13 MEI 2016. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de wijziging van de ligging van de installaties voor het vervoer van gas door middel van leidingen van de naamloze vennootschap Fluxys die ligt in het openbaar domein, beheerd door de naamloze vennootschap De Scheepvaart, onder de brug over de toegang tot de Kolenhaven te Genk, deel uitmakend van het Albertkanaal

De Vlaamse Regering,

Gelet op de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen, artikel 9, tweede en derde lid, en artikel 12;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1966 tot wijziging van de ligging of het tracé van een gasvervoerinstallatie ter uitvoering van de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen, artikel 2, 3, 4 en 5;

Gelet op het Koninklijk besluit van 3 februari 1981 (kenmerk A322-1543) waarbij vergunning voor vervoer van aardgas door middel van leidingen wordt verleend aan de naamloze vennootschap Distrigas in Brussel (thans Fluxys genaamd) voor het 2e vak te Genk van haar leiding Genk (Langerlo) - Kwaadmechelen, gewijzigd bij Koninklijk besluit A322-1819 van 23 januari 1984, en verlengd bij Koninklijk besluit A322-2275 van 6 november 1991;

Overwegende dat de hierboven vermelde leidingen gelegen zijn in het openbaar domein, beheerd door de naamloze vennootschap De Scheepvaart;

Overwegende dat het Albertkanaal ingedeeld is bij de klasse VIb waterwegen, waarvan de Europese Conferentie van Ministers van Transport in resolutie nr. 92/2 de kenmerken heeft gedefinieerd;

Overwegende dat waterwegen van klasse VIb minstens moeten voldoen aan een vrije vaarhoogte van 9,10 meter en dat de brug over de toegang tot de Kolenhaven te Genk, onderdeel van het Albertkanaal, momenteel niet aan die norm voldoet en dus aangepast moet worden;

Overwegende dat ook de Vlaamse Regering in haar regeerakkoord van 23 juli 2014 investeringen in een betrouwbaar, efficiënt en slim waterwegennetwerk als prioriteit naar voren heeft geschoven, meer bepaald door te werken aan de verdere uitbouw van het Albertkanaal en de graduele verhoging van de bruggen over het Albertkanaal vanuit Antwerpen richting Luik;

Overwegende dat de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken het oplossen van capaciteitsbeperkende knelpunten heeft ingeschreven in de beleidsnota 2014-2019, om een capaciteitsverhoging van het Albertkanaal te realiseren in overeenstemming met de normen van resolutie nr. 92/2;

Overwegende dat daarvoor het strategische project "Verhoging bruggen op Albertkanaal tot een vrije hoogte van 9,10 m" is gedefinieerd; dat voor dit project een uitvoeringstraject is opgesteld om de realisatie ervan tegen 2020 mogelijk te maken; dat dit project bevestigd is in het SALK, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 16 juli 2013;

...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT