12 OKTOBER 2017. - Verordening betreffende de toekenning van subsidies aan spelotheken

De Vergadering van de Franse Gemeenschapscommissie heeft aangenomen en Wij, College, bekrachtigen en kondigen af wat volgt :

Artikel 1. Voor de toepassing van onderhavig reglement, verstaat men onder :

  1. spelotheek : structuur die middelen aflevert om te spelen, met inbegrip van spellen en speelgoedjes. De ruimte van deze structuur bevat een specifiek karakter. De structuur kan ofwel onder de bevoegdheid vallen van een gemeentebestuur, ofwel in de vorm van een vzw zijn opgericht of als feitelijke vereniging die, bij overeenkomst, ressorteert onder één of meerdere verenigingen;

  2. gespecialiseerde spelotheek : spelotheek die haar activiteiten hoofdzakelijk bestemt voor personen met een handicap. Deze spelotheek beschikt over een collectie die aangepast is aan dit publiek.

  3. rondtrekkende spelotheek : structuur die niet beschikt over één enkele plaats die toelaat om haar activiteiten te verwezenlijken, maar die deze activiteiten uitoefent op diverse plaatsen die duidelijk geïdentificeerd werden als speelruimten, en dit op duidelijk bepaalde tijdstippen;

  4. instelling : instantie waarin de spelotheek zijn activiteiten uitvoert;

  5. collectie : geheel van spellen en speelgoedjes;

  6. Spelactiviteiten : activiteiten die betrekking hebben op het in werking stellen van spellen en speelgoedjes en die op een regelmatige basis of eenmalig worden georganiseerd en omkaderd worden door de spelotheek, zoals : het onthaal van klassen, de activiteiten-spellen in de scholen, in de opvangtehuizen of elke andere instelling, spelletjesavonden, de organisatie van spelevenementen, enz. Deze activiteiten vinden plaats in de spelotheek of buiten de spelotheek;

  7. spelopleidingen : activiteiten die kennis en knowhow op het vlak van spellen trachten over te brengen op volwassenen en hen zo trachten te verrijken en deze info met hen te delen. De opleiding tracht de vaardigheden te ontwikkelen en de instrumenten, technieken of praktijken van de spelotheek te laten ontdekken, zodat deze gebruikt kunnen worden voor recreatieve, culturele, maatschappelijke of educatieve doeleinden binnen een specifieke en niet-commerciële context. Een spelopleiding moet reflexief zijn; methodologisch gezien, kan de opleiding theoretisch zijn en/of praktisch en participatief.

Art. 2. Er kunnen jaarlijks subsidies worden verleend aan de spelotheken volgens de regels en voorwaarden die in deze verordening werden vastgesteld.

Art. 3. Om gesubsidieerd te worden, moeten de spelotheken voldoen aan...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT