11 MAART 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister, betreffende de informatiegegevens over de voogd van een niet-begeleide minderjarige vreemdeling

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Teneinde niet-begeleide minderjarige vreemdelingen in alle rechtshandelingen en in de procedures die op hen betrekking hebben te kunnen vertegenwoordigen, ongeacht of zij al dan niet asielzoeker zijn,

richt artikel 479 van de programmawet van 24 december 2002, laatst gewijzigd bij de wet van 12 mei 2014, binnen de Federale Overheidsdienst Justitie een Dienst Voogdij op, die belast wordt met het organiseren van een specifieke voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.

Deze dienst wijst een voogd aan of, in hoogdringende gevallen, een voorlopige voogd of een voogd ad hoc wanneer de voorwaarden om beschouwd te worden als niet-begeleide minderjarige nog niet vastgelegd werden.

Het is noodzakelijk dat de contactgegevens van de voogd, voorlopige voogd of voogd ad hoc bekend zijn bij alle actoren die in aanraking komen met niet-begeleide minderjarige vreemdelingen.

Daarom werd op 3 juli 2019 het Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister teneinde nieuwe informatiegegevens betreffende de voogd van een niet-begeleide minderjarige vreemdeling te registreren, ingevoerd. Dit koninklijk besluit voegde een nieuw informatiegegeven betreffende de contactgegevens van de voogd toe aan de lijst van de gegevens die opgenomen zijn in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister.

Dit ontwerp van koninklijk besluit, dat aan Uwe Majesteit wordt voorgelegd, is bedoeld om, enerzijds, het nieuwe informatiegegeven uit te breiden met de contactgegevens van de voogd ad hoc ( niet expliciet vermeld in het voormeld koninklijk besluit van 3 juli 2019) en de hoofverblijfplaats toe te voegen in de contactgegevens. Anderzijds strekt dit ontwerp er ook toe om de toegang tot dit gegeven toe te kennen aan instanties anderen dan diegene vermeld in hetzelfde koninklijk besluit van 3 juli 2019.

Vooreerst wordt artikel 2, eerste lid, 17° van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister gewijzigd door het huidig ontwerp van koninklijk besluit zodat ook de contactgegevens van de voogd ad hoc in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister worden opgenomen. Conform artikel 21, tweede lid van titel XIII, hoofdstuk 6 "Voogdij over niet-begeleide minderjarige vreemdelingen" van de programmawet van 24 december 2002 wijst de dienst Voogdij effectief een voogd ad hoc aan In geval van betwistingen tussen de minderjarige en de voogd die aanhangig zijn bij de vrederechter.

Vervolgens, naast de naam, de voornamen en het Rijksregisternummer van de voogden, voorlopige voogden of de voogd ad hoc van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen, voorziet het huidig ontwerp van koninklijk besluit de registratie van de hoofdverblijfplaats. Dit maakt het contacteren van de voogd, voorlopige voogd of voogd ad hoc gemakkelijker voor de gemachtigde personen.

Tenslotte wordt in artikel 2, zesde lid van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 "tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister" de tweede zin met de opsomming van instanties, die toegang hebben tot dit informatiegegeven, vervangen. De bedoeling van het voorliggende ontwerp van koninklijk besluit is om zo veel mogelijk potentiële betrokken actoren toegang te geven tot dit informatiegegeven via de machtigingsprocedure. De voornoemde opsomming in artikel 2, zesde lid van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 "tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en in het vreemdelingenregister" beperkt echter dit doel door een limitatieve lijst van toegangsgerechtigde instanties te geven.

Voortaan zal artikel 2, eerste lid, 17° van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 bepalen dat de personen, zowel private personen als overheidsinstanties, toegang kunnen krijgen tot de gegevens van het Rijksregister volgens de machtigingsprocedure van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De Raad van State heeft op 29 juni 2021 zijn advies nr. 69.603/2 uitgebracht. Deze Hoge Raad heeft een aantal opmerkingen geformuleerd waarmee in dit ontwerp van besluit rekening is gehouden. Ook adviseerde dit Hoge College het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit in te winnen.

De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft op 3 december 2021 haar advies nr. 230/2021 uitgebracht.

In dit advies wijst de GBA in eerste instantie in het punt a) « Voorafgaande opmerking » op een algemene opmerking die reeds in het verleden werd geformuleerd...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT