15 MAART 2023. - Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten in de oproep STEM-academies

Rechtsgronden

Dit besluit is gebaseerd op:

- het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26;

- het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap, artikel 2 tot en met 22.

Vormvereisten

De volgende vormvereiste is vervuld:

- De Inspectie van Financiën heeft advies gegeven op 27 februari 2023.

- Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat de STEM-trajecten in de buitenschoolse context voortdurend en aaneensluitend moeten ondersteund worden zodat de keuze voor STEM-opleidingen wordt bevorderd. De ondersteuning gebeurt via een oproep aan STEM-academies om een steunaanvraag in te dienen. De STEM-trajecten die vanaf 1 januari 2023 worden uitgevoerd komen in aanmerking. De ondersteuning van die trajecten moet daarom onmiddellijk mogelijk gemaakt worden.

Motivering

Dit besluit is gebaseerd op de volgende motieven:

- Het Vlaams Regeerakkoord 2019-2024 stelt dat er blijvend wordt ingezet op het vergroten van het draagvlak voor technologie, innovatie en wetenschap bij de Vlaming. Hiertoe worden onze jongeren reeds vanaf de kleuterklas gestimuleerd om interesse te kweken voor STEM-opleidingen - met ook bijzondere aandacht voor de STEM-richtingen binnen BSO en TSO - en STEM-functies later in het bedrijfsleven. Dit doen we door de jongeren zowel binnen- als buitenschools positieve ervaringen met wetenschap en technologie aan te bieden. We ondersteunen samenwerkingsvormen tussen scholen en ondernemingen. We rollen het ICT-impulsprogramma en het programma "Een STEM-academie in iedere gemeente" verder uit.

- De beleidsnota 2019-2024 Economie, Wetenschapsbeleid en Innovatie stelt dat er blijvend wordt gestreefd naar een STEM-academie in elke gemeente. Hiertoe wordt geïnvesteerd in activiteiten buiten het schoolcurriculum om kinderen en jongeren in contact te brengen met STEM. Voor de uitrol van deze activiteiten wordt actief ingezet op het betrekken van het bedrijfsleven en de lokale besturen. De prioriteit ligt op een volwaardig aanbod overal in Vlaanderen voor jongeren tussen 8 à 14 jaar. Naast techniek en wetenschap ligt de inhoudelijke klemtoon op digitale competenties en coderen. We bekijken hoe we ook de gemeentes sterker kunnen stimuleren om een kwaliteitsvol aanbod te...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT