16 JULI 2014. - Beslissing van de raad van bestuur van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna ook citydev.brussels) wat betreft de delegaties van bevoegdheden en van handtekening

De raad van bestuur van citydev.brussels,

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse Instellingen;

Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;

Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006;

Gelet op de ordonnantie van 20 mei 1999 betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 december 1999 houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op artikels 10, 17 en 18 van die statuten;

Overwegende dat het voor de goede werking van citydev.brussels onontbeerlijk is dat de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder en de leidend ambtenaren bepaalde bevoegdheden kunnen uitoefenen inzake overheidsopdrachten;

Overwegende dat het voor de goede werking van citydev.brussels onontbeerlijk is dat de ambtenaren-generaal bepaalde bevoegdheden kunnen uitoefenen inzake het dagelijks bestuur;

Overwegende ook dat het met het oog op efficiëntie en een vereenvoudiging van de administratieve procedures wenselijk is delegaties van handtekening te organiseren,

Beslist :

TITEL I. - DELEGATIES VAN BEVOEGDHEDEN

HOOFDSTUK I. - Overheidsopdrachten

Afdeling 1. - Overheidsopdrachten die mogen worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking bij de organisatie van de procedure gezien het bedrag ervan (momenteel bedoeld in artikel 26, § 1, 1°, a, van de wet van 15 juni 2006)

Artikel 1. § 1. Binnen de grenzen van de beschikbare kredieten en met naleving van de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen die de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en de administratieve en budgettaire controle regelen, oefenen de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen, en de ambtenaren-generaal de bevoegdheid uit om het bestek of de documenten die in de plaats komen van het bestek vast te leggen, de plaatsingswijze te kiezen, de gunningsprocedure op te starten, de opdracht al dan niet te gunnen en de opdrachten voor werken, leveringen en diensten te sluiten en uit te voeren, in het kader van opdrachten waarvan het bedrag exclusief btw niet hoger is dan :

- 85.000 EUR wat betreft de voorzitter van de raad van bestuur en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen;

- 30.000 EUR wat betreft de administrateur-generaal en in zijn afwezigheid de adjunct-administrateur-generaal;

- 8.500 EUR wat betreft de directeur-generaal van de algemene directie waaronder de operatie valt, met uitzondering van de opdrachten voor juridische diensten, waarvoor de administrateur-generaal exclusief bevoegd is.

Voormelde bedragen worden automatisch verhoogd wanneer de bedragen die momenteel opgenomen zijn in artikel 105, § 1, 2°, 3° en 4°, van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 naar boven worden aangepast.

Wanneer de voorzitter of de afgevaardigd bestuurder verhinderd is, mag een beslissing waarvoor de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder gezamenlijk bevoegd zijn enkel worden genomen als de administrateur-generaal (of in zijn afwezigheid de adjunct-administrateur-generaal) de verhinderde voorzitter of afgevaardigd bestuurder vervangt.

§ 2. Na de sluiting van de opdracht is het de gedelegeerde instantie die de opdracht gegund heeft, toegestaan om bij gemotiveerde beslissing af te wijken van de toepassing van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht, zonder evenwel het voorwerp te wijzigen en binnen de grenzen van het percentage (momenteel 15 %) bepaald in artikel 37 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.

§ 3. De leidend ambtenaren, zoals aangewezen in het bestek of bij de gunning van de opdracht, zijn er in het kader van de normale uitvoering van de gesloten opdracht en binnen de grenzen van de verwezenlijking van het oorspronkelijk beoogde voorwerp toe gemachtigd om de opvolging van de opdracht te beheren tot en met de definitieve oplevering. Daaronder wordt verstaan :

  1. de technische en administratieve opvolging van de opdracht;

  2. de voorafgaande of a posteriori uitgevoerde keuring van de producten, materialen, leveringen, bouwwerken of diensten;

  3. het nazicht van de gedetailleerde staten van de werken, leveringen of diensten alsook van de facturen en schuldvorderingen;

  4. het opstellen van de processen-verbaal (proces-verbaal van tekortkoming,...);

  5. het toezicht op de werken, leveringen of diensten;

  6. de voorlopige en de definitieve oplevering en de bijhorende vrijgave van de borgtocht. De opleveringen moeten evenwel vooraf worden goedgekeurd door de directeur-generaal van wie de leidend ambtenaar afhangt.

    De gedelegeerde instantie blijft bevoegd voor de toepassing van de ambtshalve maatregelen.

    § 4. Deze delegatie stelt de gedelegeerde instanties niet vrij van de naleving van dienstnota's inzake overheidsopdrachten gegund bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. De gedelegeerde instantie ziet er in het bijzonder op toe dat ze geregeld nieuwe ondernemingen raadpleegt opdat die de kans krijgen om aan opdrachten deel te nemen.

    De administrateur-generaal rapporteert in een periodiek verslag aan de raad van bestuur over het gebruik van de in deze afdeling toegekende delegaties.

    Afdeling 2. - Overheidsopdrachten die de drempel van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking overschrijden (bedoeld in artikel 26, § 1, 1°, a, van de wet van 15 juni 2006)

    Art. 2. § 1. Binnen de grenzen van de beschikbare kredieten en met naleving van de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen die de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT