10 DECEMBER 2020. - Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 62 tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48

Verslag aan de Regering

Betreft : COVID-19

Besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 62 tot verlenging van de toepassing van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatiebijeenkomst voor bepaalde herzieningen van het gewestplan, en van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 44 van 11 juni 2020 waarbij het houden van de hoorzitting bedoeld in artikel D.IV.66 van het Wetboek van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk wordt toegestaan via videoconferentie, en tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48

Tweede lezing

De huidige epidemiologische situatie wordt gekenmerkt door een zeer hoog dreigingsniveau. Het aantal met COVID-19 besmette personen is hoog en als gevolg daarvan is een deel van het personeel niet beschikbaar, hetzij ziek, hetzij in afzondering of in quarantaine; Het niet beschikbaar zijn van een projectontwerper kan ook door deze omstandigheden zijn ontstaan.

De uitzonderlijke crisis in verband met COVID-19 en de maatregelen die in het verleden zijn genomen of momenteel worden genomen om de verspreiding van het virus onder de bevolking te beperken zullen de activiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest waarschijnlijk vertragen en zullen de werking van bepaalde diensten of adviesorganen belemmeren. Het is niet uitgesloten dat deze maatregelen in de toekomst verder zullen worden verlengd.

De lockdownmaatregelen die door alle overheidsniveaus worden genomen, kunnen een doeltreffende en uitgebreide inspraak van het publiek belemmeren, zowel in de door het Wetboek van Ruimtelijke ontwikkeling voorgeschreven vergaderingen (met name de voorafgaandelijke informatievergadering die bij artikel D.VIII.5 voor bepaalde herzieningen van het gewestplan is voorzien, als, voor beroepen, de hoorzitting die in artikel D.IV.66 van hetzelfde Wetboek is bedoeld), als in de voorafgaandelijke informatievergadering die voor bepaalde in Boek I van het Milieuwetboek bedoelde projecten is georganiseerd;

De fysieke bijeenkomsten moeten worden georganiseerd met strikte inachtneming van de normen inzake social distancing en de bijeenkomsten moeten worden vermeden om voor de hand liggende redenen van volksgezondheid Bovendien kan de begrijpelijke en zelfs aangehaalde terughoudendheid van sommige mensen om met het openbaar vervoer te reizen en met anderen in contact te komen uit vrees voor niet-naleving van de veiligheidsmaatregelen of zelfs wanneer dergelijke veiligheidsmaatregelen worden toegepast, een negatief effect hebben op de deelname van het publiek aan voorafgaandelijke informatievergaderingen en de deelname aan de hoorzitting voor de beroepen betreffende de stedenbouwkundige vergunningen of certificaten nr. 2.

De burger mag niet worden gehinderd in de uitoefening van zijn rechten of in de nakoming van zijn verplichtingen vanwege de gevolgen van de gezondheidscrisis; hij moet zijn rechten op nuttige en doeltreffende wijze kunnen doen gelden in het kader van de inspraak- of beroepsprocedures.

Er wordt dus voorgesteld om de toepassing van de besluiten van bijzondere machten nrs. 44, 45 en 48 te verlengen tot 30 juni 2021 en de Regering de mogelijkheid te bieden om deze periode te verkorten voor zover de gezondheidstoestand dit rechtvaardigt;

De aanhef van het besluit is aangepast om tegemoet te komen aan de opmerking van de Raad van State, die zich in zijn advies nr. 68.332/4 van 26 november 2020 afvroeg of de datum van 30 juni 2021 niet te ver weg was om objectief en redelijk te kunnen worden gerechtvaardigd. Er moet rekening mee worden gehouden dat de vaststelling van een einddatum voor de beoogde regeling noodzakelijkerwijs een noodaspect moet bevatten, aangezien de meest recente maatregelen die op het niveau van het overlegcomité zijn genomen, met name gerechtvaardigd zijn door de noodzaak om bijzondere aandacht te besteden aan activiteiten die een aanzienlijk risico van verspreiding van het virus inhouden en om de activiteiten die dat wel doen, te blijven verbieden, gezien de huidige situatie gaat het om contacten die te dicht bij elkaar liggen en/of waarbij een groot aantal mensen betrokken is, en uit de analyse van zowel de opwaartse als de neerwaartse curve van de besmetting en van de ziekenhuisopnames of zelfs sterfgevallen blijkt dat het proces zich over vele maanden uitstrekt. Hieruit volgt dat de gekozen datum relevant is, vooral omdat de regering bevoegd is om de toepassing van deze besluiten van bijzondere machten voortijdig te beëindigen als de gezondheidscrisis van COVID-19 dit rechtvaardigt.

Bovendien bepaalt de tekst van Besluit van bijzondere machten nr. 48 van de Waalse regering dat : "De persoon of de overheid die het initiatief van de herziening heeft genomen, verspreidt het bericht in twee gewestelijke dagbladen en in een huis-aan-huisblad in de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan wordt gepland.". De publicatie van de aankondiging van de voorafgaande informatievergadering in een huis-aan-huis blad krant die door dit besluit wordt opgelegd, is soms niet mogelijk omdat sommige huis-aan-huis bladen tijdelijk niet meer worden verspreid als gevolg van de afname van de commerciële en reclameactiviteiten in verband met de pandemie. De persoon of de overheid die het initiatief neemt tot de herziening van het gewestplan moet daarom de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor een andere vorm van verspreiding, namelijk publicatie van de mededeling op de lokale pagina's van een derde regionale krant over de gemeente op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, of op de internetsites van elke gemeente waar het openbaar onderzoek wordt gehouden, en om een publicatie op haar eigen internetsite toe te voegen.

Artikel 1 wijzigt artikel 10 van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 45 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de voorafgaandelijke informatievergadering georganiseerd voor bepaalde projecten bedoeld in Boek I van het Milieuwetboek, met het oog op de verlenging van de geldigheidsduur ervan tot 30 juni 2021.

De datum van 19 juni 2020 komt overeen met de datum van inwerkingtreding van het besluit van bijzondere machten nr. 45.

Artikel 2 past artikel 11 van hetzelfde besluit aan met het oog op de verlenging van de geldigheidsduur ervan tot 30 juni 2021.

De datum van 19 juni 2020 komt overeen met de datum van inwerkingtreding van het besluit van bijzondere machten nr. 45.

Artikel 3 wijzigt artikel 3, § 3, derde lid, van het besluit van de Waalse Regering van bijzondere machten nr. 48 van 11 juni 2020 houdende organisatie van de inspraak van het publiek in plaats van de verplichte voorafgaande informatievergadering voor bepaalde herzieningen van het gewestplan. De aanpassing maakt het mogelijk om tijdelijk te voorkomen dat er geen huis-aan-huis blad wordt verspreid die door dit besluit wordt opgelegd, door de persoon of de overheid die het initiatief neemt van de herziening toe te staan het bericht te publiceren, naast twee regionale kranten over de gemeente(s) op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, in de lokale pagina's van een derde regionaal dagblad over deze gemeenten, of in een huis-aan-huis blad over de gemeente(s) op het grondgebied waarvan de herziening van het gewestplan is gepland, of op de internetsites van elke gemeente waar het openbaar onderzoek wordt georganiseerd. Het is ook verplicht om het bericht op zijn eigen website te publiceren.

In dit artikel is het antwoord op de opmerking van de Raad van State in bovengenoemd advies verwerkt door de toepassing van het besluit van bijzondere machten nr. 48 te regelen voor het geval dat de herziening van het gewestplan op het grondgebied van meerdere gemeenten en niet op dat van één enkele gemeente wordt gepland.

De artikelen 4 en 5 passen het besluit...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT