10 APRIL 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van diverse bepalingen inzake telewerk en satellietwerk in het federaal administratief openbaar ambt

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Dit besluit heeft tot doel de regeling rond telewerk voor de personeelsleden van het federaal administratief openbaar ambt bij te sturen en aan te passen aan de gewijzigde arbeidsomgeving en arbeidsomstandigheden. Telewerk, en bij uitbreiding satellietwerk, of kortweg `het systeem van werken op afstand', is niet langer een uitzondering die enkel van toepassing is voor een beperkte groep personeelsleden. Door de digitalisering kunnen namelijk steeds meer taken op afstand worden uitgevoerd.

Er worden daarom twee belangrijke zaken aangepakt om het systeem van `werken op afstand' te actualiseren, te flexibiliseren en gebruiksvriendelijker te maken:

  1. Vanaf 1 januari 2022 wordt de vergoeding voor telewerkkosten verhoogd;

  2. Vanaf 1 mei 2022 wordt het federaal kader voor telewerk en satellietwerk vereenvoudigd en verduidelijkt.

    Deze wijzigingen raken echter niet aan de basisprincipes van het werken op afstand; het vrijwillig karakter wordt herbevestigd en het plafond van het aandeel van telewerk in de totale arbeidsduur blijft bepaald op maximum drie vijfde van de arbeidsregeling van het personeelslid op jaarbasis. Afwijkingen op dit plafond kunnen enkel op vraag van het personeelslid worden toegestaan door de P&O-directeur. Bovendien moet er een gemotiveerd advies van de functionele chef worden gevraagd.

    Deze overwegingen komen voort uit een bekommernis om het ruimer kader niet uit het oog te verliezen; telewerk en satellietwerk kunnen bijdragen tot een betere Work Life Balance, duurzame mobiliteit en duurzame loopbaanpaden. Andere aspecten mogen we echter ook niet vergeten en moeten we zeker meenemen in onze overwegingen, namelijk de impact van het werken op afstand op de dienstverlening, de sociale cohesie, de betrokkenheid bij de overheidsorganisatie, de ontwikkeling van competenties en aandacht voor nieuwkomers en kwetsbare personeelsgroepen. Bij langdurig werken op afstand lopen we het risico dat deze aspecten worden verwaarloosd en dat de connectie tussen de organisatie en het individueel personeelslid verwatert maar ook de samenhang binnen een team en tussen de teams onderling.

  3. VERHOGING VERGOEDING VOOR TELEWERKKOSTEN VANAF 1 JANUARI 2022

    Artikel 96 van het koninklijk besluit van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt wordt vanaf 1 januari 2022 gewijzigd waardoor elk personeelslid dat aan de voorwaarden voldoet een vergoeding voor telewerkkosten ontvangt bestaand uit twee onderdelen:

    • 20 EUR (forfaitair basisbedrag) voor vergoeding van internet- en communicatiekosten wanneer het personeelslid één (kalender)dag getelewerkt heeft in een (kalender)maand;

    • 30 EUR voor vergoeding van kantoorkosten, wanneer het personeelslid minstens vier (kalender)dagen getelewerkt heeft in een (kalender) maand. Bij 1, 2 of 3 dagen telewerk wordt deze vergoeding van 30 EUR niet toegekend, ook niet pro rata het aantal telewerkdagen.

    Onder `kantoorkosten' kunnen we verstaan, kosten verbonden aan nutsvoorzieningen zoals water, elektriciteit en verwarming, klein computermateriaal,... Er werd gekozen om een forfaitair bedrag voor de vergoeding van deze kosten toe te kennen conform de fiscale regelgeving. Bovendien is dit een eenvoudige en duidelijke regeling die de administratieve belasting voor de overheidsorganisaties beperkt houdt en die zekerheid en duidelijkheid geeft aan de personeelsleden over het toegekende maandelijkse bedrag.

    Het bedrag van de vergoeding voor telewerkkosten (zowel de 20 EUR als de 30 EUR) is niet onderworpen aan de indexeringsregeling.

    De werkgever is daarnaast verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen, het installeren en het onderhouden van:

    • de benodigde telewerkapparatuur;

    • een tweede voeding (vanaf gemiddeld twee telewerkdagen per week);

    • eventueel ergonomisch materiaal zoals een headset, een tweede beeldscherm en een bureaustoel (geen verplichting maar kan worden overwogen vanaf gemiddeld twee telewerkdagen per week).

    De leidend ambtenaar wordt gevraagd om de praktische modaliteiten rond de betaling van de vergoeding voor telewerkkosten vast te stellen en de personeelsleden hiervan op de hoogte de brengen; bijv. registratie van telewerkdagen, frequentie van de uitbetaling,...

    De nieuwe, verhoogde vergoeding voor telewerkkosten geldt vanaf 1 januari 2022 en zal na publicatie van het wijzend koninklijk besluit met terugwerkende kracht worden uitbetaald voor de telewerkdagen vanaf 1 januari 2022. Nadien zal de vergoeding voor telewerkkosten maandelijks worden uitbetaald.

  4. AANPASSING FEDERAAL KADER VOOR TELEWERK

    EN SATELLIETWERK VANAF 1 MEI 2022

    Er wordt voorgesteld om een aantal modaliteiten rechtstreeks in te schrijven in het federaal telewerkkader (Koninklijk besluit van 22 november 2006 betreffende het telewerk en het satellietwerk in het federaal administratief openbaar ambt) waardoor de administratieve belasting voor de federale overheidsorganisaties wordt verlicht en de rol van de verschillende actoren beter wordt afgelijnd:

    • Het directiecomité blijft bevoegd voor de principiële beslissing tot invoering van telewerk en/of satellietwerk binnen een federale overheidsorganisatie (koninklijk besluit van 22 november 2006, artikel 3, § 1).

    • De leidend ambtenaar zal een aantal praktische modaliteiten moeten regelen voor de implementatie van telewerk en satellietwerk in zijn organisatie (bijv. het opstellen van een lijst van functies die zich niet lenen tot telewerk of in principe niet in aanmerking komen voor satellietwerk,...) (koninklijk besluit van 22 november 2006, artikel 9, § 1 en 9bis).

    • De P&O-directeur wordt verantwoordelijk voor het verlenen van de toelatingen tot de overschrijding van de maximumduur van het telewerk op jaarbasis (= drie vijfde van de arbeidsregeling) en hij krijgt een bemiddelende rol in bepaalde omstandigheden (bijv. schorsing of beëindiging van het telewerk) (koninklijk besluit van 22 november 2006, artikel 5, § 1 en artikel, 15bis, § 3).

    • De hiërarchische meerdere of de functionele chef blijft bevoegd voor de goedkeuring van het telewerk en/of satellietwerk (koninklijk besluit van 22 november 2006, artikel 3, § 2). Daarnaast worden ook duidelijk de modaliteiten van de schorsing en de beëindiging door de hiërarchische meerdere of de functionele chef geregeld in artikel 15bis, §§ 1 en 2 van het koninklijk besluit van 22 november 2006.

    • De functionele chef en de telewerker/de satellietwerker zullen onderling afspraken maken over de dagdagelijkse invulling van het telewerk/het satellietwerk (koninklijk besluit van 22 november 2006, artikel 9, § 1, 2e lid en artikel 9bis).

    • Het personeelslid is ertoe gehouden om elke telewerkdag en satellietwerkdag te registreren. Daarnaast wordt er vanuit gegaan dat het telewerk wordt verricht in de woonplaats van het personeelslid. Indien hij het telewerk verricht op een andere plaats dan dient hij dit mee te delen aan zijn werkgever (koninklijk besluit van 22 november 2006, artikel 9, § 1, 3e en 4e lid en artikel 9bis).

    Ik heb de eer te zijn,

    Sire,

    Van Uwe Majesteit,

    de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,

    Voor de Minister van Ambtenarenzaken, afwezig,

    de Minister van Justitie,

    V. VAN QUICKENBORNE

    RAAD VAN STATE

    Afdeling Wetgeving

    Advies 71.026/4 van 14 maart 2022 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van diverse bepalingen inzake telewerk en satellietwerk in het federaal administratief openbaar ambt'

    Op 11 februari 2022 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT