12 JANUARI 2023. - Koninklijk besluit betreffende de controles op de regelgeving met betrekking tot de beveiliging in de deelsector spoorvervoer

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Dit koninklijk besluit strekt tot uitvoering van:

  1. de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk,

  2. de wet van 1 juli 2011 betreffende de beveiliging en de bescherming van de kritieke infrastructuren, en

  3. de wet van 7 april 2019 tot vaststelling van een kader voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid.

    De eerste wet laat de Koning toe nadere regels te bepalen voor samenwerking en coördinatie tussen verrschillende ondernemingen of instellingen die bedrijvig zijn op eenzelfde arbeidsplaats waar werknemers werken, wat overeenkomt met de situatie die geviseerd wordt door artikel 10 van dit besluit.

    De twee andere wetten vertonen belangrijke gelijkenissen, zodat het nuttig is om de inspectiedienst die bij koninklijk besluit van 19 februari 2016 werd aangeduid als bevoegde inspectiedienst voor de controle op de naleving van de wet van 1 juli 2011 ook aan te duiden als inspectiedienst bevoegd voor de controle op de naleving van de wet van 7 april 2019.

    Daarnaast wordt in het koninklijk besluit van 2 november 2017 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor, met uitzondering van ontplofbare en radioactieve stoffen dezelfde inspectiedienst aangeduid als bevoegd voor de controle op de naleving van de bepalingen van het RID aangaande beveiliging. Het is van belang te verduidelijken dat het enkel gaat om het aspect `beveiliging', en niet over de andere bepalingen van het RID.

    Vermits het toepassingsgebied van het koninklijk besluit van 19 februari 2016 dus aanzienlijk wordt uitgebreid en de structuur hierdoor grondig wordt gewijzigd, werd ervoor geopteerd om dat koninklijk besluit te vervangen door voorliggend koninklijk besluit.

    In dit besluit, in de Franse tekst, dient het woord "sécurité" begrepen te worden als "sûreté", met uitzondering van het gebruik ervan in artikel 10, § 4.

    Commentaar per artikel

    Artikel 1

  4. - 5° deze punten behoeven geen commentaar;

  5. het begrip "spoorwegexploitant" kan zowel een infrastructuurbeheerder als een spoorwegonderneming viseren, wanneer zij exploitant zijn van infrastructuren die zijn aangeduid als kritieke infrastructuur in de zin van artikel 3, 4° van de wet van 1 juli 2011 betreffende de beveiliging en de bescherming van de kritieke infrastructuren. Overeenkomstig artikel 3, 10° van deze wet is de exploitant de natuurlijke persoon of rechtspersoon die verantwoordelijk is voor de investeringen in of voor de dagelijkse werking van een kritieke infrastructuur;

  6. wanneer de spoorwegexploitanten beveiligingsbeoordelingen uitvoeren om de beveiligingszones te bepalen, moeten zij overleg plegen met de beheerders van deze zones en van de aangrenzende zones indien deze laatste een invloed hebben op de beveiliging van het spoorwegnet.

    Bovendien is het nodig dat de interne beveiligingsmaatregelen die de spoorwegexploitant in het beveiligingsplan van de exploitant voorziet, rekening houden met het belang voor de beveiliging van aan kritieke infrastructuren aangrenzende zones, in het bijzonder maar niet uitsluitend de toegangszones tot kritieke infrastructuren.

    Bijgevolg is het belangrijk dat deze aangrenzende zones, in het bijzonder maar niet uitsluitend de toegangszones, in rekening worden gebracht bij de beveiligingsbeoordelingen die de spoorwegexploitant uitvoert om de spoorbeveiligingszones in het spoorwegnet te bepalen;

  7. - 10° deze punten behoeven geen commentaar.

    Artikel 2

    Dit artikel somt de bevoegdheden van de inspectiedienst op.

    Artikel 3

    Dit artikel behoeft geen commentaar.

    Artikel 4

    Paragraaf 1 van dit artikel bepaalt in welke gevallen een lid van de inspectiedienst zijn of haar legitimatiekaart terug moet geven aan de inspectiedienst. In de bepalingen onder 1° en 2° gaat het om gevallen waarin de kaart mogelijk niet meer toelaat om het lid van de inspectiedienst correct te identificeren.

    In de bepalingen onder 3° en 4° gaat het om gevallen waarin het lid van de inspectiedienst zijn of haar controlebevoegdheid tijdelijk of definitief niet meer uitoefent.

    Paragraaf 2 voorziet wat de houder van de legitimatiekaart moet doen in geval van verlies of vernietiging.

    Paragraaf 3 schrijft voor in welke gevallen de houder van de legitimatiekaart een nieuwe kaart krijgt of wanneer hij de kaart die hij heeft ingeleverd, terug krijgt.

    Artikel 5

    Dit artikel voorziet in de verplichting voor de spoorwegexploitant om specifieke beveiligingsbeoordelingen te maken om spoorbeveiligingszones in het spoorwegnet te bepalen. Het ligt immers voor de hand dat factoren uit de omgeving een invloed kunnen hebben op de beveiliging van de kritieke infrastructuur en dat deze, in voorkomend geval, in rekening moeten worden gebracht bij de opmaak van de plannen van de beveiliging van de kritieke infrastructuur zelf.

    Het geeft aan de documenten van het B.P.E. ook een confidentiële waarde door verwijzing naar het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen.

    Artikel 6

    Dit artikel voorziet in de verplichting voor de spoorwegexploitant om zijn B.P.E. met gepaste tussenpozen te testen door middel van oefeningen. Het regelmatig testen van de beveiligingsplannen is een belangrijk principe, dat eventuele problemen vroegtijdig kan blootleggen en snelle corrigerende handeling mogelijk maakt.

    Het principe daarbij is een realistische oefening, doch indien de werking van de infrastructuur (of een deel ervan) wordt verhinderd door de oefening, kan worden gevraagd aan de sectorale overheid om van dit principe te mogen afwijken en de realistische oefening te vervangen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT