11 MEI 2018. - Decreet tot wijziging van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en het decreet van 19 december 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt (1)

Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Wijzigingen in het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt

Artikel 1. In artikel 2 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, laatst gewijzigd bij het decreet van 26 oktober 2017, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  1. in punt 20°, eerste lid, worden de woorden " de bestuurder van de netbeheerder" vervangen door de woorden "de natuurlijke persoon, bestuurder van de netbeheerder", de woorden "bij toepassing van artikel 16, § 2," worden vervangen door de woorden "krachtens artikel 16";

  2. in punt 20°, a) worden de woorden ", met uitzondering van een autoproducent" ingevoegd tussen de woorden "producent" en de woorden ", van een leverancier";

  3. in punt 20°, b) worden de woorden ", met uitzondering van de openbare overheden," ingevoegd tussen de woorden "verbonden ondernemingen," en de woorden "die volgens de CWaPE";

  4. punt 51°, opgeheven door het decreet van 11 april 2014, wordt hersteld als volgt :

    "51° "overheid" : het Waals Gewest, de gemeenten, O.C.M.W. en provincies alsook de instellingen van openbaar nut bedoeld in artikel 3 van het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met uitzondering van de « Commission wallonne pour l'Energie » (Waalse Energiecommissie), voor zover deze instellingen van openbaar nut publiekrechtelijke rechtspersonen zijn en dat ze uitsluitend door publiekrechtelijke rechtspersonen bezeten worden;";

  5. een punt 62° wordt toegevoegd :

    "62° "zuivere financieringsintercommunale" : intercommunale waaraan geen enkele natuurlijke of rechtspersoon ander dan de gemeente en in voorkomend geval de provincies en het Gewest deelneemt en waarvan het hoofddoel het beheer is van de participaties van de overheid, namelijk in de energetische sector".

    Art. 2. In artikel 6 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 1 april 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

    1. paragraaf 1 wordt vervangen als volgt :

      « § 1. De distributienetbeheerder is een publiekrechtelijke rechtspersoon die de vorm mag aannemen van een intercommunale.";

    2. in paragraaf 3 wordt het tweede lid opgeheven;

      Art. 3. Artikel 7 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 17 juli 2008 en gewijzigd bij het decreet van 22 juli 2010, wordt vervangen als volgt :

      "Art. 7.De distributienetbeheerder, alsook de kandidaat-distributienetbeheerder vervult de volgende voorwaarden :

    3. de overheid bezit minstens vijfenzeventig percent plus één van de aandelen die het kapitaal vertegenwoordigen van de distributienetbeheerder en minsten vijfenzeventig percent plus één van de stemrechten;

    4. de aandelen die in handen zijn van de gemeenten en de provincies, kunnen ofwel rechtstreeks of via een zuivere financieringsintercommunale bezeten worden;

    5. met uitzondering van de overheid en desgevallend hun zuivere financieringsintercommunales mag een producent, een leverancier of een tussenpersoon, of elke andere verbonden vennootschap rechtstreeks of onrechtstreeks, geen aandelen bezitten die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen van de distributienetbeheerder;

    6. de raad van bestuur is uitsluitend samengesteld uit onafhankelijke bestuurders in de zin van dit decreet;

    7. als aandelen die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen van de distributienetbeheerder afzonderlijk worden bezetten door de overheid die rechtstreeks of onrechtstreeks participaties in het maatschappelijk kapitaal van een producent, leverancier of tussenpersoon bezit, beletten de statuten van de distributienetbeheerder dat één van deze aandeelhouders individueel, rechtstreeks of onrechtstreeks, een beslissing kan verwerpen, blokkeren of opleggen of een besluitname verhinderen;

    8. de bepalingen van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie betreffende de bezoldiging van de bestuurders en titularissen van een lokale leidinggevende functie zijn van toepassing op de bestuurders en beheerders van de distributienetbeheerder alsook op zijn dochteronderneming(en), ongeacht hun rechtsvorm.

      Onder bezoldiging bedoeld in punt 6°, wordt verstaan elk vast en variabel bedrag ontvangen in het kader van de activiteiten uitgevoerd binnen de distributienetbeheerder en, in voorkomend geval, van zijn dochteronderneming.

      De Regering kan de bijkomende voorwaarden bepalen betreffende de samenstelling, het bestuur, alsook het besluitvormingsproces van de distributienetbeheerder.".

      Art. 4. Artikel 7bis van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 17 juli 2008 en gewijzigd bij het decreet van 11 april 2014, wordt vervangen als volgt :

      "Onverminderd artikel 7, mag elke persoon die niet tot de in artikel 7, eerste lid, 1° en 2°, bedoelde categorie van aandeelhouders behoort, rechtstreeks of onrechtstreeks aandelen die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen van de distributienetbeheerder bezitten, slechts indien de volgende voorwaarden vervuld zijn :

    9. de statuten van de distributienetbeheerder bepalen dat elke beslissing de meerderheid van stemmen vereist uitgebracht door de afgevaardigden van de personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, 1 en 2°;

    10. deze statuten bevatten geen enkele bepaling waarbij de aandeelhouders bedoeld in dit artikel, individueel dan wel collectief, een beslissing kunnen verwerpen, blokkeren of opleggen of een besluitname verhinderen;

    11. niettegenstaande artikel 1523-12, § 2, van het Waalse Wetboek van de plaatselijke democratie en van de decentralisatie, bepalen de statuten van de distributienetbeheerder dat elke statutaire wijziging, met uitzondering van de bepalingen betreffende de wettelijke bescherming van de minderheidsvennoten, de eenvoudige meerderheid vereist van de stemmen uitgebracht door de afgevaardigden aanwezig op de algemene vergadering en de tweederdemeerderheid van de stemmen uitgebracht door de afgevaardigden van de personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, 1° en 2°;

    12. de statuten van de distributienetbeheerder bepalen dat elke persoon die niet tot de in artikel 7, eerste lid, 1° en 2°, bedoelde categorie van aandeelhouders behoort, enkel aandelen die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen van de distributienetbeheerder mag kopen of verkopen met de toelating van de Regering, na advies van de "CWaPE"".

      Art. 5. Artikel 7ter van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 11 april 2014, wordt opgeheven.

      Art. 6. In artikel 8 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 17 juli 2008 en 11 april 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

    13. de paragrafen 1 en 2 worden vervangen als volgt :

      « § 1. De distributienetbeheerder verricht de openbaredienstactiviteit i.v.m. het beheer van de exploitatie, de veiligheid, het onderhoud en de ontwikkeling van het distributienet onder de voorwaarden bepaald in artikel 11.

      De distributienetbeheerder kan activiteiten van productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen uitvoeren. De aldus geproduceerde elektriciteit wordt uitsluitend gebruikt om zijn eigen installaties te bevoorraden, om de netverliezen te compenseren en om de eindafnemers te leveren in de gevallen bedoeld in dit decreet.

      Hij kan uitsluitend, rechtstreeks of via zijn dochterondernemingen, activiteiten uitvoeren die onder zijn opdracht van openbare dienst ressorteren zoals bepaald door of krachtens het decreet.

      De distributienetbeheerder bezit niet rechtstreeks of onrechtstreeks participaties in het kapitaal van de producenten, leveranciers of tussenpersonen.

      § 2. De distributienetbeheerder voert geen commerciële activiteit uit i.v.m de energie.

      De commerciële activiteiten bedoeld in het eerste lid zijn namelijk de productie van energie en de levering van energie aan de eindafnemers buiten de gevallen bedoeld in het decreet, de energie-audits, de diensten voor energetische efficiëntie, alsook elke ander activiteit die niet rechtstreeks onder de opdracht van openbare dienst van de netbeheerder valt.

      In afwijking van het eerste lid, kan de "CWaPE" de toelating geven aan een distributienetbeheerder om, alleen of in partnerschap, namelijk met producenten, leveranciers of tussenpersonen, commerciële activiteiten uit te voeren i.v.m. energie tegen de volgende cumulatieve voorwaarden :

    14. ten gevolge van een open transparante en niet-discriminerende procedure van overheidsopdracht, georganiseerd door de distributienetbeheerder, heeft geen enkele speler van de markt zijn capaciteit bewezen om een dergelijke activiteit te bezitten, te ontwikkelen, te beheren of uit te baten door de indiening van een offerte die een prijs bevat die lager is dan de kost die de distributienetbeheerder zou dragen als hij zelf deze activiteit zou uitoefenen en door het aantonen van zijn capaciteit om een minstens gelijkwaardige dienstkwaliteit te garanderen;

    15. de activiteit bedoeld in het eerste lid is technisch en commercieel bijkomend aan de taken van de distributienetbeheerder en onmiddellijk nuttig zodat hij zijn opdrachten van openbare dienst kan vervullen;

    16. na de overeenstemming van de procedure van overheidsopdracht te hebben gecontroleerd, beoordeelt de "CWaPE" de noodzaak van een dergelijke afwijking rekening houdend met de voorwaarden bedoeld in 1° en 2° en keurt haar uitoefening goed door de distributienetbeheerder.

      Wat punt 3° betreft, in haar toestemming, bepaalt de "CWaPE" de aldus toegelaten activiteit(en), waarbij erover gewaakt wordt dat hun modaliteiten van uitoefening uitvoerig worden beschreven en namelijk, hun maximale duur die niet vijf jaar overschrijdt, het betrokken geografisch gebied indien nodig, alsook de voorwaarden voor de verlenging van de toestemming en de geleidelijke terugtrekking van de distributienetbeheerder uit deze activiteiten.

      De "CWaPE" kan de toestemming verlengen voor een duur die lager of gelijk is aan vijf jaar als...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT