Décision judiciaire de Raad van State, 26 juin 2008

Date de Résolution26 juin 2008
JuridictionUDN
Nature Arrest

RAAD VAN STATE, AFDELING BESTUURSRECHTSPRAAK.

A R R E S T nr. 184.868 van 26 juni 2008 in de zaak A. 188.455/XII-5461.

In zake :

  1. de NV CREPAIN BINST ARCHITECTURE,

  2. de NV VK ENGINEERING,

  3. Dirk VANDEKERKHOVE,

  4. de NV BOPRO, die woonplaats kiezen bij advocaten Chr. Lenders en J. Wouters, kantoor houdende te Antwerpen,

    Mechelsesteenweg 27 tegen : de PROVINCIE ANTWERPEN, die woonplaats kiest bij advocaat Chr. Coen, kantoor houdende te Antwerpen,

    Mechelsesteenweg 210 A.

    tussenkomende partijen :

  5. de CVBA STRAMIEN,

  6. de BVBA IRS STUDIEBUREAU,

  7. de tijdelijke handelsvennootschap STRAMIEN-IRS, die woonplaats kiezen bij advocaat E. Greeve, kantoor houdende te Berchem,

    Koninklijkelaan 60.

    DE VOORZITTER VAN DE XIIe KAMER,

    Gezien het verzoekschrift dat de NV Crepain Binst Architecture, de NV VK Engineering, Dirk Vandekerkhove en de NV Bopro op 5 juni 2008 hebben ingediend om bij uiterst dringende noodzakelijkheid de schorsing te vorderen van "- de beslissing van de deputatie van de provincie Antwerpen dd. 8 mei 2008 zoals vermeld in het schrijven van de provincie Antwerpen dd. 14 mei 2008 alsook in het schrijven van de provincie Antwerpen dd. 26 mei 2008, waarbij wordt beslistde offerte van de tijdelijke vereniging Stramien-Irs voor de ontwerpopdracht betreffende de nieuwbouw voor de provinciale politieschool en het provinciaal instituut voor brandweer- en ambulanciersopleiding op de site van het provinciaal instituut voor brandweer- en ambulanciersopleiding te Ranst/Emblem, te weerhouden als meest voordelige offerte en haar de opdracht toe te wijzen.

    - de daaruit volgende impliciete beslissing van dezelfde datum van de deputatie van de provincie Antwerpen om de offerte van verzoekende partijen voor de ontwerpopdracht betreffende de nieuwbouw voor de provinciale politieschool en het provinciaal instituut voor brandweer- en ambulanciersopleiding op de site van het provinciaal instituut voor brandweer- en ambulanciersopleiding te Ranst/Emblem, niet te weerhouden als meest voordelige offerte en de opdracht niet toe te wijzen aan verzoekende partijen";

    Gezien de nota van de verwerende partij;

    Gelet op de beschikking van 9 juni 2008 waarbij de terechtzitting bepaald wordt op 17 juni 2008, om 10.30 uur;

    Gezien het op 13 juni 2008 ingediende verzoekschrift waarbij de CVBA Stramien, de BVBA Irs Studiebureau, en de "tijdelijke vereniging Stramien-Irs" vragen in het administratief kort geding te mogen tussenkomen; dat zij voordeel blijken te halen uit de bestreden beslissing en erbij belang hebben dat de vordering wordt afgewezen; dat hun verzoek dienvolgens moet worden ingewilligd;

    Gehoord het verslag van kamervoorzitter D. Verbiest;

    Gehoord de opmerkingen van advocaten Chr. Lenders en J. Wouters, die verschijnt voor de verzoekende partijen, van advocaat Chr. Coen, die verschijnt voor de verwerende partij, en van advocaat E. Greeve, die verschijnt voor de tussenkomende partijen;Gehoord het eensluidend advies van eerste auditeur P. Barra;

    Gelet op de artikelen 17 en 18 en titel VI, hoofdstuk II, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973,

    OVERWEEGT WAT VOLGT :

    De gegevens van de zaak

  8. De aanbestedende overheid, de provincie Antwerpen, schrijft een overheidsopdracht voor de aanneming van diensten uit met als voorwerp het "Aanstellen van een ontwerper voor het opstellen van het ontwerp en het opvolgen van de werken voor het bouwen van een politie- en brandweeropleidingscentrum te Ranst-Emblem" met als gunningswijze de algemene offerteaanvraag.

    De opdracht wordt bekendgemaakt in het Bulletin der Aanbestedingen van 18 december 2007 en in het Publicatie blad van de Europese Unie van 19 december 2007.

    De opdracht wordt in het toepasselijke bijzonder bestek gedetailleerd beschreven. Zo wordt gesteld sub 22.00 : "De basisopdracht omvat de gewone opdracht aangaande ontwerp en controle op de uitvoering van de werken. De verschillende onderdelen en specialiteiten die samen één geheel vormen worden hierna afzonderlijk beschreven :

    22.10 Algemene Coördinatie 22.20 Architectuuropdracht 22.30 Structuren en Stabiliteit 22.40 Technische installaties 22.50 Omgevingsaanleg 22.60 Infrastructuurwerken".

    Voorts worden er verdere toelichtingen gegeven bij de diverse deelaspecten.Op blz. 31 wordt gesteld dat de opdracht omvat : "de afbraak van bestaande gebouwen de nieuwbouw en verbouwing de stabiliteitswerken de technische uitrustingen de vaste binneninrichting de infrastructuurwerken en de inrichting van de omgeving".

    Aldus wordt een budget voorzien van 14.950.000,00 euro,

    BTW inbegrepen.

    De offertes zullen worden beoordeeld op grond van de volgende gunningscriteria, in afnemende volgorde van belang : "1. VISIE

    De helderheid en de ernst van de visie van de ontwerper op het uit te voeren project, op de functionele, architecturale en technische aspecten ervan, zoals dit blijkt uit de verwoording van zijn visie;

  9. ERELONEN

    De billijkheid van de erelonen.

    Als onbillijk worden beschouwd: aanrekening van ereloonpercentages die niet in overeenstemming zijn met de gangbare barema's voor elk onderdeel van de opdracht alsook onredelijke accumulaties van erelonen en vergoedingen te berekenen op onderdelen. Kortingen of prijsverhogingen t.o.v. de barema's kunnen worden toegepast op basis van de specifieke kenmerken van de huidige opdracht. Steeds zal worden geoordeeld of de gevraagde vergoeding toelaat de opdracht volledig en grondig uit te voeren.

  10. METHODIEK

    Methodiek, werkschema's en toepassing van budget en tijdschema".

    Het bestek vermeldt voorts onder punt 13.40 -"Vorm en inhoud van de offerte" : "De offerte zal volgende elementen bevatten :

    VISIE

    Een beschrijving van de visie van de inschrijver op de functionele, architecturale, landschappelijke en technische aspecten van het project, bij voorkeur aangevuld met grafische presentaties (planschetsen, ruimtelijke voorstellingen, enz.)De visie kan worden verduidelijkt en geconcretiseerd door verwijzing naar gerealiseerde projecten. De inschrijver dient expliciet aan te geven in welk aspect of onderdeel deze projecten kenmerken en oplossingen bevatten die de visie op de huidige opgave illustreren.

    Opmerking : de evaluatie van het inzicht van de inschrijver in de problematiek van het project is een belangrijk gunningscriterium.

    ERELONEN

    De berekeningswijze van de erelonen, d.w.z. de toe te passen barema's en de wijze waarop deze op het geheel of de onderdelen van de opdracht zullen worden toegepast, moet door de inschrijver in de offerte worden vermeld. Voor zover aanvaard door de aanbestedende overheid bij toewijzing van de opdracht, vormen deze aldus de contractuele overeenkomst.

    Opmerking :

    De aanbestedende overheid is NIET gebonden aan typecontracten, barema's, gebruiken en regels, deontologische stelsels, buiten de voorwaarden die expliciet en gedetailleerd in de offerte worden vermeld én aanvaard bij toewijzing van de opdracht. Eenvoudige verwijzing naar barema's en deontologie kunnen NIET volstaan als offerte. Bijvoorbeeld : de vermeldingen `erelonen klasse x - categorie y volgens deontologische norm nr. II van de orde van architecten..' of `KVIV barema B' volstaan niet. Alle formules, rekenregels en parameters voor berekening van de erelonen moeten expliciet in de offerte worden vermeld.

    (Zie ook de beperking aangaande `degressieve' ereloonschalen in art. 22.00)

    In dit bestek en in de bijhorende inventaris van dienstprestaties is een voorlopige verdeling van het globale budget over de verschillende onderdelen, technieken of fasen voorzien, voor zover toepassing van verschillende percentages of barema's mogelijk wordt geacht. [...]

    METHODIEK

    Een uitgewerkt en gedocumenteerd projectplan met beschrijving van in te zetten mensen en middelen voor overleg, besluitvorming, studiewerk, werfopvolging, enz.;

    beschrijving van de methodiek voor uitvoering van het studiewerk binnen het opgelegde tijdschema;

    Opmerking : een belangrijk element in de beheersing van het budget en het tijdschema is de evenwichtige inzet en dosering van middelen en werkzaamheden. Daarom is een evaluatie van deze opgave een belangrijk gunningscriterium".

  11. De verzoekende partij dient op 5 februari 2008 een offerte in.

  12. Op 29 februari 2008 schrijft de verwerende partij een brief aan de tussenkomende partij met vraag om een verantwoording in het kader van artikel 78, § 1, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken "waarmee u aantoont dat U, doordat u eerder belast werd met de studie voorhet opmaken van een infrastructuur voor de site, geen voordeel geniet dat van die aard is dat het de normale spelregels van de mededinging vervalst".

  13. Met een brief van 5 maart 2008 antwoordt de tussenkomende partij : "In antwoord op uw schrijven d.d. 29.2.2008 kan ik u melden dat de Provincie in 2007 aan Stramien gevraagd heeft om een infrastructuurplan voor de site op te stellen.

    De belangrijkste vraag was om na te gaan of het terrein voldoende potentie had om 3 gebruikers te herbergen.

    Deze gebruikers waren de brandweeropleiding, de politieschool en het veiligheidsinstituut.

    De belangrijkste besluiten uit onze studie gaven aan dat het terrein inderdaad geschikt was om 3 gebruikers te herbergen. Wij hebben verder het belang aangegeven van de KMO-zone vooraan op het terrein. Tenslotte zijn er voorstellen tot mogelijke inplanting opgemaakt voor mogelijke nieuwe infrastructuren.

    De Provincie heeft onze studie slechts gedeeltelijk gevolgd; de uiteindelijke beslissing en locatie voor een nieuw gebouw was niet in onze studie voorgesteld en werd autonoom door de Provincie genomen. Ook het detailonderzoek naar invulling en opvatting van het nieuwe gebouw was niet in onze studie opgenomen. Wij menen dat er geen enkel voordeel was tegenover andere mogelijke kandidaten zodat wij in alle objectiviteit onze kandidatuur hebben gesteld voor deze opdracht".

  14. Op 11 maart 2008 wordt een gunningsverslag...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT