10 JANUARI 2022. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 mei 2021, gesloten in het Paritair Comité voor de warenhuizen, ter vastlegging van het kader voor levenslang leren en duaal leren (1)

FILIP, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de warenhuizen;

Op de voordracht van de Minister van Werk,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1. Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 3 mei 2021, gesloten in het Paritair Comité voor de warenhuizen, ter vastlegging van het kader voor levenslang leren en duaal leren.

Art. 2. De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 januari 2022.

FILIP

Van Koningswege :

De Minister van Werk,

P.-Y. DERMAGNE

_______

Nota

(1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad :

Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.

Bijlage

Paritair Comité voor de warenhuizen

Collectieve arbeidsovereenkomst van 3 mei 2021

Vastlegging van het kader voor levenslang leren en duaal leren (Overeenkomst geregistreerd op 25 juni 2021 onder het nummer 165628/CO/312)

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op alle werkgevers, werknemers en leerlingen behorend tot het Paritair Comité voor de warenhuizen.

HOOFDSTUK II. - Nationale coördinatie

Art. 2. § 1. De sociale partners zullen de initiatieven van de gewesten en de gemeenschappen op het vlak van opleiding voor de handel coördineren op nationaal vlak, binnen de Werkgroep Opleiding van de paritaire comités 202/311/312.

§ 2. De sociale partners zullen erover waken dat er evenredige aandacht en inspanningen uitgaan naar de drie paritaire comités.

§ 3. De sociale partners zullen erover waken dat er evenredige aandacht en inspanningen uitgaan naar grote, middelgrote en kleine ondernemingen en hun werknemers.

§ 4. De sociale partners zullen de subsidiemogelijkheden op het vlak van opleiding in de 3 gewesten en de 3 gemeenschappen nagaan.

HOOFDSTUK III. - Kader voor levenslang leren voor werknemers

Art. 3. § 1. Het sectoraal opleidingsaanbod vanuit de sociale fondsen 202/311/312 zal, binnen de daartoe voorziene budgetten, uitgebreid worden. Een aantal generieke opleidingen, zij het fysiek of digitaal, op het vlak van omgaan met agressie, digitalisering van de job, omgaan met verandering (consumenten/jobinhoud), ergonomie, enz. zullen aan de werknemers van de sector aangeboden worden, binnen het eerder vastgelegde kader.

§ 2. In 2022 zal er binnen dit kader ook een sectorale mentoropleiding aangeboden worden, waarvoor een officiële erkenning bij de gewestelijke overheden aangevraagd zal worden.

Art. 4. De Erkenning van Verworven Competenties (EVC) in de drie gewesten zal verder aangemoedigd worden in de sector, binnen de wettelijke bepalingen.

HOOFDSTUK IV. - Kader voor duaal leren voor leerlingen

Art. 5. § 1. Het duaal leren (deels les volgen in een onderwijsinstelling/opleidingscentrum en deels competenties aanleren op de werkvloer) zal verder ontwikkeld worden in de sector en dat in de 3 gemeenschappen (Vlaamse Gemeenschap, Franse Gemeenschap en Duitstalige Gemeenschap).

§ 2. Dit zal steeds gebeuren binnen het daartoe voorziene wettelijke kader op het vlak van vergoeding voor de leerling, verplichte mentor, bepalingen op het vlak van arbeidsduur en vakantie, enz. (cf. overzicht op dit ogenblik in bijlage). Bijkomend wordt voor de handelssector bepaald dat de mentor geen uitzendkracht, student of werknemer met een contract van bepaalde duur kan zijn.

§ 3. Bedrijven zullen een erkenning moeten aanvragen voor duaal leren, volgens de wettelijke bepalingen, in een tripartite Stuurgroep Duaal leren.

§ 4. Het stelsel van duaal leren is niet bedoeld om vast personeel te vervangen. De leerlingen worden goed omkaderd in de onderneming (minimum aantal vaste personeelsleden in de winkel, opvolging door de mentor, bijvoorbeeld) en zullen een...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT