16 MEI 2019. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van verscheidene besluiten m.b.t. de milieuvergunning

De Waalse Regering,

Gelet op het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning, de artikelen 3, lid 4, 14, §§ 1, 2 en 6, gewijzigd bij de decreten van 22 november 2007 en 13 maart 2014, 17, leden 1 en 4, gewijzigd bij het decreet van 4 oktober 2018, 21, lid 3, 40, § 1, lid 1, § 3, lid 2, § 4, § 6, § 7, leden 1 tot 4, vervangen bij het decreet van 3 februari 2005 en gewijzigd bij het decreet van 22 november 2007, 41, gewijzigd bij de decreten van 13 maart 2014, en 23 juni 2016, 55, § 7, leden 1, 2 en 4, gewijzigd bij de decreten van 4 juli 2002 en 22 november 2007, 60, § 3, 65, § 1, lid 1, gewijzigd bij de decreten van 7 juli 2006, 31 mei 2007 en 22 november 2007, 87, lid 3, en 95, § 1, lid 1, § 3, lid 2, § 4, § 6, § 7, leden 1, 3, 4 en 5, vervangen bij het decreet van 3 februari 2005 en gewijzigd bij de decreten van 22 november 2007 en 20 juli 2016;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 tot bepaling van de algemene voorwaarden voor de exploitatie van de inrichtingen bedoeld in het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning ;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 betreffende de procedure en diverse maatregelen voor de uitvoering van het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 tot bepaling van de lijst van de aan een milieueffectstudie onderworpen projecten, van de ingedeelde installaties en activiteiten of van de installaties of activiteiten die een risico voor de bodem vormen;

Gelet op het reglementair deel van Boek I van het Milieuwetboek;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 19 april 2007 tot bepaling van de sectorale voorwaarden van toepassing op inrichtingen waar gevaar bestaat voor zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn;

Gelet op het genderrapport opgesteld op 26 november 2019 overeenkomstig artikel 3, 2°, van het decreet van 11 april 2014 houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen;

Gelet op het verzoek om adviesverlening binnen een termijn van dertig dagen, gericht aan de Raad van State op 9 april 2019, overeenkomstig artikel 84, § 1, lid 1, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het gebrek aan adviesverlening binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, lid 2, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Overwegende dat de Europese Unie op 31 december 2008 Verordening 1272/2008/EEG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels (beter bekend als de "CLP-verordening" voor "Classification, Labelling, Packaging") heeft gepubliceerd; dat deze tekst tot doel heeft de in de Europese Unie toegepaste indeling van de gevaren in overeenstemming te brengen met de internationale regelgevingen; dat deze Verordening hoofdzakelijk gebaseerd is op het door de Verenigde Naties voorgestelde " Global Harmonised System " of mondiaal geharmoniseerd systeem voor de indeling en etikettering van chemische stoffen; dat de harmonisatie van de risicoklassen en de desbetreffende etikettering tot doel heeft de gebruikers een betere bescherming te bieden en de internationale handel te vergemakkelijken; dat de toepassing van de CLP-verordening voorziet in de wijziging en intrekking van de volgende richtlijnen:

  1. gewijzigde Richtlijn 67/548/EEG betreffende de indeling, de verpakking en het kenmerken van gevaarlijke stoffen. Deze richtlijn wordt ook wel DSD-richtlijn genoemd: "Dangerous Substances Directive" ;

  2. gewijzigde Richtlijn 1999/45/EG betreffende de indeling, de verpakking en het kenmerken van gevaarlijke preparaten, beter bekend als "DPD-Richtlijn" voor "Dangerous Preparations Directive";

    dat de overgang van het bij bovengenoemde richtlijnen vastgestelde indelingssysteem naar dat van de CLP-verordening tot een herindeling van veel chemische stoffen leidt; dat de CLP-Verordening bijvoorbeeld, waar de oude indeling voorzag in drie klassen voor de acute orale toxiciteit van stoffen (zeer giftig, giftig en schadelijk), vier categorieën in aanmerking neemt (Cat. 1 tot en met Cat. 4)) en dat bovendien geen enkele in de vorige indeling gebruikte drempelwaarde overeenkomt met die van de CLP-Verordening; dat stoffen die als de giftigste zijn ingedeeld, nu worden ingedeeld in categorie 2; dat stoffen die tot twee verschillende klassen (bv. zeer giftig en giftig) behoren, in dezelfde categorie kunnen vallen (in dit geval Cat. 2);

    dat deze discrepantie tussen de door de twee classificatiesystemen gebruikte drempelwaarden in alle gevarenposten wordt waargenomen; dat de toepassing van de CLP-Verordening derhalve niet alleen een wijziging van de gebruikte termen (bv. categorieën in plaats van klassen) met zich meebrengt, maar ook een grondige herziening van de verschillende gevarenklassen; dat deze wijzigingen gevolgen hebben voor bepaalde rubrieken van het besluit van 4 juli 2002 tot bepaling van de lijst van de aan een milieueffectstudie onderworpen projecten, van de ingedeelde installaties en activiteiten of van de installaties of activiteiten die een risico voor de bodem vormen.; dat bijvoorbeeld, aangezien de klassen "zeer giftig", "giftig" en "schadelijk" langs orale weg verdwijnen ten gunste van "giftig van categorie 1, 2, 3 of 4", de rubrieken zoals :

  3. 63.12.16.01.01 Opgeslagen hoeveelheden stoffen, preparaten of mengsels, ingedeeld als giftig, ander dan agrochemische producten, wanneer de opslagcapaciteit hoger dan of gelijk is aan 0,01 T en minder is dan 0,1 T;

  4. 63.12.16.02.01 Opgeslagen hoeveelheden stoffen, preparaten of mengsels beschouwd als giftig (met uitzondering van de vloeibare brandstoffen onder de luchtdruk voor verbrandingsmotoren en van stookolie) ander dan agrochemische producten, wanneer de opslagcapaciteit hoger dan of gelijk is aan 0,01 T en minder is dan 0,1 T;

  5. 63.12.16.05.01 Opgeslagen hoeveelheden stoffen, preparaten of mengsels, ingedeeld als zeer corrosief, schadelijk of irriterend ingedeelde, ander dan agrochemische producten, wanneer de opslagcapaciteit hoger dan of gelijk is aan 0,5 T en minder is dan 20 T,

    moeten worden herschreven, aangezien de termen die worden gebruikt om de rubriek te selecteren uit de nieuwe regelgeving verdwijnen; dat bovendien, aangezien er vrijwel geen overeenstemming meer bestaat tussen de huidige klassen en de nieuwe categorieën, noch in aantal, noch in termen van hun drempelwaarden, alle betrokken rubrieken opnieuw moeten worden beoordeeld; dat de aanpassing van de rubrieken aan de CLP-Verordening verricht is via:

  6. een status quo;

  7. een aanpassing van de formulering van de bestaande rubrieken aan de formulering van de CLP-Verordening met behoud van de bestaande drempels;

  8. een schepping van rubrieken voor de gevarencategorieën die in het kader van de CLP-nomenclatuur zijn gecreëerd, waarbij de drempels werden gekozen voor soortgelijke risico's die reeds door bovengenoemd besluit van 4 juli 2002 worden bestreken of voor de drempels die door de SEVESO III-richtlijn zijn vastgesteld;

    Overwegende dat rubriek 01.39.04 voor de definitie van de gebruikte termen verwijst naar de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren; dat deze wet is opgeheven en vervangen bij het decreet van 4 oktober 2018 betreffende het Waalse Dierenwelzijnwetboek; dat het bijgevolg noodzakelijk is om rubriek 01.39.04 aan te passen zodat er wordt verwezen naar de nieuwe definities van het voornoemde decreet;

    Overwegende dat, voor de rubrieken 01.21 en 01.31, in de definitie van de klassen met betrekking tot de milieuvergunningen specifiek voor de schapen- en geitensector, zoals oorspronkelijk bepaald door het besluit van de Waalse Regering van 22 december 2005 tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 4 juli 2002 tot bepaling van de lijst van de aan een milieueffectstudie onderworpen projecten en van de ingedeelde installaties en activiteiten, wat de rubrieken 01.20 tot 01.49.03 betreft, staat te lezen dat, op minder dan 125 m afstand van een kwetsbaar gebied, de definitie van het behoren tot een klasse voor een schapen- of geitenbedrijf inderdaad is geïnspireerd op de definitie betreffende de runderen, een bedrijf van klasse 1 van 501 runderen, schapen of geiten van meer dan zes maanden oud. Boven 125 m wordt deze drempel verhoogd tot 801 schapen of geiten ouder dan 6 maanden;

    Overwegende dat bovengenoemd besluit tot doel had de landbouwactiviteiten uitsluitend in te delen op basis van de reukhinder. De vooringenomenheid van de aanpak en de methoden om de klassen te definiëren werden destijds in twijfel getrokken;

    Gelet op de daadwerkelijke productie van de schapen- en geitensector, namelijk dat met 1 arbeidseenheid voor ongeveer 400 tot 500 vrouwelijke fokkers (exclusief kaasverwerking of kortsluiting), een bedrijf met 500 schapen of geiten ver verwijderd is van het imago van "industriële" houderij die met de bedrijven van klasse 1 verbonden is;

    Overwegende dat de vigerende regels in de naburige regio's en landen zeer uiteenlopend zijn en dat sommige daarvan geen milieuvergunning van klasse 1 vereisen voor schapen- en geitensoorten;

    Overwegende dat het behoud van de huidige klasse van deze bedrijven via huidige negatieve gevolgen (beperking van de ontwikkeling van de speculatie met schapen en geiten als hoofdactiviteit, kosten in verband met de aanvraag van een klasse 1-vergunning die niet kan worden gesteund voor een familiebedrijf, enz.) en via potentiële gevolgen (de klasse zou een uitsluitingscriterium kunnen zijn in toekomstige wetsontwerpen) het vermogen van familiebedrijven met schapen- en geitenfokkerijen om hun activiteiten te ontplooien in gevaar brengt. Er dient aan herinnerd te worden dat de kosten voor het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT