13 SEPTEMBER 2018. - Decreet tot wijziging van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, om een nieuw sturingskader te ontwikkelen, waarbij de betrekkingen tussen de Franse Gemeenschap en de schoolinrichtingen contractueel worden vastgelegd

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren

Artikel 1. In artikel 5 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. in 20° worden de woorden "algemene en buitengewone doelstellingen bepaald" vervangen door de woorden "prioritaire en bijzondere opdrachten bepaald";

  2. artikel 5 wordt aangevuld met de punten 24° tot 42°, luidend als volgt:

    "24° zonedirecteur: het lid van de algemene sturingsdienst van de Scholen en de psycho-medisch-sociale centra bedoeld in artikel 3 van het decreet van 13 september 2018 dat, voor een bepaalde zone, belast is met :

  3. de procedure voor de contractuele vastlegging van de sturingsplannen, de opvolging van de hun graad van verwezenlijking en de evaluatie van de doelstellingsovereenkomsten bedoeld in artikel 67;

  4. de aanneming en de opvolging van de aanpassingssystemen bedoeld in artikel 68, alsook de coördinatie van de afgevaardigden voor de doelstellingenovereenkomst;

    1. afgevaardigde voor de doelstellingenovereenkomst: het lid van de algemene sturingsdienst van de Scholen en de psycho-medisch-sociale centra bedoeld in artikel 3 van het decreet van 13 september 2018 dat belast is, onder het gezag van de zonedirecteur, met de procedure voor de contractuele vastlegging van de sturingsplannen, de opvolging van de graad van verwezenlijking en de evaluatie van de doelstellingsovereenkomsten, alsook met de procedure voor de contractuele vastlegging van de aanpassingssystemen, de opvolging en de evaluatie van hun graad van verwezenlijking en de evaluatie van de uitvoering van samenwerkingsprotocollen;

    2. coördinerende afgevaardigde: de coördinerende afgevaardigde bedoeld in artikel 3 van het decreet van 13 september 2018 die de algemene sturingsdienst van de Scholen en de psycho-medisch-sociale centra leidt;

    3. sturingsplan: het plan bedoeld in artikel 67, § 2;

    4. doelstellingsovereenkomst: de overeenkomst bedoeld in artikel 67, § 6;

    5. inrichtende macht: de openbare overheid of de rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de organisatie van een school georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;

    6. federatie van inrichtende machten: de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen van de inrichtende machten van het onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra erkend door de Regering die aan de criteria van artikel 5bis van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving beantwoorden;

    7. decreet inspectie en pedagogisch adviseur: het decreet van 8 maart 2007 betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs;

    8. decreet gedifferentieerde omkadering: het decreet van 30 april 2009 houdende organisatie van een gedifferentieerde omkadering binnen de schoolinrichtingen van de Franse Gemeenschap om alle leerlingen gelijke kansen op sociale emancipatie te bieden in een kwaliteitsvolle pedagogische omgeving;

    9. Decreet KEL: het decreet van 12 juli 2012 tot regeling van de kwalificatie uitgedrukt in eenheden van leerresultaten (KEL) in het secundair kwalificatieonderwijs en tot wijziging van verschillende bepalingen betreffende het secundair onderwijs;

    10. decreet van het gespecialiseerd onderwijs: het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs;

    11. aanpassingssysteem: het systeem bedoeld in artikel 68, § 4;

    12. samenwerkingsprotocol: het protocol bedoeld in artikel 68, § 7;

    13. plaatselijke organen voor sociaal overleg: de instanties voor lokaal overleg ingesteld krachtens de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, de wet van 20 september 1948 houdende organisatie van het bedrijfsleven, het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 september 1995 betreffende de oprichting, samenstelling en bevoegdheid van de plaatselijke paritaire commissies in het officieel gesubsidieerd onderwijs, het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 27 maart 1996 dat de beslissing van de 24 januari 1996 van de Paritaire Commissie voor het vrij confessioneel basisonderwijs, betreffende de oprichting van een plaatselijk overlegorgaan tussen de inrichtende machten en vakbondsafvaardigingen, bindend verklaart en het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 18 juni 1999 waarbij de beslissing van 31 mei 1999 van de Paritaire Commissie voor het niet-confessioneel vrij basisonderwijs betreffende het model-huishoudelijk reglement van de plaatselijke instantie voor overleg tussen de inrichtende machten en de syndicale afvaardigingen verplicht wordt verklaard;

    14. de dienst of de cel voor ondersteuning en begeleiding: de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding voor de inrichtingen die afhangen van het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap of, in het gesubsidieerd onderwijs, één van de cellen voor pedagogische raadgeving en steun, zoals bedoeld in artikel 4 van het decreet van 8 maart 2007 betreffende de algemene inspectiedienst, de dienst voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, de cellen voor pedagogische raadgeving en begeleiding van het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en betreffende het statuut van de personeelsleden van de algemene inspectiedienst en van de pedagogische adviseurs;

    15. zones: de zones zoals bepaald in artikel 1 van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1993 tot vaststelling van de verplichtingen tot overleg tussen gelijkaardige inrichtingen in het secundair onderwijs met volledig leerplan;

    16. directeur: de directeur in de zin van het decreet van 2 februari 2007 tot vaststelling van het statuut van de directeurs;

    17. schoolwerkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag met uitzondering van deze die op een feestdag vallen, tijdens de schoolvakantie of elke andere dag schoolverlof;

    18. pedagogisch en opvoedingsteam : het bestuurs- en onderwijzend personeel, het paramedisch personeel, het maatschappelijk personeel, het psychologisch personeel, het opvoedend hulppersoneel, het administratief personeel en het werkliedenpersoneel.".

      Art. 2. In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk II vervangen als volgt:

      "Hoofdstuk II -De prioritaire opdrachten van het basisonderwijs en het secundair onderwijs".

      Art. 3. In artikel 6 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht:

    19. het woord "streven" wordt vervangen door het woord "vervullen";

    20. de woorden "volgende doelstellingen" worden vervangen door de woorden "volgende prioritaire opdrachten".

      Art. 4. In de artikelen 7, 8, 30 en 54 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht:

    21. in artikel 7 worden de woorden "om de algemene doelstellingen te kunnen bereiken bedoeld" vervangen door de woorden "om de prioritaire opdrachten te kunnen vervullen bedoeld";

    22. in de artikelen 8 en 30 worden de woorden "de algemene doelstellingen te bereiken bedoeld" vervangen door de woorden "de prioritaire opdrachten te vervullen bedoeld";

    23. in artikel 54 worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  5. het woord "bereiken" wordt vervangen door het woord "vervullen";

  6. in 1° worden de woorden "algemene doelstellingen bedoeld" vervangen door de woorden "prioritaire opdrachten bedoeld".

    Art. 5. In artikel 9 van hetzelfde decreet worden de woorden "algemene doelstellingen van het onderwijs bepaald" vervangen door de woorden "prioritaire opdrachten bepaald".

    Art. 6. In artikel 10, 2°, van hetzelfde decreet worden de woorden "algemene doelstellingen" vervangen door de woorden "prioritaire opdrachten".

    Art. 7. In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk III vervangen als volgt:

    "Hoofdstuk III - De bijzondere opdrachten gemeen aan het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs".

    Art. 8. In artikel 12 van hetzelfde decreet worden de woorden "alle algemene doelstellingen na die bepaald" vervangen door de woorden "alle prioritaire opdrachten na die bepaald".

    Art. 9. In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk IV vervangen als volgt:

    "Hoofdstuk IV - De bijzondere opdrachten van de algemene en technologische humaniora".

    Art. 10. In de artikelen 24 en 34 van hetzelfde decreet worden de woorden "algemene doelstellingen zoals bepaald" telkens vervangen door de woorden "prioritaire opdrachten zoals bepaald".

    Art. 11. In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk V vervangen als volgt:

    "Hoofdstuk V - De bijzondere opdrachten gemeen aan de beroeps- en technische humaniora".

    Art. 12. In hetzelfde decreet wordt het opschrift van hoofdstuk VII vervangen als volgt:

    "Hoofdstuk VII - De opvoedkundige, pedagogische en inrichtingsprojecten, alsook het sturingsplan en de doelstellingenovereenkomst van de inrichting".

    Art. 13. In artikel 63 van hetzelfde decreet worden de woorden "doelstellingen vooropgesteld in de vorige hoofdstukken" vervangen door de woorden "prioritaire en bijzondere opdrachten vooropgesteld in de vorige hoofdstukken".

    Art. 14. In hoofdstuk VII van hetzelfde decreet wordt het opschrift van afdeling 2 vervangen als volgt:

    "Afdeling 2.- Het inrichtingsproject, het sturingsplan en de doelstellingenovereenkomst van de inrichting".

    Art. 15. Artikel 67 van hetzelfde decreet, zoals...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT