14 APRIL 2016. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot aanwijzing van het Natura 2000-gebied - BE1000003: 'Bosgebieden en vochtige gebieden van de Molenbeekvallei in het noordwesten van het Brussels Gewest'

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op de ordonnantie van 1 maart 2012 betreffende het natuurbehoud, artikelen 40, §§ 2 tot 4, 44, 47, § 2, en 71, § 2;

Gelet op de "gendertest" zoals vereist door het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 24 april 2014 houdende de uitvoering van de ordonnantie van 29 maart 2012 houdende de integratie van de genderdimensie in de beleidslijnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu, gegeven op 18 september 2015;

Gelet op het advies van de Brusselse Hoge Raad voor Natuurbehoud, gegeven op 9 oktober 2015;

Gelet op het advies van het College van burgemeester en schepenen van de gemeente Ganshoren, gegeven op 14 oktober 2015;

Gelet op het advies van het College van burgemeester en schepenen van de gemeente Jette, gegeven op 20 oktober 2015;

Gelet op de resultaten van het openbaar onderzoek dat werd uitgevoerd in de gemeenten Ganshoren en Jette van 10 september tot 24 oktober 2015 overeenkomstig de procedure die wordt bedoeld in artikel 44, § 3 van de ordonnantie van 1 maart 2012 betreffende het natuurbehoud;

Gelet op het advies nr. 58.716/1 van de Raad van State, gegeven op 30 maart 2016, in toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2°, van de Wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende de informatie met betrekking tot voorliggend besluit, die werd voorgelegd aan de Gewesten via de Interministeriële Conferentie Leefmilieu op 13 april 2016;

Overwegende de 142 opmerkingen, geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek dat werd uitgevoerd in de gemeente Jette en Ganshoren van 10 september tot 24 oktober 2015 overeenkomstig de procedure bedoeld in artikel 44, § 3 van de ordonnantie van 1 maart 2012 betreffende het natuurbehoud;

Overwegende dat de meeste geformuleerde opmerkingen in aanmerking genomen werden;

Overwegende dat er bij de verworpen opmerkingen echter een onderscheid gemaakt moet worden tussen deze welke al voorzien zijn door het besluit, deze welke voorzien zijn door een andere wetgeving of een ander specifiek instrument, deze welke niet onder het besluit ressorteren en deze waarbij de Regering van mening is dat ze niet weerhouden moeten worden op basis van wetenschappelijke en/of juridische argumenten;

Overwegende dat de volgende opmerkingen en verzoeken niet in aanmerking genomen werden, omdat ze al door het besluit voorzien zijn :

-de omkadering van de activiteiten in de "Chalêt du Laerbeek" om de overlast, veroorzaakt aan SBZ III te beperken, aangezien de verbodsbepalingen voorzien in artikel 15, § 2, toelaten om de overlast te beperken en dat de overeenkomst van domeinconcessie voor de exploitatie van de Chalêt het engagement voorziet dat alle vigerende bepalingen inzake bescherming van de Natura 2000-zone gerespecteerd worden;

- de beperking van de paddenstoelenpluk en de geluidsemissie, aangezien artikel 15, § 2, van het besluit dit type verbodsbepalingen voorziet;

Overwegende dat de volgende opmerkingen en verzoeken niet in aanmerking genomen werden, aangezien ze door een andere wetgeving of een ander specifiek instrument voorzien zijn :

- de bestrijding van invasieve soorten, aanwezig op de site, aangezien de ordonnantie van 1 maart 2012 betreffende het natuurbehoud reeds specifieke bestrijdingsmaatregelen voorziet en dat de beheerplannen deze problematiek zullen integreren op specifieke en concrete manier;

- de opmerking betreffende de recreatieve zones et de al dan niet voor het publiek toegankelijke zones, reflectie die zal plaatshebben in het stadium van de opmaak van de specifieke beheerplannen;

- de modernisering, verbetering en onderhoud van de informatie die wordt aangeboden aan de gebruikers, reflectie die zal plaatshebben in het stadium van de opmaak van de specifieke beheerplannen;

- de aandacht die uitgaat naar het gebied tussen de site van de Heymboschtalud, een groengebied met hoogbiologische waarde, en deelgebied III.3 Dielegembos, teneinde de hinder voor deze 2 sites te beperken en aldus in een harmonieuze verbinding te voorzien tussen beide; in de mate waarin dit aspect aan bod komt in het Natuurplan, in afwachting van een goedkeuring in tweede lezing;

- de aandacht die wordt geschonken aan jongeren als doelgroep, omdat de concrete maatregelen die op hen betrekking hebben, zullen worden gedefinieerd in de beheerplannen en omdat in afwachting hiervan verschillende specifieke projecten een verhoging van de recreatieve mogelijkheden beogen, zoals het speelnetwerk in het Boudewijnpark, het landinrichtingsproject Molenbeek-Maalbeek en de projecten tot omvorming van het Laarbeekbos;

- de terbeschikkingstelling van personeel dat gemachtigd is om het besluit in acht te doen nemen, in die mate dat de ordonnantie van 25 maart 1999 houdende het Wetboek van inspectie, preventie, vaststelling en bestraffing van milieumisdrijven, en milieuaansprakelijkheid erin voorziet dat de bevoegde ambtenaren van Leefmilieu Brussel - BIM, de bevoegde gemeentelijke ambtenaren, evenals de boswachters bedoeld onder artikelen 9 en 16 van het Wetboek van Strafvordering, bevoegd zijn;

Overwegende dat de volgende opmerkingen en verzoeken niet in aanmerking genomen werden, aangezien ze niet onder het besluit ressorteren :

- de vraag om geen bijkomende voorwaarden te creëren voor de realisatie van bepaalde bouwwerken ter compensatie van het verdwijnen van overwegen OW13 en OW14 in een zone die het centrale gedeelte van de SBZ III aantast, in die mate dat elke projectaanvraag in die zin noodzakelijkerwijze een onderworpen zal worden aan een passende beoordeling van de effecten in de zin van de ordonnantie van 1 maart 2012;

- het behoud en de invoering van versterkte garanties op bescherming zodat er niet geraakt wordt aan SBZ III, met name door projecten zoals het oprichten van een GEN-halte "Expo", de verbreding van de Ring of de vervanging van OW01 door een doorgang onder de sporen, in die mate dat elke projectaanvraag in deze zin noodzakelijkerwijze onderworpen zal worden aan een passende beoordeling van de effecten zoals reeds voorzien in de ordonnantie van 1 maart 2012;

- de bevraging in verband met verscheidene projectgeruchten, die alleszins een passende beoordeling van de effecten zullen dienen te krijgen, zoals bepaald in de ordonnantie van 1 maart 2012;

- het formele bezwaar van Leefmilieu Brussel - BIM tegen het uitbreidingsproject van de ring, in die mate dat het Leefmilieu Brussel-BIM, noch enige andere instantie toekomt in dit besluit een standpunt in te nemen;

- de terbeschikkingstelling van de adequate menselijke en financiële middelen die een snelle realisatie en invoering mogelijk maken, hoewel er voor de uitwerking van de beheerplannen een raming van de menselijke en de financiële middelen nodig zal zijn;

- de snelle implementering van het Natuurplan, met name als instrument dat het ecologisch netwerk bevordert, in afwachting van een definitieve goedkeuring in tweede lezing door de Regering;

- de beheerplannen snel ter openbaar onderzoek voorleggen, in die mate dat de ordonnantie van 1 maart 2012 een nauwkeurige planning vastlegt, met een overleg tussen de desbetreffende eigenaars en gebruikers dat dient plaats te vinden binnen 30 maanden vanaf de publicatie in het Belgisch Staatsblad van het aanwijzingsbesluit, om zo de geschikte beheermiddelen vast te leggen waarin de specifieke beheerplannen moeten voorzien.

- de toelating van een jaarlijkse jogging in het Laarbeekbos, in die mate dat de afwijkingen van de verbodsbepalingen onder artikel 15, § 2, van het ontwerpbesluit het stelsel onder artikel 83 en volgende van de ordonnantie van 1 maart 2012 betreffende het natuurbehoud dienen te volgen. Bovendien geeft het op 28 september 1995 goedgekeurde besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende het verkeer in alle bossen een bepaling van de wegen die openstaan voor publiekelijk verkeer en de van gebruikerscategorieën die er toegang toe hebben. In dit opzicht wordt er bepaald dat de toegang tot het Laarbeekbos alleen wordt toegestaan aan voetgangers en fietsers en dit enkel op de hiervoor geopende wegen;

- het informeren van de bevolking omtrent de verplichtingen die hen te beurt vallen, in die mate dat dit in de specifieke beheerplannen aan bod zal komen;

- het huidige beheer van het moeras van Ganshoren, waarover een specifiek beheerplan zal handelen;

- het voorstel van een reeks concrete maatregelen om de reptielen en amfibieën op de site te beschermen en te behouden, maar waarmee naar behoren rekening zal worden gehouden tijdens de uitwerking van de beheerplannen;

- het voorstel om een deel van het moeras van Ganshoren ontoegankelijk voor het publiek te maken, omdat het gebied in kwestie nooit formeel toegankelijk voor het publiek werd gemaakt. In de praktijk dient men dus een oplossing te bieden voor deze feitelijke situatie;

- de aanwijzing, in een latere fase, van het gebied tussen de Bosstraat, de Nestor Martinstraat, de Timmermansstraat en de Molenbeek (grens met Asse);

- de bescherming van de microfauna door een aangepaste maaibeurt, in het bijzonder van de insecten, zal in het bijzonder aan bod komen in de specifieke beheerplannen;

Overwegende dat de volgende opmerkingen en verzoeken niet in aanmerking genomen werden, aangezien dit niet opportuun werd geacht op basis van wetenschappelijke en/of juridische argumenten :

- de doelstelling van dood hout werd afgestemd op die van het besluit van de SBZ2 die door de Regering op 24/09/2015 goedgekeurd is. In het kader van de beheerplannen van de stations kan deze doelstelling niettemin nog verhoogd worden;

- de te kleine schaal van bepaalde in kaart gebrachte oppervlakten, in die mate dat, overeenkomstig de ordonnantie van 1 maart 2012 betreffende het natuurbehoud, habitatkaarten van minstens 1/10000 werden opgemaakt om de situering ervan mogelijk te maken;

- de aandacht voor de gewone eekhoorn, de nachtegaal en de vos in de lijst van de beschermde diersoorten, in die mate dat...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT