Vonnis/arrest, Ondernemingsrechtbank Antwerpen, 2015-01-20
Jurisdiction | Bélgica |
Judgment Date | 20 janvier 2015 |
ECLI | ECLI:BE:ORANT:2015:JUG.20150120.1 |
Court | Ondernemingsrechtbank Antwerpen |
Docket Number | A/14/8713 |
Link to Original Source | https://juportal.be/content/ECLI:BE:ORANT:2015:JUG.20150120.1 |
[N.B.: voor grafische bestanden, zie PDF-document]
1. OPTIMA BANK, afgekort Optima NV, met zetel te 9000 Gent, Keizer Karelstraat 75
2. OPTIMA GLOBAL ESTATE NV, met zetel te 1082 Brussel, Keizer Karellaan 586
3. ESTIA BVBA, met zetel te 9050 Gentbrugge, Gaston Crommenlaan 12c
eisende partijen, vertegenwoordigd door Mr H. Dhondt en Mr. J. Cassiman, advocaten, met kantoor te 1170 Brussel, Terhulpsesteenweg 187
TEGEN
NV naar publiek recht BELGACOM, met zetel te 1030 Brussel, Koning Albert II-laan 27;
verwerende partij, vertegenwoordigd door Mr Ph. Péters en Mr. T. de Haan, advocaten, met kantoor te 1000 Brussel, Terhulpsesteenweg 120,
I. PROCEDUREVOORAFGAANDEN
Artikelen 2, 34, 36, 37 en 41 van de wet van 15 juni 1935 op het gebruik der talen in gerechtszaken, gewijzigd bij wet van 10 oktober 1967, houdende het Ger. Wb. worden toegepast.
De inleidende dagvaarding wordt uitgebracht door de NV OPTIMA BANK, de NV OPTIMA GLOBAL ESTATE en de BVBA ESTIA op 8 oktober 2014.
De stukken van rechtspleging worden vermeld op de inventaris van het dossier van rechtspleging.
De zaak wordt vastgesteld voor pleidooien op 5 januari 2015. Op vermelde datum wordt de zaak gepleit waarna ze in beraad wordt genomen.
II. DE FEITEN
II.A. Eisende partijen
1. OPTIMA BANK NV (hierna aangeduid als "OPTIMA BANK") wordt opgericht in 1991 onder de naam F.M.G. Aktienbureau. In 2012 worden, na enkele voorafgaandelijke aanpassingen, de handels- en vennootschapsnamen aangepast tot OPTIMA BANK. Zij stelt pionier te zijn op de Belgische markt "door haar introductie van het "concept financial planning" (vrij vertaald als "financiële planning"). OPTIMA BANK stelt dat de bedoeling van een "financieel plan" de vier essentiële pijlers waarop de persoonlijke financiën van klanten rusten in evenwicht te brengen (inkomen, vermogen, pensioen en nalatenschap). OPTIMA BANK stelt deze pijlers gelijktijdig te bestuderen en optimaal op elkaar af te stemmen. Zij stelt dat deze benadering is terug te vinden in haar logo door de vormgeving van de 4 lussen (waar elke lus staat voor een pijler):
2. In december 2011 fuseert OPTIMA BANK met Ethias Bank en dit met het licht op een mogelij-ke uitbreiding van cliënteel en het nog meer op maat kunnen aanbieden van financiële oplos-singen voor het dan bestaande cliënteel. Op 2 september 2014, na 2 jaar en 8 maanden, be-slist OPTIMA BANK om haar bankactiviteiten te stoppen en het statuut van beursvennoot-schap aan te vragen. OPTIMA BANK wenst zich terug te plooien op "financiële planning en vermogensadvies".
De hoofdzetel van OPTIMA BANK bevindt zich in Gent. Er bevinden zich ook kantoren te Brussel en Waterloo. OPTIMA BANK geeft aan dat zij haar activiteiten ontplooit in heel Bel-gië. Zij verwijst naar de organisatie doorheen België van informatieve seminaries alsmede de (tijdelijke) sponsoring van een nationale voetbal- en basketbalploeg.
3. OPTIMA BANK beschikt over volgende merkinschrijvingen:
MERK INSCHRIJVINGSNUMMER EN -DATUM KLASSEN
0815878
10 januari 2007 36
0838297
25 januari 2008 36
0851263
3 september 2008 36
0893936
10 december 2010 35, 36 en 42
0893937
10 december 2010 35, 36 en 42
0919247
6 april 2012 35, 36 en 41
0945895
25 oktober 2013 35, 36 en 41
0947220
7 november 2013 35, 36 en 41
4. OPTIMA BANK stelt dat zij haar merk zelfstandig gebruikt (i.e. los van bijkomende grafische dan wel woordelementen (OPTIMA, FINANCIAL PLANNING en/of CONSULT). Zij legt hiervoor een brochure voor m.b.t. investeringen in vastgoedactiviteiten waarop op elke pagina onderaan het grafische teken is terug te vinden (behalve op de voorpagina waar het element wordt gecombineerd met het woordelement OPTIMA). In de overige publicitaire communicatie wordt het grafisch element gecombineerd met andere elementen (in hoofdzaak het woordelement OPTIMA).
5. OPTIMA GLOBAL ESTATE NV en ESTIA BVBA zijn respectievelijk licentie- en sublicentie-nemer. Eisende partijen stellen dat zij een mandaat zouden hebben verkregen van OPTIMA BANK (de merkhouder/licentiegever) om in onderhavige procedure op te treden.
II.B. BELGACOM
6. BELGACOM is een telecomoperator met "meer dan 5,2 miljoen klanten en meer dan 15.000 werknemers". Haar huismerken zijn "PROXIMUS" en "BELGACOM". BELGACOM wijst o.a. op volgende merkinschrijvingen (en legt daarbij nadruk op de bewuste kleurenstrategie):
m.b.t. PROXIMUS
Beeldmerk
nr. 661613 Beeldmerk
nr. 820754 Kleurmerk paars
nr. 679863
m.b.t. BELGACOM
Beeldmerk
nr. 722902 Beeldmerk
nr. 739468 Beeldmerk
nr. 771052 Beeldmerk
nr. 771949
(gedraaid)
III.C. Het conflict
7. Hoewel het merk BELGACOM (en haar submerken) oorspronkelijk stond voor vaste telefonie (en televisie) en het merk PROXIMUS (en haar submerken) voor mobiele telefonie, zijn de grenzen tussen deze diensten vervaagd. BELGACOM stelt dat er een nood bestond om haar diensten onder één noemer, één naam te brengen. Hierbij wordt "logischerwijze" voor PROXIMUS wordt gekozen "als één van de meest bekende merken bij het grote publiek".
BELGACOM beslist om haar handelsnaam BELGACOM in PROXIMUS te veranderen en om alle diensten onder het merk PROXIMUS aan te bieden. BELGACOM blijft de maatschappe-lijke benaming van de onderneming.
8. De aanpassing gaat gepaard met een visuele hertekening van de onderscheidingstekens. Er wordt gekozen om de bestaande kleuren te combineren met voor 80% het traditionele paars (PROXIMUS) en voor 20% de lichtblauwe kleur (BELGACOM). Verder stelt BELGACOM dat "omdat de centrale x-letter in het oude PROXIMUS-logo zo aansloeg, (dat) de auteurs ervoor gekozen (hebben) om ook in het nieuwe logo een kenmerkende x-letter te gebruiken, maar die dan nu een sterke vereniging moest symboliseren."
De volgende merken worden gedeponeerd door BELGACOM:
MERK INSCHRIJVINGSUMMER EN -DATUM
951803 dd. 10 februari 2014
1297532 dd. 14 oktober 2014
Het merk wordt gedeponeerd door de merkagent van BELGACOM en dit om confiden-tialiteitsredenen. BELGACOM wenst de confidentialiteit te vrijwaren van haar nieuwe cam-pagne tot de aankondigingsdatum. Na de aankondiging wordt het merk overgedragen aan BELGACOM.
9. In het zog van deze merkaanvragen en de globale visuele herstilering van alle iconen van BELGACOM-diensten die onder het PROXIMUS merk worden aangeboden, worden volgende merken aangevraagd:
Beeldmerk
nr. 962642 Beeldmerk
nr. 962621 Beeldmerk
nr. 951802 Beeldmerk
nr. 962640 Beeldmerk
nr. 962643 Beeldmerk
Nr. 962644 Beeldmerk
nr. 962630 Beeldmerk
nr. 962639
10. Op 25 september 2014 publiceren de dagbladen De Tijd en L'Echo een artikel (geschreven door dezelfde journalist) het nieuwe logo ter illustratie van de artikels "Nieuw Proximus-logo verbindt oud en nieuw" en "Belgacom devient Proximus, en bleu et mauve, en boucle".
Op 26 september 2014, onthult Belgacom haar nieuwe handelsnaam, haar nieuw PROXIMUS logo en de nieuwe stijl. De onthulling van het nieuwe logo wordt gevolgd door een aanzienlijke reclamecampagne op allerlei dragers (televisie, panelen, persoonlijke zendingen, affiches, enz.).
Op 26 september 2014 verschijnt een artikel in het Nieuwsblad (verwijzend naar het artikel in De Tijd) waar wordt gesteld "dat de ontwerper zich toch wel wat heeft laten inspireren door het logo van financieel dienstverlener OPTIMA", met als titel:
"Het nieuwe logo van Optima Proximus"
In het vermeld artikel worden volgende logo's naast elkaar geplaatst:
11. Op 1 oktober 2014, sturen de raadslieden van eiseressen een ingebrekestelling waarin aan BELGACOM gevraagd wordt om tegen 2 oktober 2014 (om 18u00) te bevestigen dat BELGACOM "elk gebruik van het teken [zou] staken en gestaakt houden". Op 2 oktober 2014 antwoordt Belgacom dat zij niet op het verzoek van eiseressen wenst in te gaan.
Na ontvangst van het antwoord van BELGACOM verspreidt OPTIMA BANK een perscommu-niqué. Belga zendt op 18u42 een persbericht uit waaruit blijkt dat BELGACOM in gebreke werd gesteld "voor het misbruik" van het beeldmerk van OPTIMA BANK. Dit persbericht wordt op de website van OPTIMA BANK geplaatst.
"OPTIMA stelt BELGACOM/PROXIMUS in gebreke voor het misbruik van haar beeldmerk.
Vorige week maakte PROXIMUS zijn nieuwe logo bekend. In dit logo werd de letter X vervangen door een teken dat verregaande gelijkenissen vertoont met het reeds lang be-schermde beeldmerk van OPTIMA. OPTIMA meent dat dit haar merk doet verwateren, verwarring creëert en haar ernstige schade toebrengt. OPTIMA stelt BELGACOM formeel in gebreke.
BELGACOM heeft onlangs besloten voor al zijn diensten en producten de merknaam PROXI-MUS te gaan gebruiken. Vorige week werd een nieuw PROXIMUS-logo officieel voorgesteld. Diverse media merkten meteen op dat het nieuwe logo duidelijke gelijkenissen vertoont met het logo van OPTIMA. OPTIMA werd hier door cliënten, medewerkers, journalisten en andere stakeholders de voorbije dagen herhaaldelijk over aangesproken. Ook op sociale media was dit "talk of the town".
Bovendien bleek begin deze week dat BELGACOM/PROXIMUS het nieuwe beeldmerk (met name de letter X) ook afzonderlijk gebruikt onder andere voor zijn gratis app MyProximus. De gelijkenissen met het sinds jaren gedeponeerde en beschermde beeldmerk zijn derhalve dermate groot dat OPTIMA niet anders kon dan vaststellen dat dit de kracht van haar merk aantast, op zijn minst verwarring creëert en haar ernstige schade toebrengt. Via een formele ingebrekestelling vraagt OPTIMA nu de staking van het gebruik van het PROXIMUS-logo.
OPTIMA gebruikt haar beeldmerk reeds intensief sinds 2006 ter onderscheiding van haar diensten. Bovendien deponeerde OPTIMA in 2010 dit beeldmerk ook als Beneluxmerk waardoor het gebruik exclusief voor OPTIMA is voorbehouden. Ondertussen investeert OPTIMA reeds 8 jaren intensief in dit beeldmerk, ter ondersteuning van haar naambekendheid via diverse evenementen, campagnes en sponsorships. OPTIMA is op voorhand niet geïnformeerd of gepolst over het ontwerp van het nieuwe beeldmerk van PROXIMUS.
Door het oneigenlijk gebruik van...
Pour continuer la lecture
SOLLICITEZ VOTRE ESSAI