5° het "Agence wallonne de la santé, de la protection sociale, du handicap et des familles"

    6° het Parlement en de Ombudsdienst.

    § 2. De lijst en de rangschikking van de in § 1, 4°,bedoelde organen worden bij dit decreet gevoegd.

    Minstens één keer per jaar en op voorstel van de Regering actualiseert het decreet de in het eerste lid bedoelde lijst.

    Art. 7. In hetzelfde decreet wordt, tussen de artikelen 3 en 4, een Boek II ingevoegd, luidend als volgt : "Algemene bepalingen".

    Art. 8. In Boek II van hetzelfde decreet worden de woorden "Titel II. Bepalingen betreffende de begroting" vervangen door de woorden "Titel I. Bepalingen betreffende de begroting".

    Art. 9. Artikel 4 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :

    1. de termen " § 1" worden ingevoegd voor het woord "Overeenkomstig";

    2. het wordt aangevuld met de §§ 2 en 3, luidend als volgt :

    § 2. Overeenkomstig artikel 16/9 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen wordt de begroting uitgewerkt op basis van de macro-economische prognoses van de economische begroting van het Instituut voor de Nationale Rekeningen. De eventuele afwijkingen ten aanzien van deze prognoses worden uitdrukkelijk vermeld en gemotiveerd in de informatieve en rechtvaardigende documenten bij de begroting.

    § 3. Overeenkomstig artikel 16/3 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen wordt om de drie jaar door een onafhankelijke instelling, op grond van objectieve criteria, van de begrotingsprognoses die worden gebruikt bij de uitwerking van de begroting, een evaluatie uitgevoerd. Indien uit de evaluatie een relevante afwijking blijkt, neemt de Regering de maatregelen die noodzakelijk zijn voor de verbetering van de methodologie van de volgende begrotingsprognoses en maakt die openbaar.

    De onafhankelijke instelling wordt in een samenwerkingsakkoord aangesteld.

    Art. 10. Artikel 9, § 1, van hetzelfde decreet wordt 1° vervangen als volgt :

    "1° de algemene toelichting, die inzonderheid de volgende documenten voorstelt :

  6. de richtlijnen van de begroting;

  7. een synthese van de ontvangsten en uitgaven;

  8. een financieel verslag;

  9. overeenkomstig de artikelen 16/11 en 16/12 van de wet tot vaststelling van de algemene bepalingen en met inachtneming van de door de Regering bepaalde modaliteiten :

    (1) het begrotingskader voor de middellange termijn en de meerjarige begrotingsplanning, zoals bepaald in het derde lid, de eventuele aanpassingen ervan, alsook de uitleg voor elke afwijking van de jaarbegroting in vergelijking met het begrotingskader;

    (2) een gevoeligheidsanalyse met daarin een overzicht van de ontwikkelingen van de belangrijkste begrotingsvariabelen onder verschillende groei- en renteaannames;

    (3) de vermelding van alle instellingen en fondsen van de overheid die niet in de uitgavenbegroting zijn opgenomen maar die deel uitmaken van de consolidatieperimeter, alsook een analyse van de impact van die instellingen en fondsen op het vorderingensaldo en op de overheidsschuld;

    (4) de impact op gedetailleerde wijze van belastinguitgaven voor de ontvangsten, waarbij een inventaris van die uitgaven wordt gevoegd; deze omvat alle kortingen, verminderingen en uitzonderingen op het algemeen stelsel van de belastingheffing die tijdens het begrotingsjaar gelden ten gunste van de belastingplichtigen of van economische, sociale of culturele activiteiten.

    Het begrotingskader op middellange termijn dekt de regeerperiode of minstens een minimale periode van drie jaar. Een nieuwe Regering mag het door een vorige Regering bepaalde begrotingskader op middellange termijn aanpassen aan haar nieuwe beleidsprioriteiten.

    In dit geval geeft de nieuwe Regering de verschillen met het voorgaande begrotingskader op middellange termijn aan.

    De meerjarige begrotingsplanning gegrond op de prognoses van de economische begroting bevat de volgende elementen :

  10. ...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT