14 MAART 2019. - Decreet tot gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en van de Raad van de Europese Unie van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, gewijzigd door richtlijn 2013/55/ UE van het Europees Parlement en de Raad van 20 november 2013

Het Parlement van de Franse gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Sectie I. - Doel

Artikel 1. Dit decreet voorziet in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, gewijzigd door Richtlijn 2013/55/EU van het Europees Parlement en van de Raad van 20 november 2013. Het stelt regels vast voor de aanvraag en afgifte van een Europese beroepskaart en de gedeeltelijke toegang tot een gereglementeerd beroep, alsook voor het waarschuwingsmechanisme.

Sectie II. - Definities

Art. 2. § 1. In dit decreet wordt verstaan onder:

  1. `gereglementeerd beroep': elk ambt van het onderwijzend personeel dat uitgeoefend moet worden in de inrichtingen voor voorschools, lager en secundair gewoon en gespecialiseerd onderwijs, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en niet universitair hoger onderwijs, kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan van de Franse Gemeenschap

  2. `beroepskwalificaties': de kwalificaties die worden gestaafd door een opleidingsbewijs, een bekwaamheidsattest, zoals bedoeld in artikel 4, littera a), 1ste streepje van het decreet van 19 oktober 2017 betreffende de erkenning van de beroepskwalificaties voor de uitoefening van ambten van het onderwijzend personeel in de inrichtingen voor voorschools, lager en secundair gewoon en gespecialiseerd onderwijs, kunstonderwijs, onderwijs voor sociale promotie en niet universitair hoger onderwijs, kunstsecundair onderwijs met beperkt leerplan van de Franse Gemeenschap en/of beroepservaring;

  3. `bevoegde overheid': ieder door de lidstaten gemachtigde overheid of instelling die met name bevoegd is opleidingsbewijzen en andere documenten of informatie af te geven en te ontvangen, alsmede aanvragen te ontvangen en besluiten te nemen, zoals bedoeld in dit decreet;

  4. `Regeringsdienst': elke overheid of instantie van de algemene administratie van het onderwijs die bevoegd is om een activiteit van controle of reglementering van de toegang tot of uitoefening van een beroep uit te oefenen.

  5. `lidstaat': lidstaat van de Europese Unie alsook IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland;

  6. `aanvrager': houder van een in de Franse Gemeenschap van België verworven beroepskwalificatie voor het onderwijs;

  7. `Europese beroepskaart': een elektronisch getuigschrift waaruit blijkt dat het onderwijzend personeelslid voldoet aan alle voorwaarden die nodig zijn om zijn diensten te verlenen in de Franse Gemeenschap van België;

  8. `IMI': het elektronische instrument dat door de Commissie ter beschikking wordt gesteld ter bevordering van de administratieve samenwerking tussen de bevoegde overheden van de lidstaten onderling en tussen de bevoegde overheden van de lidstaten en de Commissie;

  9. `waarschuwingsmechanisme': het mechanisme zoals bepaald in artikel 56 bis, § 3, van Richtlijn 2005/36/EG

  10. `zware tuchtstraffen': sancties zwaarder dan de inhouding van wedde, zoals vastgesteld binnen elk statuut van het onderwijs in de Franse Gemeenschap, namelijk:

    - het koninklijk besluit van 22 maart 1969 betreffende het statuut van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel der inrichtingen voor kleuter-, lager, gespecialiseerd, secundair, technisch onderwijs, onderwijs voor sociale promotie en kunstonderwijs van de Staat, alsmede der internaten die van deze inrichtingen afhangen en van de leden van de inspectiedienst die belast is met...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT