11 APRIL 2018. - Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten

DE VLAAMSE MINISTER VAN WELZIJN, VOLKSGEZONDHEID EN GEZIN,

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;

Gelet op het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, artikel 10, § 2, artikel 35, eerste lid, en artikel 37;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten, artikel 8, derde lid, artikel 9, eerste en tweede lid, artikel 11, derde lid, artikel 12, eerste lid, artikel 46, § 2, derde lid, vierde lid, zevende lid, achtste lid en tiende lid, artikel 47, tweede lid, en artikel 48, § 2, eerste en tweede lid;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 26 maart 2018;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat :

- het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten, bepaalt dat er bij de aanvang van elk activeringstraject voor een deelnemer aan een traject een gemandateerde casemanager Zorg en een gemandateerde casemanager Werk moet worden aangesteld. Samen stellen zij een trajectplan op dat wordt uitgevoerd door een netwerk van dienstverleners.

Artikel 53 van het vermelde besluit van de Vlaamse Regering bepaalt dat de artikels die hierop betrekking hebben in werking treden op 1 februari 2018.

Voor de uitvoering van de artikels inzake de mandatering van de casemanager zorg is het echter nodig dat er nog regels worden vastgesteld door de bevoegde minister inzake de procedure voor de aanvraag, de goedkeuring en toekenning van het mandaat en inzake de duur ervan. Deze worden vastgesteld door voorliggend ministerieel besluit en dienen dus zo spoedig mogelijk in werking te treden.

Bovendien bepaalt het vermelde besluit van de Vlaamse Regering dat de netwerken van dienstverleners worden gemandateerd op basis van een openbare aanbesteding. Deze werd gepubliceerd op 1 maart 2018 (Besteknr. 2018/50050 - Aanduiding van de penhouder als vertegenwoordiger van een netwerk van dienstverleners in het kader van de uitvoering van de activeringstrajecten). In deze openbare aanbesteding wordt vermeld dat de activeringstrajecten (ten vroegste) starten op 1 juli 2018 : "De raamovereenkomst start ten...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT