1 FEBRUARI 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de vaststelling van een voorkoopperimeter 'Conscience' op het grondgebied van de gemeente Evere

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,Gelet op de artikelen 1 en 258 tot 274 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd door de ordonnantie van 19 maart 2009 tot wijziging van titel VII en titel X van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening betreffende het voorkooprecht;Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 11 september 2003 houdende het voorkooprecht zoals gewijzigd door het besluit van 4 juli 2019;Gelet op de ordonnantie van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering en de uitvoeringsbesluiten ervan;Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 7 december 2023 tot goedkeuring van het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract "Conscience" (reeks 13 van 2024 tot 2028) en tot toekenning aan de gemeente Evere van een subsidie voor de uitvoering van dat programma;Overwegende dat het krachtens artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening mogelijk is een voorkooprecht tot stand te brengen ten gunste van verschillende overheden, instellingen van openbaar nut en vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;Overwegende dat de aan het voorkooprecht onderhevige perimeter op eigen initiatief kan worden bepaald of op aanvraag van een van de voorkooprechthebbende overheden bedoeld in artikel 262 van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO);Overwegende dat met toepassing van de artikelen 259, 1°, 2°, 4°, 5°, 6°, 7° en 9° van het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO), het voorkooprecht door algemene nut gemotiveerd is met het oog op:1° de realisatie van voorzieningen van collectief belang en van openbaar nut die onder de bevoegdheden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of de gemeenten of OCMW's vallen;2° het bestaan van verlaten of onbewoonbare gebouwen bestrijden;4° de realisatie van woningen van het sociale type of middelgrote woningen;5° de realisatie toelaten van het maatschappelijk doel en van de opdrachten van de instellingen van openbaar nut en van de vennootschappen die afhangen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;6° de herwaardering bevorderen van de linten voor handelskernen, zoals gedefinieerd door en in toepassing van artikel 22 van de voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan vastgesteld op 3 mei 2001 door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;7° de niet-uitgebate bedrijfsruimten vernieuwen of een nieuwe bestemming geven in de zin van artikel 251, 1° ;9° de uitwerking of de uitvoering van door de ordonnantie van 6 oktober 2016 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering ingevoerde programma's van stedelijke herwaardering bevorderen.Overwegende dat het programma voor stedelijke herwaardering van het duurzaam wijkcontract "Conscience" bestaat uit een door de gemeenteraad van Evere in de zitting van 28 september 2023 goedgekeurde stedenbouwkundige, sociaaleconomische en milieustudie van de in aanmerking komende perimeter met als doel om, uitgaande van de bestaande feitelijke en rechtstoestand, de in het kader van de stedelijke herwaardering te halen doelstellingen en prioriteiten te omschrijven;Overwegende dat die studie o.m. de volgende kenmerken aan het licht bracht voor de perimeter van het duurzaam wijkcontract "Conscience":- een centraal gelegen wijk, maar weinig verbonden met zijn directe omgeving, en beperkte faciliteiten om de rol als centrum van de gemeente te vervullen;- een toenemende bevolking, in het bijzonder in de jongste leeftijdsgroepen, in lijn met de komst van nieuwe jonge families;- een bevolking met een toenemend armoederisico;- een beperkte dynamiek bij burgers en verenigingen, sterk verbonden met het gebrek aan buurtinfrastructuur;- een woningbestand van gemiddelde kwaliteit, wat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van energie en renovatie;- een woningbestand dat slechts beperkt tegemoetkomt aan de noden van families, vaak bestaande uit huizen die opgedeeld zijn in meerdere appartementen;- een aandeel huurders-bewoners dat hoger ligt dan het gewestelijke gemiddelde;- openbare ruimte van aanzienlijke omvang, maar van lage kwaliteit, zowel wat het leefmilieu betreft als wat gebruiksvriendelijkheid betreft;- een lokaal verankerde handelskern, die verandert in lijn met veranderingen in de wijk.Overwegende dat uit de diagnose van de wijk blijkt dat een overheidsinterventie op vlak van stedelijke herwaardering noodzakelijk is om, meer bepaald:- nieuwe woningen met sociaal oogmerk te creëren, van uiteenlopende woontypes...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT