10 DECEMBER 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 63 betreffende de vrijstelling van de subsidies inzake sociale actie en sommige regels betreffende het inburgeringstraject van nieuwkomers

Verslag aan de Regering

Betreft: COVID-19 - Heropleving van de gezondheidscrisis - Ontwerpbesluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 63 betreffende de vrijstelling van de subsidies inzake sociale actie en sommige regels betreffende het inburgeringstraject van nieuwkomers

Sinds maart 2020 heeft de ontwikkeling van het coronavirus een belangrijke economische en sociale impact in Wallonië. De gevolgen voor (toekomstige) mensen in een kwetsbare situatie, hun begeleiding, de ondersteunende diensten en de operatoren in de sector van de sociale actie zijn aanzienlijk. De heropleving van de gezondheidscrisis toont dit eens te meer aan.

Het is dus noodzakelijk om maatregelen te nemen met het oog op de handhaving van de subsidies van de operatoren in de sector van sociale actie die onder de "SPW Binnenlandse Aangelegenheden en Sociale Actie ressorteren, die worden bevooroordeeld door een daling van de activiteiten en/of door de noodzaak om nieuwe interactiekanalen met hun begunstigden te ontwikkelen en/of door de onmogelijkheid om volledig te voldoen aan hun verplichtingen in verband met hun erkenning, en dit, in de continuïteit van de beslissing van de Regering van 18 maart 2020 betreffende het principeakkoord over de vrijstelling van de crisisperiode bij de berekening van de regionale subsidie.

Op 21 oktober jongstleden heeft de Waalse Regering immers besloten de vrijstellingsperiode te verlengen tot 31 maart 2021.

Concreet wordt voorgesteld de sleutelperiodes tussen maart 2020 en maart 2021 bij de berekening van de regionale subsidies zoveel mogelijk te neutraliseren.

Als het personeel of een deel van het personeel in deze periode als gevolg van de crisis werkloos is geworden, is het duidelijk dat dit gebrek aan uitgaven niet kan worden geneutraliseerd.

Ten slotte is het de bedoeling om het voortbestaan van de actoren, het behoud van de werkgelegenheid en de werking van de diensten ondanks de crisis te verzekeren.

Er is een ontwerpbesluit van de Waalse Regering van bijzondere machten opgesteld om de nodige maatregelen te nemen voor alle regelingen vallend onder het departement van sociale actie die door het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid worden georganiseerd en die dit rechtvaardigen.

Bovendien zullen, net als in de eerste golf, soortgelijke maatregelen worden toegepast op de operatoren van de sociale dienst die een facultatieve terugkerende subsidie ontvangen. De subsidie zal immers volledig moeten worden toegekend indien de begunstigde aantoont dat de opdrachten niet konden worden uitgevoerd vanwege de crisis Covid-19 en onafhankelijk van de wil van de begunstigde, met uitzondering, in voorkomend geval, van de externe kosten die de begunstigde zou hebben moeten maken voor de organisatie van een activiteit en die niet zijn uitbetaald vanwege de annulering ervan, zoals huur- en drukkosten, enz. De subsidie wordt ook verder toegekend als de begunstigde niet aan alle voorwaarden voor de uitvoering van de gesubsidieerde activiteit voldoet als gevolg van de door de autoriteiten genomen maatregelen. Deze omstandigheden zullen per geval worden beoordeeld tijdens de vergadering van het daartoe opgerichte begeleidingscomité. Uiteraard zal bij de (boekhoudkundige) controle op het gebruik van de subsidie steeds vereist zijn dat de subsidie gerechtvaardigd wordt door de werkelijke uitgaven in verband met de gesubsidieerde activiteit (personeelskosten of werkingskosten), met inachtneming van met name artikel 61, eerste lid, 2°, 3° en 5° van het decreet van 15 december 2011 houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden (WBFin-decreet).

Het doel van deze nota is dan ook maatregelen voor te stellen om de activiteiten van de operatoren in de sector van de sociale actie te ondersteunen, teneinde niet alleen het voortbestaan van deze essentiële operatoren en het behoud van de werkgelegenheid te waarborgen, maar ook een minimum aan onderhoud van het dienstverleningsaanbod, waarbij zowel de beperkingen die inherent zijn aan de sanitaire veiligheid als de mogelijkheden voor de ontwikkeling of de duurzaamheid van nieuwe diensten of processen die tijdens de lockdownperiode zijn ontwikkeld of nog moeten worden ontwikkeld om de crisis het hoofd te bieden, worden geïntegreerd.

Om het verwachte effect van de in dit kader genomen maatregelen, die per definitie beperkt zijn in de tijd, te bereiken, is het ook van essentieel belang dat de betrokken actoren zo snel mogelijk worden geïnformeerd. Het is dan ook dringend noodzakelijk de beoogde maatregelen aan te nemen.

De hieronder beschreven maatregelen maken het voorwerp uit van een besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten, dat als bijlage bij deze nota is gevoegd.

Het ontwerpbesluit bevat 11 hoofdstukken en 15 artikelen.

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit decreet regelt een in artikel 128 van de Grondwet bedoelde aangelegenheid, overeenkomstig artikel 138 ervan.

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit mag het bedrag van de subsidie geenszins hoger zijn dan de daadwekelijk door de begunstigde gedragen kostprijs, voor hetgeen gesubsidieerd wordt.

HOOFDSTUK II. - Maatregelen betreffende de diensten voor sociale insluiting

Art. 3. In afwijking van artikel 29, eerste lid, 2°, van het reglementair Deel van het Waalse wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, hierna "CRWASS" genoemd, is de erkende dienst, om het gebruik van de subsidie voor het jaar 2021 te rechtvaardigen en de subsidie voor het jaar 2022 te berekenen, voor een voltijdse werknemer vrijgesteld van de verplichting om tussen 1 januari 2021 en 31 maart 2021 een activiteitsvolume gewijd aan groepswerk van minstens negentien uur per week te rechtvaardigen, op voorwaarde dat de activiteit van de maatschappelijk werker van achtendertig uur per week gerechtvaardigd is in toepassing van artikel 51, 2° tot 6°, van het Waalse wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, hierna "CWASS" genoemd.

Art. 4. In afwijking van artikel 16 van het "CRWASS" wordt de maatschappelijk werker wiens bezoldiging overeenkomstig artikel 29 van het "CRWASS" gesubsidieerd wordt, vrijgesteld van het volgen van een opleiding i.v.m. de sociale inschakelingssacties in 2020.

HOOFDSTUK III. - Maatregelen betreffende de sociale contactpunten

Art. 5. In afwijking van artikel 61, tweede lid, van het "CRWASS" is het aantal personen die op straat leven, op veertien vastgesteld voor het verkrijgen van de subsidie van het jaar 2022 en 2023 en voor de toekenning van het saldo van het bedrag van de subsidie van het jaar 2021.

HOOFDSTUK IV. - Maatregelen betreffende opvangtehuizen en gemeenschapshuizen

Art. 6. In afwijking van artikel 116 van het "CRWASS" is de bezettingsgraad van een opvangtehuis en gemeenschapshuis voor het jaar 2021berekend, waarbij de periode van 1 januari tot en met 31 maart 2021 niet meegerekend wordt.

HOOFDSTUK V. -Maatregelen betreffende de diensten voor schuldbemiddeling

Art. 7. In afwijking van artikel 145, vierde lid, van het "CRWASS" wordt het minimumaantal dossiers dat nodig is om de subsidie voor het jaar 2022 te verkrijgen, gebaseerd op het aantal dossiers dat is opgenomen in de berekening van de subsidie voor 2021 (referentiejaar 2020), indien het aantal in 2021 behandelde dossiers onder de in artikel 145, lid 4, van het "CRWASS" vastgestelde drempels ligt.

In afwijking van artikel 149, eerste lid, 1°, van het "CRWASS" wordt het aantal in 2021 behandelde dossiers voor het subsidiejaar 2022 berekend op basis van het aantal dossiers dat in de berekening van de subsidie voor 2021 (referentiejaar 2020) is opgenomen indien dit aantal groter is dan het aantal dossiers dat in 2021 is behandeld.

In afwijking van artikel 153, eerste lid, van het "CRWASS" bedraagt het minimumaantal jaarlijkse gebeurtenissen dat door de steungroepen voor de preventie van overmatige schuldenlast wordt uitgevoerd, voor de toekenning van de subsidie van het jaar 2021 twee.

HOOFDSTUK VI. - Maatregelen betreffende de sociale kruideniers en sociale restaurants

Art. 8. In afwijking van artikel 56/4, tweede lid, 5°, van het "CWASS" en artikel 38/5, tweede lid, 7°, van het "CRWASS" wordt het aantal punten dat in toepassing van artikel 38/10, § 1, 2°, 3° en 4°, van het "CRWASS" wordt toegekend, bepaald over de periode van twaalf maanden tussen 1 maart 2019 en 29 februari 2020, voor elke erkenningsaanvraag die tussen 1 maart 2020 en 31 maart 2021 wordt ingediend.

Art. 9. In afwijking van artikel 38/12 van het "CRWASS" worden de in artikel 38/10, § 1, 2° tot 4°, vastgestelde coëfficiënten voor de periode van 1 maart 2020 tot 31 maart 2021 niet in aanmerking genomen in het kader van een herziening van het besluit tot erkenning van een dienst.

HOOFDSTUK VII. - Maatregelen betreffende de diensten en voorzieningen voor de begeleiding van partnergeweld en gendergerelateerd geweld

Art. 10. In afwijking van artikel 235/10 van het "CRWASS" wordt het bedrag van de subsidie voor het jaar 2022 met betrekking tot de activiteit van de dienst in 2021 en het saldo van de subsidie voor het jaar 2021 berekend op basis van het aantal aan opdrachten toegewezen uren, exclusief de periode van januari tot maart 2021, gedeeld door drie en vermenigvuldigd met vier, indien het aldus verkregen bedrag groter is dan het op basis van alle maanden van het jaar 2021 verkregen bedrag.

HOOFDSTUK VIII. - Maatregelen betreffende het inburgeringstraject van de nieuwkomers

Art. 11. In afwijking van artikel 152/7, § 2, van het "CWASS" moeten nieuwkomers die zich in een inburgeringstraject bevinden of met hun inburgeringstraject beginnen, het in artikel 152/3, § 4, bedoelde attest verkrijgen binnen 30 maanden na de datum waarop de verblijfsvergunning van meer dan drie maanden bij de gemeente is ingediend, voor personen die hun verblijfsvergunning vóór 31 maart 2021 hebben ingediend. Voor nieuwkomers die al een verlengingstermijn genieten, komt deze aanvullende termijn van twaalf maanden bovenop...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT