Rondzendbrief die de praktische modaliteiten verduidelijkt van de publicatie in open data van de inventarissen van overheidsopdrachten en van subsidies beoogd door het gezamenlijk decreet en ordonnantie van 16 mei 2019, de 14 janvier 2021

Artikel M. Inhoudsopgave

  1. Inleiding

    1.1. Doelstelling

    1.2. Algemeen

    1.3. Belang van de open data

  2. Definities

  3. Toepassingsgebied

  4. Instrumenten

    4.1. Publicatiemodaliteiten

    4.1.1. Maatregel

    4.1.2. Doel

    4.2. Model van data

    4.2.1. Maatregel

    4.2.2. Doel

    4.3. Periodes beoogd door de rondzendbrief

  5. Publicatietermijnen

  6. Monitoring

  7. Ondersteuning en contactpunt

  8. Inwerkingtreding

    Aan de entiteiten beoogd in artikel 3 van het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen,

  9. Inleiding

    1.1. Doelstelling

    De Brusselse Hoofdstedelijke Regering hoopt via deze rondzendbrief de transparantie van de overheidsdiensten een nieuwe impuls te geven. Het is immers de bedoeling gegevens met betrekking tot overheidsuitgaven op een zo toegankelijk mogelijke manier aan elk individu bekend te maken. Dankzij de "open data" zullen we de mogelijkheden tot analyse en het nemen van beslissingen op twee verschillende manieren kunnen verbeteren. De gebruiker zal ofwel een eenvoudig te hanteren tool kunnen gebruiken die visueel is en aanpasbaar aan de verschillende verzoeken. Ofwel zal hij/zij de ruwe gegevens kunnen gebruiken om ze te analyseren in zijn/haar tool naar keuze. Om dat te doen zullen de gegevens op regelmatige basis ter beschikking gesteld worden (met als uiteindelijk doel ze in real time te verspreiden). Aan de gewestelijke en plaatselijke besturen wordt gevraagd een bepaald formaat te gebruiken zodat vergelijkingen en gedetailleerde analyses mogelijk zijn om de democratische controle te verbeteren. Deze rondzendbrief beoogt dus de overdracht van gegevens door de besturen die nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken.

    1.2. Algemeen

    Op 16 mei 2019 werden het gezamenlijk decreet en ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de openbaarheid van bestuur bij de Brusselse instellingen goedgekeurd.

    Deze regelgeving legt de Brusselse bestuurlijke overheden op te beschikken over een website met een rubriek "Transparantie" (op de homepage) waarin een aantal documenten gepubliceerd moeten worden die vermeld zijn in artikel 6 van dit gezamenlijk decreet en ordonnantie. Die rubriek moet minstens het volgende bevatten:

    "1° Een document dat de bevoegdheden, de organisatie en de werkwijze van de bestuurlijke overheid beschrijft;

    1. een inventaris van de subsidies die werden toegekend in de loop van het voorgaande jaar, met vermelding van de begunstigde, het voorwerp van de subsidie en het bedrag van de subsidie;

    2. een inventaris van de studies die in de loop van het voorgaande jaar werden verricht voor rekening van de bestuurlijke overheid, voor zover ze werden verricht door een externe partner [...];

    3. een inventaris van de overheidsopdrachten die in de loop van het voorgaande jaar werden gesloten, met vermelding van de aanbesteder en van het vastgelegde bedrag.

    4. De oproepen tot kandidaten en de voorwaarden inzake aanwerving, bevordering of vervanging voor alle betrekkingen die zij willen invullen[...] "(1).;

    Het hierboven vermelde gezamenlijk decreet en ordonnantie is niet de enige belangrijke regelgevende tekst op het gebied van Open Data en transparantie. De Europese richtlijnen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT