16 JUNI 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 51 betreffende de afbouwmaatregelen COVID-19 inzake werkgelegenheid en socioprofessionele inschakeling, sociale economie inbegrepen

VERSLAG AAN DE REGERING

De buitengewone gezondheidscrisis in verband met COVID-19 die heden België treft en de huidige en komende regels, genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken, zijn van dien aard dat ze iedere vorm van activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest vertragen.

Naast de impact op de gezondheid heeft deze gezondheidscrisis ook - en nog steeds - een belangrijke economische en sociale impact in Wallonië, die vooral onze meest kwetsbare burgers treft. Daarom is het in deze context van afbouw van de lockdown van essentieel belang om maatregelen te nemen om de activiteiten te hervatten die gericht zijn op het herstel van een positieve, constructieve en transversale dynamiek op het gebied van werkgelegenheid en socio-professionele inschakeling. Er moet ook om rekening te worden gehouden met de dimensie van gelijke kansen en rechten van vrouwen, die bijzonder vertegenwoordigd zijn in deze sectoren.

De bij het ontwerp-besluit beoogde sectoren, regelingen en diensten beantwoorden aan essentiële sociale en maatschappelijke behoeften en/of bieden werkgelegenheid, met name voor kwetsbare werknemers die zwaar door de crisis zijn getroffen. Er is een reeks maatregelen genomen om de schok van de crisis op te vangen, werknemers aan het werk te houden, initiatieven te ondersteunen om de dienstverlening aan onze medeburgers voort te zetten en om de gevolgen van de gezondheidscrisis te beperken en de gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken.

Het is nu noodzakelijk de hervatting of de voortzetting van de activiteiten te begeleiden, die zullen moeten worden georganiseerd met strikte inachtneming van de door de Nationale Veiligheidsraad vastgestelde afbouwstrategie, of het nu gaat om de regels van social distancing of om de door Sciensano aanbevolen gezondheidsmaatregelen in het kader van de afbouw van de lockdown.

Dit ontwerp-besluit van bijzondere machten heeft betrekking op een aantal specifieke maatregelen inzake werkgelegenheid en socioprofessionele inschakeling, onder meer op het gebied van de sociale economie, om de hervatting van de activiteiten in het kader van de geleidelijke afbouw van de lockdown te ondersteunen.

Deze maatregelen zijn bedoeld om rekening te houden met de gevolgen van de crisis en de gedeeltelijke hervatting van de activiteiten op de regeling ter ondersteuning van de werkgelegenheid en de reglementering daarvan, teneinde deze tijdelijk aan te passen aan de uitzonderlijke situatie waarmee we te maken hebben. Ze zijn ook bedoeld om buurtdiensten en diensten voor socioprofessionele inschakeling te ondersteunen, ook op het gebied van de sociale economie, die tegemoetkomen aan de maatschappelijke behoeften van de meest kwetsbare burgers.

Krachtens artikel 1 van het decreet van 17 maart 2020 tot toekenning van bijzondere machten aan de Waalse Regering in het kader van de gezondheidscrisis COVID-19 is de Regering bevoegd om alle passende maatregelen te nemen om elke situatie die een probleem vormt in het strikte kader van de pandemie van COVID-19 en de gevolgen ervan te voorkomen en aan te pakken en die op straffe van ernstig gevaar met spoed moet worden aangepakt.

De dringendheid van de genomen maatregelen wordt gerechtvaardigd door het feit dat, ondanks de verbetering van de situatie, de strikte naleving van de gezondheidsmaatregelen moet worden gehandhaafd; dat het, om de verspreiding van het virus te vertragen en te beperken, noodzakelijk is onmiddellijk de aanbevolen maatregelen te nemen die uit het oogpunt van de volksgezondheid onontbeerlijk blijken; dat de directe of indirecte gevolgen van de crisis een snel beheer en een snelle reactie op regionaal niveau vereisen; dat de crisis de sectoren en systemen voor werkgelegenheid en inschakeling, ook op het gebied van de sociale economie, in het gedrang kan brengen; dat het van essentieel belang is de hervatting van de activiteiten te begeleiden met de maatregelen die nodig zijn om de doelstellingen van deze regelingen na te streven; dat de geplande maatregelen onontbeerlijk zijn om de werkgelegenheid en het behoud van de uit deze regelingen voortvloeiende prestaties te garanderen; dat de geplande maatregelen rechtstreekse gevolgen hebben op de begunstigden, die moeten worden geïnformeerd; dat elke vertraging de verwezenlijking van de door hen nagestreefde doelstellingen in het gedrang zal brengen.

Dat besluit van bijzondere machten moet dus zo spoedig mogelijk aangenomen worden zodat de daarin vervatte maatregelen volkomen gevolg hebben en de door de nationale veiligheidsraad vastgestelde termijnen en afbouwmodaliteiten in acht worden genomen.

Het ontwerp- besluit bestaat uit 6 hoofdstukken, waarvan er 3 zijn onderverdeeld in verschillende afdelingen.

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

In artikel 1 wordt een algemene bepaling overgenomen waarin wordt vastgesteld dat elke in dit besluit bedoelde toelage niet hoger mag zijn dan de werkelijk door de begunstigde gedragen kosten.

HOOFDSTUK II. - Maatregelen inzake werkgelegenheid

Afdeling 1 - Steunregeling ter bevordering van de werkgelegenheid (A.P.E.)

Artikel 2, eerste lid, schort tussen 1 juni en 30 september de verplichting betreffende de handhaving en de verhoging van het globale werkgelegenheidsvolume op. Het doel van deze opschorting is te voorkomen dat werkgevers dubbel worden gesanctioneerd in geval van een vermindering van het aantal werknemers als gevolg van de gevolgen van de gezondheidscrisis COVID-19.

De leden 2 en 3, respectievelijk voor de werkgevers van de sector van de plaatselijke besturen en in de niet-commerciële sector, passen de modaliteiten voor de verificatie van de naleving van het totale volume met betrekking tot de in lid 1 bedoelde opschorting aan.

Op grond van het vierde lid kunnen werkgevers (plaatselijke besturen) die ondanks de opschorting niet aan hun globaal werkgelegenheidsvolume zouden hebben kunnen voldoen vanwege de gevolgen van de gezondheidscrisis op de middellange termijn, om een ministeriële afwijking verzoeken. Een dergelijke mogelijkheid bestaat al voor werkgevers in de niet-commerciële sector.

Artikel 3 schort de termijnen op die aan werkgevers opgelegd worden om een niet-werkende werkzoekende in dienst te nemen na de toekenning van een nieuwe beslissing tot toekenning van de APE-steun of in geval van vervanging van een werknemer die het bedrijf heeft verlaten. Deze bepaling is bedoeld om te voorkomen dat de werkgever het voordeel van zijn beslissing verliest wanneer hij gedwongen wordt de aanvankelijk geplande aanwerving uit te stellen vanwege het ontstaan van de gezondheidscrisis COVID-19.

Deze schorsing wordt van kracht op 1 mei 2020 om te voorkomen dat werkgevers waarvan de beslissing in mei afloopt, van het voordeel van de opschorting worden uitgesloten.

Artikel 4 maakt het mogelijk om tijdelijk af te wijken van artikel 12 van het APE-besluit en met inachtneming van het arbeidsrecht, van de eerbiediging van de functies die in het kader van de A.P.E.-steun zijn toegekend om rekening te houden met de gevolgen van de gezondheidscrisis voor de organisatie van het werk.

Afdeling 2. - SESAM-steun

Artikel 5 wijkt af van het in aanmerking nemen van inactieve SESAM-beslissingen (d.w.z. beslissingen waarvan de werkgever geen gebruik heeft gemaakt, ondanks de toekenning, en die hij dus heeft verloren) in het kader van de analyse van een nieuwe steunaanvraag die door de werkgever is ingediend.

De artikelen 6 en 7, zoals de artikelen 3 en 4 voor de APE, schorsen voor dezelfde perioden en om dezelfde redenen de verplichtingen inzake het globaal werkgelegenheidsvolume en de aanwervingstermijnen.

Afdeling 3. - Steun ten behoeve van de doelgroepen

Artikel 8 stelt werkzoekenden die actief zijn in de artistieke sector gelijk aan langdurige werkzoekenden, zodat zij van de "Impulsion-steun" kunnen genieten . Dit artikel heeft tot doel de toegang tot de regeling te vergemakkelijken voor een categorie werknemers die in het bijzonder door de crisis zijn getroffen en die vanwege de kenmerken van hun prestaties moeilijk aan de voorwaarden voor toegang kunnen voldoen.

De werknemers die gedurende de 4 kwartalen voorafgaand aan het kwartaal van de aanwerving prestaties aangegeven onder de R.S.Z.O.-code 046 hebben verricht, kunnen in aanmerking komen voor de gelijkstelling.

De gelijkstelling duurt tot 30 juni 2021, aangezien de reorganisatie van de artistieke sector in de loop van de tijd zal moeten worden verlengd en de beperkingen voor de artistieke sector op dit moment nog geen duidelijk tijdschema hebben. Gebeurtenissen met grote aantallen mensen zijn nog steeds verboden en zullen waarschijnlijk nog lange tijd door de gezondheidscrisis worden getroffen, waardoor kunstenaars en met name jongeren die nu of in de komende maanden de sector integreren, zwaar worden benadeeld.

In artikel 9 wordt tijdelijke werkloosheid overgenomen als één van de redenen van de opschorting van de toekenning van steun. Dit maakt het mogelijk om de duur waarin de werknemer/werkzoekende de "Impulsion-steun kan genieten, op te schorten. Het doel van deze maatregel is te voorkomen dat bij de berekening van de maximale toekenningsduur rekening wordt gehouden met perioden van tijdelijke werkloosheid wanneer de werknemer geen activeringsuitkering ontvangt.

Het effect van de maatregel hangt samen met de handhaving door de federale overheid van de tijdelijke werkloosheidsmogelijkheden COVID-19, die al zijn verlengd tot 31 augustus 2020. De maatregel is van toepassing tot uiterlijk 31 december om een eventuele verlenging van de tijdelijke werkloosheidsmaatregelen door de federale overheid te dekken.

HOOFDSTUK III. - Maatregelen betreffende de buurtdiensten

Afdeling 1. - Plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen (ALE)

Artikel 10 wijkt af van de regel volgens welke de PWA's 25% van hun inkomsten moeten besteden aan de opleiding van PWA-werknemers en werklozen die bij het agentschap zijn ingeschreven. Voor het jaar 2020 mag 50% van het voor de vorming...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT