12 FEBRUARI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot regeling van een algemene en selectieve subsidie voor de organisatoren van kinderopvang en buitenschoolse opvang en van maatregelen voor de gezinnen in de kinderopvang en de buitenschoolse opvang naar aanleiding van de gevolgen van het COVID-19-virus, wat betreft een wijziging van de subsidieberekening en -voorwaarde voor de organisatoren van buitenschoolse opvang

Rechtsgronden

Dit besluit is gebaseerd op:

- het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, artikel 5, § 2, 2°, a), ingevoegd bij het decreet van 1 maart 2019, en artikel 12, gewijzigd bij de decreten van 1 maart 2019 en 3 mei 2019;

- het decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters, artikel 10, 3°, en artikel 12, § 1, tweede lid, en § 3, ingevoegd bij het decreet van 15 juli 2016.

Vormvereisten

De volgende vormvereisten zijn vervuld:

- Het begrotingsakkoord werd aangevraagd op 10 februari 2021.

- Er is geen advies gevraagd aan de Raad van State, met toepassing van artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Er is een dringende noodzakelijkheid omdat sinds eind januari 2021 andere varianten van het COVID 19-virus in omloop zijn, die bij jonge kinderen besmettelijker zijn dan de eerste variant. De teststrategie bij kinderen is gewijzigd. Dat resulteert duidelijk in veel meer vastgestelde besmettingen. Daardoor zijn er de laatste twee weken herhaaldelijk scholen deels of volledig gesloten. De bevoegde Vlaamse ministers hebben alle kinderen opgeroepen om maar één buitenschoolse activiteit uit te oefenen. Er zijn ook meer kinderen in quarantaine of isolatie moeten gaan. Het federaal ministerieel besluit van 29 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken bepaalt voor de krokusvakantie dat de groepen in de opvang maximaal 25 kinderen mogen tellen.

Die gevolgen zijn uiteraard voelbaar voor de organisatoren van buitenschoolse opvang. Niet elke organisator ondervindt evenveel effecten. De impact is afhankelijk van lokale besmettingshaarden van het virus en van de manier waarop de organisatoren werken. Sommige organisatoren werken standaard met groepen van maximaal 25 kinderen. Naargelang organisatoren meer hinder ondervinden, klinkt hun roep om meer differentiatie in het subsidiebedrag mogelijk te maken, veel sterker. Het eenzijdige en algemene percentage dat de Vlaamse minister, bevoegd voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding, voor iedereen bepaalt voor een volledige maand, vangt de impact onvoldoende op van een plotse daling van de bezetting van een specifieke opvang omdat daar heel wat kinderen in quarantaine moeten gaan. Het gebrek aan...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT