1 JUNI 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende sommige maatregelen betreffende de modernisering van het secundair onderwijs

De Vlaamse Regering,

Gelet op het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap, artikel 22 en 28;

Gelet op de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011, artikel 115, § 1, eerste lid, 1°, 2° en 3°, artikel 123/21, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 126, artikel 133/3, vierde lid, artikel 133/4, § 1, negende en tiende lid, artikel 133/5, eerste lid, artikel 133/6, derde lid, en artikel 157/4, alle ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 159, § 3, artikel 335, gewijzigd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 335/1, zevende lid, ingevoegd bij het decreet van 20 april 2018, artikel 341, vervangen bij het decreet van 20 april 2018, en artikel 342, § 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 1989 tot vaststelling van de algemene vakken, de kunstvakken, de technische vakken en de praktische vakken in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs en in de instellingen voor voltijds secundair onderwijs die als centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs fungeren, georganiseerd of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap, met uitzondering van de instellingen voor buitengewoon secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 6 december 2002 betreffende de organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2007 betreffende de studiegebieden en structuuronderdelen in het voltijds secundair onderwijs;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2008 houdende organisatie van het experimenteel voltijds gewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 september 2008 houdende organisatie van het experimenteel buitengewoon secundair onderwijs volgens een modulair stelsel;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 houdende uitvoering van het decreet van 10 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap;

Gelet op het overleg met de afgevaardigden van de schoolbesturen op 21 september en 2 oktober 2017;

Gelet op het overleg met de representatieve vakorganisaties op 26 september 2017;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 11 oktober 2017;

Gelet op protocol nr. 68 van 1 december 2017 houdende de conclusies van de onderhandelingen die werden gevoerd in de gemeenschappelijke vergadering van Sectorcomité X, van onderafdeling Vlaamse Gemeenschap van afdeling 2 van het Comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van het overkoepelend onderhandelingscomité, vermeld in het decreet van 5 april 1995 tot oprichting van onderhandelingscomités in het vrij gesubsidieerd onderwijs;

Gelet op advies 63.246/1 van de Raad van State, gegeven op 18 mei 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Studieaanbod in het secundair onderwijs

Artikel 1. § 1. Het studieaanbod van het secundair onderwijs bestaat met ingang van 1 september 2019 progressief, leerjaar na leerjaar te beginnen met het eerste leerjaar van de eerste graad dan wel een vergelijkbaar niveau binnen de toepasselijke vigerende structuur, uit de volgende inhoudelijk duidelijk onderscheiden structuuronderdelen:

  1. in het voltijds gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 4: eerste graad:

    a)het eerste leerjaar A;

    b) het eerste leerjaar B;

    c) het tweede leerjaar A: de volgende elf inhoudelijk duidelijk onderscheiden basisopties en, waar van toepassing, de volgende onderscheiden pakketten per basisoptie:

    1) Economie en organisatie;

    2) Kunst en creatie (*);

    i) Artistieke vorming;

    ii) Ballet;

    iii) Creatie en vormgeving;

    3) Klassieke talen (Grieks en Latijn) ;

    i) Grieks-Latijn;

    ii) Latijn;

    4) Maatschappij en welzijn;

    5) Moderne talen en wetenschappen;

    6) Sport;

    7) Rudolf Steinerpedagogie;

    8) Stem-technieken (toepassingsgericht);

    i) Agro- en biotechnieken;

    ii) Bouw- en houttechnieken;

    iii) Grafische communicatie en media;

    iv) Maritieme technieken (*);

    v) Mechanica-elektriciteit;

    vi) Textiel (*);

    9) Stem-wetenschappen (meer conceptueel);

    i) Industriële wetenschappen;

    ii) Techniek-wetenschappen;

    10) Voeding en horeca;

    11) Yeshiva;

    d) het tweede leerjaar B: de volgende zeven inhoudelijk duidelijk onderscheiden basisopties en, waar van toepassing, de volgende onderscheiden pakketten per basisoptie:

    1) Economie en organisatie;

    2) Kunst en creatie (*);

    3) Maatschappij en welzijn;

    i) Haar- en schoonheidszorg;

    ii) Mode (*) ;

    iii) Verzorging;

    4) Opstroomoptie;

    5) Sport;

    6) Stem-technieken;

    i) Elektriciteit;

    ii) Hout en bouw;

    iii) Land- en tuinbouw;

    iv) Mechanica;

    v) Printmedia;

    vi) Schilderen en decoratie;

    vii) Textiel (*) ;

    viii) Zeevisserij en binnenvaart (*) ;

    7) Voeding en horeca;

    i) Bakkerij-slagerij;

    ii) Restaurant en keuken;

  2. in het voltijds gewoon secundair onderwijs, tweede en derde graad, en het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 4, tweede en derde graad: de studierichtingen zoals opgenomen in de matrix;

  3. in het deeltijds beroepssecundair onderwijs en de leertijd: de opleidingen zoals opgenomen in de matrix;

  4. in het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 1 en 2 zoals opgenomen in de matrix;

  5. in het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 3: de observatiefase;

  6. in het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 3, opleidingsfase, kwalificatiefase en integratiefase: de opleidingen zoals opgenomen in de matrix.

    Een basisoptie, gevolgd door het symbool "(*)", als vermeld in het eerste lid, is een niche-basisoptie. In bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, worden per niche-basisoptie de beperkingen vermeld, uitgedrukt in een maximum aantal scholen per onderwijsnet, die aan het aanbod van die basisoptie zijn gekoppeld.

    Een pakket, gevolgd door het symbool "(*)", als vermeld in het eerste lid, is een niche-pakket. In bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd, worden per niche-pakket de beperkingen vermeld, uitgedrukt in een maximum aantal scholen per onderwijsnet, die aan het aanbod van dat pakket zijn gekoppeld.

    In bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd, gaat de matrix, met uitzondering van:

  7. Se-n-Se;

  8. structuuronderdelen met in de benaming de term "duaal";

  9. structuuronderdelen die afgeleid zijn van of onderdeel zijn van structuuronderdelen met in de benaming de term "duaal".

    Een studierichting gevolgd door het symbool "(*)" in de matrix als vermeld in het eerste lid, is een niche-studierichting. In bijlage 3, die bij dit besluit is gevoegd, worden per niche-studierichting de beperkingen vermeld, uitgedrukt in een maximum aantal scholen per onderwijsnet, die aan het aanbod van die studierichting zijn gekoppeld.

    § 2. Met het oog op de uitwerking van de getrapte studiekeuze, die start met de keuze voor een basisoptie als dusdanig of in voorkomend geval de invulling via pakket, moeten de basisopties en pakketten inhoudelijk duidelijk onderscheiden zijn, zonder dat deze keuze in de eerste graad de opstroom naar de tweede graad uitsluit.

    § 3. Indien een school ervoor kiest een basisoptie te realiseren op niveau van de basisoptie en niet via pakketten, is ze ertoe gehouden die te...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT