16 JUNI 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 49 betreffende de algemene toelage

VERSLAG AAN DE REGERING

Naar aanleiding van de lokcdownmaatregelen van de Nationale Veiligheidsraad ter bestrijding van COVID-19 heeft de regering besloten maatregelen te nemen ter ondersteuning van de verschillende sectoren die onder de bevoegdheid van het Waalse Gewest vallen.

Dit besluit valt binnen dit kader en heeft met name tot doel af te wijken van de regels en voorwaarden voor de vereffening van de toelage.

De bepalingen die de Nationale Veiligheidsraad in het kader van de COVID-19-crisis heeft aangenomen, hebben geleid tot de volledige of gedeeltelijke uitsluiting van bepaalde activiteiten, met name vanwege de lockdownregels.

Desalniettemin kunnen er kosten zijn gemaakt voor geannuleerde of verminderde activiteiten.

Bij gebrek aan een decretale rechtsgrond kan de overheid het recht op de subsidie niet behouden in geval van gehele of gedeeltelijke niet-uitvoering van de activiteit.

De regering is niet voornemens de begunstigden van een toelage voor een structurele activiteit met een permanent karakter die met een dergelijke situatie te maken heeft, te benadelen. Het is passend de bedragen die in het kader van terugkerende toelage zijn toegekend in verband met de werkelijk gemaakte vaste werkingskosten ter beschikking van de operatoren te laten, zelfs als het vanwege de COVID-19-crisis niet mogelijk was alle opdrachten uit te voeren.

Deze tekst voorziet dan ook in de toekenning van een toelage ter dekking van de algemene kosten, de kosten voor personeel, uitrusting, investeringen en rente, op voorwaarde dat de beslissing tot toekenning van de toelage in deze kosten en uitgaven voorziet.

De eigenlijke draagwijdte van de tekst omvat een groot aantal situaties. De Regering is van plan om een besluit van bijzondere machten met een algemene strekking aan te nemen.

Artikel 1 definieert de begrippen "begunstigde" en "algemene toelage" onder verwijzing naar het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de verslaggeving van de Waalse overheidsbestuurseenheden, dat alle Waalse subsidiemechanismen moet dekken.

Hoewel het begrip "algemene subsidie" zelden expliciet wordt gebruikt in de beslissingen tot toekenning van toelage, omvat het elke vorm van financiële steun die voor een direct of indirect doel van algemeen belang wordt verleend aan een structurele activiteit - van permanente en blijvende aard - die door een derde wordt georganiseerd, ongeacht de naam van die activiteit, met uitzondering van dotaties.

Onder voorbehoud van andere regels die gunstiger zijn voor de begunstigde en zonder afbreuk te doen aan de toepassing van andere door de regering aangenomen besluiten van bijzondere machten, is het gebruik van de term "algemene toelage" bedoeld om tegemoet te komen aan de subsidies van terugkerende of gebruikelijke aard die in alle Waalse decreten, met inbegrip van het decreet houdende de uitgavenbegroting, zijn opgenomen.

Buitenkanseffecten moeten worden uitgesloten en er mogen geen speciale regels worden toegepast, bijvoorbeeld op het gebied van werkgelegenheidssteun.

Een omzendbrief van de Regering zal het besluit aanvullen. Aan de Waalse Overheidsdienst zal gevraagd worden flexibel te zijn met betrekking tot de situaties die het begrip "algemene toelage" omvat.

Dit besluit is niet van toepassing op subsidies voor projecten, in de zin van voormeld besluit van 15 december 2011, die de specifieke kosten financieren die voortvloeien uit een activiteit die zowel qua doel als qua duur beperkt is. Voor deze toelage geeft de Regering de voorkeur aan een dialoog met elke begunstigde om te bepalen welk besluit het meest geschikt is voor de situatie. De toekenning van subsidies voor projecten wordt aan het oordeel van elk lid van de regering overgelaten.

Artikel 2 bepaalt de betrokken begunstigden. Dit zijn begunstigden, met of zonder rechtspersoonlijkheid, die als gevolg van de COVID-19-pandemie niet in staat zijn of zullen zijn om geheel of gedeeltelijk activiteiten uit te voeren die verband houden met de toelage waarvan zij normaal gesproken profiteren.

In artikel 2 worden de kosten en uitgaven omschreven die door de subsidie kunnen worden gedekt. Dit zijn algemene kosten en uitgaven voor personeel, uitrusting, investeringen en rente die door de begunstigde worden gemaakt, mits deze kosten en uitgaven :

- zijn voorzien in een beslissing tot toekenning van toelagen die vóór 1 oktober 2020 wordt genomen;

- worden gedaan tijdens de periode waarop de beslissing tot toekenning van de toelage betrekking heeft;

- niet worden ten laste genomen of terugbetaald door een derde;

- worden bewezen overeenkomstig de in de beslissing tot toekenning van de toelage vastgelegde bewijsmiddelen.

Als gevolg van de COVID-19-crisis konden de dossiers in verband met de aanvragen om toelage tussen 18 maart en 22 april niet worden behandeld. Als gevolg daarvan wachten enkele honderden aanvragen nog steeds op een beslissing. Om deze achterstand in te lopen en tegelijkertijd te zorgen voor een rigoureuze behandeling en een serieuze analyse van de aanvragen, wordt in het besluit 1 oktober 2020 vastgesteld als uiterste datum voor een beslissing over de toekenning.

Er kan geen sprake van zijn dat er wordt ingegrepen voor uitgaven die op een andere manier worden gedekt (met name voor tijdelijk werkloos personeel). In het project wordt in punt 3 van de lijst zoals die in het besluit is opgenomen, expliciet het verbod op dubbele dekking vermeld, dat in grote lijnen zo is geformuleerd dat het alle situaties bestrijkt.

Naast de handhaving van het criterium "door de crisis verhinderde activiteit", dat een tijdslimiet bepaalt, geeft de regering de voorkeur aan de datum van 1 oktober 2020 voor het bepalen van de subsidiebeslissingen die van het huidige systeem kunnen profiteren.

Als gevolg van COVID-19 en de budgettaire omzendbrief is een aanzienlijk aantal begrote toelagen nog niet formeel toegekend. De inhoud van de nog goed te keuren beslissingen zal rekening houden met de situatie die het gevolg is van de huidige gezondheidscrisis.

Het doel van artikel 2, lid 2, is om hetzelfde niveau van controle te handhaven, niet meer en niet minder dan het niveau dat voor de oorspronkelijke toelage is voorzien.

Artikel 3 stelt...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT