11 FEBRUARI 2013. - Koninklijk besluit tot toekenning van een toelage aan de personeelsleden van het federaal administratief openbaar ambt die bepaalde prestaties verrichten

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Dit besluit heeft tot doel een coherent en uniform systeem van toelagen in te voeren dat het de voorzitters van de directiecomités en de leidend ambtenaren van de openbare instellingen van sociale zekerheid en van de instellingen van openbaar nut bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken mogelijk maakt hun personeelsleden te vergoeden wanneer zij van hen prestaties of diensten vereisen buiten hun normale arbeidsprestaties.

Het kadert uiteraard evenzeer binnen de naleving van de wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector.

Dit besluit sluit in het artikel 1, tweede lid, een hele reeks diensten uit, zoals bijvoorbeeld de diensten van de civiele bescherming of van de penitentiaire instellingen, want deze diensten beschikken over zeer specifieke arbeidsorganisatiestelsels.

De eerste situatie beoogd met dit besluit is de situatie van het personeelslid dat een wachtdienst verricht.

Men onderscheidt hier de passieve wachtdienst en de actieve wachtdienst. In beide gevallen moet het personeelslid bereikbaar en beschikbaar blijven buiten zijn diensturen. De actieve wachtdienst houdt daarenboven in dat het personeelslid zich moet kunnen verplaatsen. Het woord "actieve" houdt dus niet het feit in prestaties te verrichten.

De wachttoelage dekt louter deze wachtdienst. Zodra het personeelslid opgeroepen wordt en prestaties verricht, wordt zijn arbeidstijd geboekt en geeft deze recht op inhaalverlof. In voorkomend geval ontvangt hij ook een toelage voor onregelmatige prestaties.

Een gangbaar voorbeeld van deze wachtdienst is de weekendpermanentie van tal van ICT-diensten. Doorgaans betreft het een passieve wachtdienst.

Het is de voorzitter van het directiecomité, de leidend ambtenaar of zijn gemachtigde die beslist of er nood is aan een actieve of passieve wachtdienst en, als dat het geval is, op vrijwillige basis beslist wie deze verricht.

Het artikel 7 van dit besluit bepaalt dat de wachttoelage niet mag worden toegekend aan de personeelsleden van wie de functie vereist permanent bereikbaar te zijn. De opmerking van de Raad van State werd niet gevolgd, daar dit artikel slechts geval per geval zal kunnen worden toegepast.

De tweede situatie beoogd met dit besluit is de situatie van het personeelslid dat prestaties verricht buiten de normale diensturen.

Deze situatie is niet de situatie van de personeelsleden die in opeenvolgende ploegen werken of waarvan het normale uurrooster nacht- of weekendprestaties of prestaties op feestdagen omvat. Het betreft evenmin personeelsleden waarvan het normale uurrooster regelmatige weekendprestaties omvat, zoals bijvoorbeeld het geval is voor sommige musea.

Het is de voorzitter van het directiecomité, de leidend ambtenaar of zijn gemachtigde die beslist of er nood is aan werk buiten het normale uurrooster en, als dat het geval is, op vrijwillige basis beslist welke personeelsleden dit verrichten.

De telewerker mag, behoudens uitdrukkelijk andersluidende beslissing van de leidend ambtenaar of zijn afgevaardigde, deze toelage niet genieten, want hij verricht zijn prestaties tijdens de normale werkuren.

De prestaties buiten de normale diensturen zijn de prestaties die 's nachts, op zaterdag, zondag of een feestdag verricht worden. De nachtprestatie wordt bepaald als zijnde de prestatie verricht tussen twintig uur en zes uur, overeenkomstig artikel 10, tweede lid, van de voormelde wet van 14 december 2000.

In dit besluit wordt niet gepreciseerd of de verplaatsingstijd van het personeelslid naar zijn werkplaats als arbeidstijd wordt geboekt. De opmerking van de Raad van State werd niet gevolgd, want het is niet aan de Koning om deze precisering aan te brengen. Er dient verwezen te worden naar artikel 8, § 1 van de voormelde wet van 14 december 2000 en naar de overvloedige rechtspraak ter zake.

Er wordt ook bepaald dat in plaats van de toekenning van een toelage voor prestaties verricht buiten de normale diensturen het personeelslid kan kiezen voor inhaalrust.

De derde bijzondere situatie beoogd met dit besluit is de situatie van het personeelslid dat overdag en/of 's nachts of/en tijdens het weekend in ploegen werkt en dat derhalve genoopt is tot een glijdend uurrooster.

Ze beoogt enkel de diensten waar de werknemers na elkaar op dezelfde werkplek werken, volgens een bepaald rooster, ook bij toerbeurt en al dan niet continu, met als gevolg dat de werknemers over een bepaalde periode van dagen of weken op verschillende tijden moeten werken. De diensten die andere activiteitsperiodes dan de normale periodes van maandag tot vrijdag hebben, maar niet permanent actief zijn, worden niet beoogd.

Het is de voorzitter van het directiecomité of de leidend ambtenaar die beslist of er een beroep gedaan dient te worden op werk in opeenvolgende ploegen. Het gaat dus niet om de situatie waarin de personeelsleden 's nachts en tijdens het weekend werken zonder dat de leidend ambtenaar heeft beslist de techniek van het werken in opeenvolgende ploegen te gebruiken, zoals dat bijvoorbeeld het geval is voor de civiele bescherming of voor de gevangenissen.

Behalve indien dit voorzien werd vanaf de aanwerving of de indienstneming kan het werk in opeenvolgende ploegen enkel gebeuren op vrijwillige basis.

Slotbepalingen :

Dit ontwerp streeft er ook naar eindelijk het systeem van de toelagen en vergoedingen voor deze drie situaties uniform te maken. Het heft dus alle niet in overeenstemming zijnde reglementaire bepalingen op die specifiek zijn voor bepaalde diensten of bepaalde niveaus.

De opheffing van het besluit van de Regent van 30 maart 1950 de toekenning regelend van toelagen wegens buitengewone prestaties wordt echter uitgesteld tot 1 januari 2014 om de diensten een aanpassingperiode te laten. Hetzelfde geldt voor het ministerieel besluit van 12 oktober 2007 tot toekenning van een wachttoelage aan de personeelsleden van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken die wachtdienst verzekeren.

De toepassing van de bepalingen van dit besluit valt onder de volle verantwoordelijkheid van de voorzitters van een directiecomité en de leidend ambtenaren. De algemene verplichting verslag uit te brengen aan hun minister en aan hun beheersorgaan, in voorkomend geval, is uiteraard van toepassing op de huidige uitgaven. De minister van Ambtenarenzaken zal elk jaar de gegevens betreffende de toepassing van dit besluit inzamelen teneinde de globale impact ervan te kunnen meten.

Voor het overige werden alle andere opmerkingen van de Raad van State gevolgd.

We hebben de eer te zijn,

Sire,

Van Uwe Majesteit,

de zeer eerbiedige en

zeer getrouwe dienaar,

De Vice-Eerste Minister

en Minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling,

belast met Ambtenarenzaken,

S. VANACKERE

De Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken,

H. BOGAERT

Raad van State afdeling wetgeving advies 52.616/2 van 14 januari 2013 over een ontwerp van koninklijk besluit tot toekenning van een toelage aan de personeelsleden van het federaal administratief openbaar ambt die bepaalde prestaties verrichten

Op 19 december 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de Minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit tot toekenning van een toelage aan de personeelsleden van het federaal administratief openbaar ambt die bepaalde prestaties verrichten'.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 14 januari 2013.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Algemene opmerkingen

  1. In het verslag aan de Koning wordt het volgende aangegeven :

    Dit besluit heeft tot doel een coherent en uniform systeem van toelagen in te voeren dat het de voorzitters van de directiecomités en de leidend ambtenaren van de openbare instellingen van sociale zekerheid en van de instellingen van openbaar nut bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken (1) mogelijk maakt hun personeelsleden te vergoeden wanneer zij van hen prestaties of diensten vereisen buiten hun normale arbeidsprestaties.

    Uit artikel 1, tweede lid, van het ontwerp blijkt evenwel dat dit ontworpen besluit niet van toepassing is

    1° op de houders van een managementfunctie of staffunctie uitgeoefend in het kader van een mandaat;

    2° op de personeelsleden van de permanente eenheden van de Civiele Bescherming die een vierentwintiguursdienst moeten verrichten;

    3° op de personeelsleden van de gesloten centra onder het beheer van de Dienst Vreemdelingenzaken, voor wie nachtprestaties, feestdagen of weekenden tot hun normaal uurrooster behoren;

    4° op de personeelsleden die de permanentie verzekeren binnen de Algemene Directie van het Crisiscentrum van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;

    5° op de personeelsleden van de noodoproepencentrales 100, 101 en 112;

    6° op de personeelsleden van de buitendiensten van het directoraat-generaal Penitentiaire Instellingen alsook de personeelsleden van de dienst Monitoring Elektronisch Toezicht van het Directoraat-Generaal Justitiehuizen;

    7° op de burgerlijke ambtenaren bekleed met een bijzondere graad van het stafdepartement inlichtingen en veiligheid van het Ministerie van Landsverdediging

    ...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT