14 FEBRUARI 2023. - Wet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 30 november 2022 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot het invoeren van een mechanisme voor de screening van buitenlandse directe investeringen (1)

FILIP, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen, hetgeen volgt :

Artikel 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 74 van de Grondwet.

Art. 2. Instemming wordt verleend met het samenwerkingsakkoord van 30 november 2022 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie tot het invoeren van een mechanisme voor de screening van buitenlandse directe investeringen, gevoegd bij dit wetsontwerp.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Brussel, 14 februari 2023.

FILIP

Van Koningswege :

De Minister van Economie,

P.-Y. DERMAGNE

Met 's Lands zegel gezegeld :

De Minister van Justitie,

V. VAN QUICKENBORNE

_______

Nota

(1) Kamer van volksvertegenwoordigers :

(www.dekamer.be)

Stukken : 55-3079 (2022/2023)

Integraal Verslag : 9 februari 2023

30 NOVEMBER 2022. - Samenwerkingsakkoord van tot het invoeren van een mechanisme voor de screening van buitenlandse directe investeringen

Gelet op de Grondwet, de artikelen 39 en 167;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 92bis, § 1 (hierna genoemd "bijzondere wet");

Gelet op de wet van 23 januari 1989 op het rechtscollege bedoeld bij artikel 92bis, § 5 en § 6, en 94, § 3, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

Gelet op het akkoord van 1 juni 2022 in het Overlegcomité betreffende de invoering van een mechanisme voor de screening van buitenlandse directe investeringen;

Gelet op de Verordening (EU) 2019/452 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen in de Unie;

Overwegende dat de invoering van een screeningsmechanisme de partijen in staat stelt om de openbare orde, de nationale veiligheid en hun strategische belangen te vrijwaren, en hen de mogelijkheid biedt om een beter overzicht van de inkomende buitenlandse investeringsstromen te bekomen;

TUSSEN de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie,

IS HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. § 1. Dit samenwerkingsakkoord kadert in de uitvoering van Verordening (EU) 2019/452 van het Europees Parlement en de Raad van 19 maart 2019 tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen in de Unie (hierna genoemd "Verordening"), waarbij tot een gecoördineerde uitvoering van een screeningsmechanisme voor buitenlandse directe investeringen wordt gekomen, alsmede in de oprichting van de nodige instellingen daartoe.

§ 2. Het doel van dit samenwerkingsakkoord bestaat louter uit het vrijwaren van de nationale veiligheid, de openbare orde en de strategische belangen van de partijen bij dit samenwerkingsakkoord.

Dit akkoord respecteert de specifieke kenmerken van elke bevoegde overheid en de doelstellingen die door elk van deze overheden worden nagestreefd.

§ 3. Indien de partijen bij dit samenwerkingsakkoord beslissen hun respectieve bevoegdheden uit te oefenen, moet dit gebeuren met inachtneming van dit akkoord. De partijen kunnen echter beslissen hun bevoegdheden niet uit te oefenen en geen vertegenwoordiging af te vaardigen in het kader van dit akkoord.

De afwezigheid van een vertegenwoordiging in hoofde van een van de partijen verhindert de uitvoering van dit akkoord niet.

De uitvoering van dit akkoord kan niet leiden tot een uitwisseling, afstand of teruggave van bevoegdheden tussen de partijen.

§ 4. De partijen bij dit samenwerkingsakkoord kunnen met een uitvoerend samenwerkingsakkoord zoals bepaald in artikel 92bis van de bijzondere wet, de bijzondere modaliteiten voor de uitvoering van dit akkoord vastleggen.

Het secretariaat van de Interfederale Screeningscommissie (hierna genoemd "ISC") bedoeld in artikel 3, § 2, kan, in consensus met alle stemgerechtigde leden van de ISC, richtlijnen opstellen en publiceren over de werking van het in dit samenwerkingsakkoord uitgewerkte screeningsmechanisme.

Art. 2. In de zin van dit akkoord wordt verstaan onder:

  1. zeggenschap: de mogelijkheid om rechtstreeks of onrechtstreeks, in feite of in rechte, een beslissende invloed uit te oefenen op de activiteit van een onderneming in de zin van de Geconsolideerde mededeling van de Commissie over bevoegdheidskwesties op grond van Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad van 20 januari 2004 betreffende de controle op concentraties van ondernemingen, door middel van, met name:

    1. de eigendoms- of gebruiksrechten op het vermogen van de onderneming of bestanddelen daarvan;

    2. de samenstelling, het stemgedrag of de besluiten van één of meerdere ondernemingsorganen.

      De zeggenschap wordt verkregen door de persoon of personen of de onderneming of ondernemingen:

    3. die zelf rechthebbenden zijn; of

    4. die, hoewel zij zelf geen rechthebbenden zijn, de bevoegdheid hebben de daaruit voortvloeiende rechten uit te oefenen.

  2. gevoelige informatie: elke informatie waarvan de openbaarmaking een aantasting zou kunnen vormen van de verdediging van de onschendbaarheid van het nationaal grondgebied, van de militaire defensieplannen, van de vervulling van de opdrachten van de strijdkrachten, van de inwendige veiligheid van de Staat, inbegrepen op het vlak van de kernenergie, van het voortbestaan van de democratische en grondwettelijke orde, van de uitwendige veiligheid van de Staat en de internationale betrekkingen, van het wetenschappelijk (met inbegrip van intellectuele eigendom) en economisch potentieel van het land of enig ander fundamenteel belang van de staat, van de veiligheid van Belgische onderdanen in het buitenland, van de werking van de beslissingsorganen van de Staat, van de bescherming van de bronnen, van het geheim van een lopend opsporings- of gerechtelijk onderzoek of van de bescherming van het privéleven van derden;

  3. buitenlandse directe investering: elke soort investering door een buitenlandse investeerder die gericht is op het vestigen of handhaven van duurzame directe betrekkingen tussen de buitenlandse investeerder en de ondernemer of de onderneming, met inbegrip van investeringen die de daadwerkelijke deelname aan het beheer van of de zeggenschap over deze onderneming mogelijk maken;

  4. buitenlandse investeerder:

    -elke natuurlijke persoon met hoofdverblijfplaats buiten de Europese Unie (hierna genoemd "EU");

    -elke onderneming uit een derde land, zijnde een naar het recht van een derde niet EU lidstaat opgerichte of anderszins georganiseerde onderneming waarbij de statutaire zetel van de onderneming of de hoofdactiviteit zich in een staat buiten de EU bevindt; of

    - elke onderneming waarbij een van de uiteindelijke begunstigden in toepassing van de artikelen 1:33-1:36 van het Wetboek vennootschappen en verenigingen alsook overeenkomstig de wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten zijn hoofdverblijfplaats buiten de EU heeft;

    met inbegrip van, maar zonder zich te beperken tot, overheden, overheidsinstellingen, overheidsondernemingen en private ondernemingen en instellingen, die een zeggenschap wil verwerven in een entiteit die in België gevestigd is of waarvan de hoofdzetel in België gevestigd is;

  5. Interfederale Screeningscommissie (ISC): de commissie opgericht bij artikel 3, § 2, die de relevante vertegenwoordigers van de verschillende overheidsinstellingen samenbrengt teneinde de aanmeldingen van buitenlandse directe investeringen gecentraliseerd te ontvangen en te verwerken zoals voorzien in dit samenwerkingsakkoord;

  6. strategische belangen: de belangen van de deelstaten in het kader van hun materiële bevoegdheden om

    1. de continuïteit van vitale processen te waarborgen;

    2. te voorkomen dat bepaalde strategische of gevoelige kennis in buitenlandse handen vallen;

    3. een strategische onafhankelijkheid te verzekeren.

  7. Coördinatiecomité Inlichtingen en Veiligheid (CCIV): het comité opgericht door koninklijk besluit van 22 december 2020 tot oprichting van de Nationale Veiligheidsraad, het Strategisch Comité Inlichtingen en Veiligheid en het Coördinatiecomité Inlichtingen en Veiligheid.

    HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied

    Art. 3. § 1. Dit akkoord stelt de procedures en de modaliteiten vast inzake het screenen van buitenlandse directe investeringen en regelt de samenwerking tussen de partijen bij dit samenwerkingsakkoord bij het gezamenlijk uitoefenen van eigen bevoegdheden ter zake.

    § 2. Voor de toepassing van dit akkoord wordt een Interfederale Screeningscommissie (hierna genoemd "ISC") opgericht.

    De ISC is samengesteld uit leden die optreden als vertegenwoordigers van:

    - de federale Staat;

    - het Vlaamse Gewest;

    - het Waalse Gewest;

    - het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

    - de Vlaamse Gemeenschap;

    - de Franse Gemeenschap;

    - de Duitstalige Gemeenschap,

    - de Franse Gemeenschapscommissie;

    - de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie.

    De federale Staat kan maximaal drie vertegenwoordigers aanduiden en de gefedereerde entiteiten kunnen elk één vertegenwoordiger aanduiden. De Vlaamse Gemeenschap kan een tweede vertegenwoordiger aanduiden voor dossiers gelinkt aan de bevoegdheden van de Vlaamse Gemeenschapscommissie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

    De federale en gefedereerde uitvoerende machten duiden elk de vertegenwoordigers aan die deel uitmaken van de ISC. Deze vertegenwoordigers komen uit een overheidsdienst.

    De leden van de ISC kunnen zich op bijeenkomsten laten...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT