15 JANUARI 2015. - Besluit van de Waalse Regering tot herziening van het gewestplan Aat-Lessen-Edingen (blad 38/2) en tot aanneming van het voorontwerp van herziening met het oog op de opneming, op het grondgebied van de gemeente Lessen, van een ontginningsgebied voor de uitbating van een porfierafzetting tussen de groeven Lenoir Frères en Emile Lenoir et Vandevelde, van een industrieel bedrijfsgebied voor de aanleg van een multimodaal platform voor het vervoer van de ontgonnen materialen, van een reserveringsomtrek voor het herstel van de wegverbinding Lessen - Bois de Lessines en van een groengebied als planologische compensatie

De Waalse Regering,

Gelet op het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Erfgoed en Energie, inzonderheid op de artikelen 1, 22, 23, 25, 30bis, 32, 34, 35, 37, 42 tot 44, 42bis en 46;

Gelet op het gewestelijk ruimtelijk ontwikkelingsplan, aangenomen door de Waalse Regering op 27 mei 1999;

Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 17 mei 1986 tot aanneming van het gewestplan Aat-Lessen-Edingen;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 22 juli 2014 tot vastlegging van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 24 juli 2014 tot regeling van de werking van de Regering;

Gelet op de notulen van de publieke informatievergadering die op 26 oktober 2010 heeft plaatsgevonden;

Gelet op de aanvraag, bij de Waalse Regering ingediend op 6 december 2010, overeenkomstig artikel 42bis van het Waals Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Erfgoed en Energie, waarbij de firma "Carrières Unies de Porphyre" de herziening aanvraagt van het gewestplan Aat-Lessen-Edingen met het oog op de opneming, op het grondgebied van de gemeente Lessen, van een ontginningsgebied voor de uitbating van de porfierafzetting tussen de groeven Lenoir Frères en Emile Lenoir & Vandevelde en van een industrieel bedrijfsgebied voor de logistieke activiteiten en het transport;;

Overwegende dat de indiening van deze aanvraag is voorafgegaan door een publieke informatievergadering te Lessen, op 26 oktober 2010, na aangekondigd te zijn volgens de opgelegde vormen en informatiekanalen, overeenkomstig de bepalingen van voornoemd artikel 42bis, voornoemd, en van de artikelen D29-5 en D29-6 van Boek 1 van het Milieuwetboek; dat de notulen 144 personen melden, die bemerkingen hebben geopperd in het kader van deze procedure, waarbij genoemde bemerkingen hoofdzakelijk verband hielden met volgende punten:

- het gebrek aan samenwerking tussen de firma "Carrières Unies de Porphyre" en de firma "Holcim", die de naburige groeve "Ermitage" uitbaat, met het oog op de ontwikkeling van een gemeenschappelijk multimodaal platform dat als globale oplossing zou gelden voor het vrachtverkeer over de weg afkomstig van beide groeven;

- het isolement waarin, wegens het afsnijden van de rue de la Loge, het dorp Bois-de-Lessines terecht zou kunnen komen;

- de omvang van het vrachtverkeer op de lanen die het centrum van Lessen omgorden en de termijn voor de uitvoering van de verbindingsweg van de boulevard naar de A8 in de omgeving van de Baxter-fabriek;

- de gevolgen van het spoorverkeer bij de verschillende spoorovergangen tussen de « chaussée G.D. Richet" en het station van Lessen;

- de problematiek van het rechtsomkeer maken van de boten;

- de ligging van de verbrijzelaars; het stof afkomstig van de nieuwe installaties; de mijnschoten; het begieten en met zeilen afdekken van de vrachtwagens;

- de situatie van de omwoners van het gehucht Cahô ten gevolge van de bouw van de nieuwe installaties;

- het naast elkaar bestaan van de Ravel en de nieuwe laadinstallaties en het afsluiten ervan voor het verkeer tijdens de werkzaamheden;

- het herstel van de huidig in bedrijf zijnde porfiergroeve na beëindiging van de bedrijvigheid;

- de vraag of het gepast is ontginningsactiviteit in Lessen te behouden gelet op de hinder die daardoor ontstaat;

- de omleiding van de rue de la Loge en de inrichtingswerkzaamheden van de chemin de la Mouplière;

- het schrappen van de spoorovergang tussen de Mouplière en de Bassecour;

- het volume afgeschraapte aarde en de bestemming ervan;

- de verplichtingen door de aanleg van groengebieden in de nabijheid van het stadscentrum;

Overwegende dat de gemeenteraad van Lessen op 30 november 2010 een gunstig advies heeft uitgebracht naar aanleiding van de aanvraag tot herziening van het gewestplan, ingediend door de "Carrières Unies de Porphyre" (CUP) en de voorwaarden heeft bepaald die hij oplegde voor de uitbating van een ontginningsgebied langs de rue de la Loge en voor de installatie van nieuwe technische uitrustingen en infrastructuren in bedrijfsgebied, namelijk samenvattend :

- een bijzonder aandachtspunt maken van de hinder wegens het verplaatsen van de installaties en wegens het onttrekken van een deel van de rue de la Loge (stof, geluid, trillingen, verkeersproblemen) aan zijn bestemming en erover waken dat het project de beste garantie biedt voor het beperken van die hinder;

- erover waken dat de aanleg van de primaire verbrijzelaar geen schade berokkent aan het Snow Games-project;

Overwegende dat de naamloze vennootschap « Carrières Unies de Porphyre » (CUP), dochteronderneming van de groep Eurovia, één van de wereldmarktleiders in de bouw en de aanleg van vervoersinfrastructuren, in Wallonië twee porfiergroeven uitbaat, één in Lessen en één in Bierghes, voor de productie van verbrijzeld materiaal voor wegwerkzaamheden, spoorwegenwerken en betonproductie;

Overwegende dat de ondergrond van de regio Lessen één van de belangrijkste tot op heden in België bekende magmakamers is en reeds meer dan anderhalve eeuw de zetel is van een traditionele porfieruitbatingsnijverheid : voor de aanmaak van kasseien, van in het begin tot in de jaren '50, en sinds het dalend gebruik van porfierkasseien, als één van beste rotsgesteenten voor granulaat;

Overwegende dat porfier uit Lessen immers een rotsgesteente is met bijzondere kwaliteiten, rekening houdend met zijn hoogresistente fysische en chemische eigenschappen bij samendrukken, schokken, slijtage en organieke en minerale chemische agressies; dat dit gesteente in Noord-Europa niet wijdverspreid is (Bretagne, Noorwegen, Wallonië) en bijzonder gezocht is voor de aanmaak van asfaltbeton en agglomeraat, wegverhardingen, ballast voor spoorbeddingen en drainerende niet-kalkhoudende lagen in technische ondergravingscentra;

Overwegende dat de site van CUP in Lessen zich ten oosten van de bebouwde stadskom bevindt, een oppervlakte van om en bij de 145 ha inneemt, in de vorm van twee groeven gelegen aan beide kanten van de rue de la Loge die Lessen verbindt met Bois-de-Lessines; dat die groeven, in de registers bekend als "Lenoir Emile et Vandevelde" (ong 60 ha installatie niet meegerekend), benoorden de rue de la Loge en "Lenoir Frères" (ong 85 ha met inbegrip van de uitbreiding in het gehucht Cahô), bezuiden deze weg, tegelijk uitgebaat worden door de firma, op grond van een niet in de tijd beperkte ontginningsvergunning, toegekend door de stad Lessen de dato 7 mei 2002;

Overwegende dat de activiteit van deze site goed is voor een jaarproductie van om en bij 1,6 miljoen ton porfiergranulaat, w.o. iets meer dan de helft voor de Belgische markt en het andere deel voor de uitvoer, bijna uitsluitend naar Frankrijk; dat dit goed is voor om en bij de 115 rechtstreekse arbeidsplaatsen, die voornamelijk plaatselijk zijn (cijfers uit 2011); dat een zeer hoog aantal onrechtstreekse arbeidsplaatsen, in een verhouding van drie onrechtstreekse arbeidsplaatsen voor één rechtstreekse, eveneens met die activiteit in verband staat;

Overwegende dat de firma, wegens de huidige activiteit, ondanks de economische toestand, en wegens de marktperspectieven, zich in de mogelijkheid wil stellen om haar productie tegen 2020 te verhogen naar 2 miljoen ton om zich aan te kunnen passen aan een als gunstig verwachte evolutie in de vraag ernaar;

Overwegende dat de huidige porfierverwerkingsinstallaties gelegen zijn ten zuidwesten van de ontginningsput "Lenoir Emile et Vandevelde", aan de kant van de steenweg Bergen - Gent, en opgenomen zijn in een dicht bebouwde omgeving dicht bij het stadscentrum;

Overwegende dat bij de geluidshinder en het stof waar de omwonenden mee te maken hebben wegens de positionering en de technologische ouderdom van die technische installaties eveneens voor tal van inwoners ter plaatse, nog eens de last bijkomt van toenemend vrachtverkeer dat rechtstreeks te wijten is aan de ligging, op dezelfde plaats, van de uitrustingen voor de bewerking en de expeditie van porfier;

Overwegende dat er immers meer dan 90 % van de verkochte producten (90 % in 2010 en 94 % in 2011) via het wegvervoer verzonden worden, goed voor 228 dagelijkse vrachtwagens (cijfer uit 2011), dat deze vrachtwagens, in beide rijrichtingen, via de daarvoor weinig aangepaste steenweg Bergen-Gent rijden, om de industriebaan en vervolgens de N42 of de steenweg naar Geraardsbergen te bereiken; dat meer dan 90 % van dat zwaar vrachtverkeer vervolgens om Lessen heen rijdt door via de boulevard Branquart en de N57 te rijden, dwars door het dorp Ollignies en zo verder naar de snelweg A8;

Overwegende dat minder dan 10 % van de verzendingen slechts per trein gebeuren, via een privé-weg die aangesloten is op het spoornet van de NMBS ter hoogte van Lessen station; dat het perron en de laadinstallaties, gelegen ten westen van de voormalige groeve Tacquenier, eveneens in de nabijheid van het stadscentrum gelegen zijn en voor hinder in de buurt zorgen aangezien de materialen verplaatst worden via een transportband die zich aan het uiteinde van de tuinen van de woningen in de rue de la Motte bevindt;

Overwegende, bijgevolg, dat de huidige bewerkings- en expeditieinstallaties voor deze materialen niet meer productieverhogend zijn, en bovendien op een voor het milieu ongepaste plaats gelegen zijn; dat hun huidige ligging een ernstige beperking vormt voor de inzet van meer duurzame vervoersmodi zoals spoor en binnenwateren; dat de huidige toestand, die reeds nu milieu en omwonenden hard treft, nog eens zou verergeren bij een verhoging van de productie zoals gewenst door de firma; dat het bijgevolg raadzaam is duurzamere oplossingen in te zetten voor de bewerking en het vervoer van het gesteente;

Overwegende dat een verzameling gronden, ongeveer 17,3 ha groot, bezuiden de stad ligt tussen:

- de voormalige spoorlijn Lessen-Bassilly, in het noorden;

- de chaussée Gabrielle Richet in het noordoosten;

- de boulevard Branquart (N57) in het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT