Publiciteit en prospectie

Auteur:Ruth Boel
Pagina's:137-142
SAMENVATTING

1. Waarom publiciteit maken? 2. Wanneer publiciteit maken? A. Winkel of bedrijf met vaste klanten. B. Kantoor met vaste klanten. C. Kantoor, winkel of bedrijf met (sporadische) klanten. 3. Hoe kan u publiciteit maken?

 
INDEX
GRATIS UITTREKSEL

Page 137

1. Waarom publiciteit maken?

Als u start met een nieuwe zaak, kent niemand uw bedrijf. Het is dus logisch dat u op één of andere manier publiciteit zal moeten maken of op prospectie zal moeten gaan om klanten naar uw bedrijf te lokken of van het bestaan van uw bedrijf op de hoogte te brengen.

Start u bv. een computerwinkel, dan zal de prospectie (zoeken naar klanten) op een andere manier verlopen dan wanneer u bv. een verzekeringskantoor opent.

Denk op voorhand na over de meerwaarde die uw bedrijf kan geven aan uw klanten. Zoek een slagzin waarin u uw bedrijf omschrijft. Als mensen aan u vragen wat u juist doet, kan u met die slagzin antwoorden.

U kan bv. zeggen : ik ben schrijnwerker.

Maar u kan ook zeggen : ons bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerp en de realisatie van kwalitatieve keukens en badkamers op maat voor particulieren.

U kan bv. zeggen : ik ben freelance secretaresse.

Maar u kan ook zeggen : ons bedrijf geeft administratieve ondersteuning aan KMO’s en zelfstandigen zodat zij zich 100 % op hun corebusiness kunnen toeleggen. Wij helpen bedrijven met onder andere secretariaatswerk, debiteurenbeheer, hulp bij de personeelsselecties, enz.

Page 138

Nu weet de klant veel preciezer wat u juist doet; hij heeft veel meer informatie.

Vooral op “netwerk-bijeenkomsten” of recepties zal dit aanslaan. U heeft waarschijnlijk ook meteen een onderwerp om over te praten.

2. Wanneer publiciteit maken?

Sommige bedrijven hebben vaste klanten die regelmatig terugkomen. Maar er zijn ook sectoren die steeds opnieuw op zoek moeten gaan naar nieuwe klanten, omdat hun klanten het product of de dienst die zij aanbieden maar sporadisch nodig hebben. Naar een bloemenwinkel gaat u regelmatig (vaste klanten) maar een oprit laat u maar één keer aanleggen (steeds nieuwe klanten zoeken).

Naargelang de aard van uw bedrijf, moet u het dus anders aanpakken.

A Winkel of bedrijf met vaste klanten

Bij de opstart van een winkel begint u advertenties te plaatsen of bedrijfsfolders te verdelen, enkele weken vóór de zaak opent.

B Kantoor met vaste klanten

U zou op prospectie kunnen gaan vóór de effectieve start van uw zaak, maar dat is niet altijd mogelijk. Naargelang de aard van het bedrijf dat u opstart, is prospectie ruim op voorhand mogelijk of niet.

Het nadeel om op voorhand prospectie doen, is dat u nog geen onmiddellijke bestellingen kan uitvoeren of diensten kan leveren, omdat u nog niet gestart bent.

Best is dus om niet te lang op voorhand prospectie te doen.

C Kantoor, winkel of bedrijf met (sporadische) klanten

In dit...

Om verder te lezen

PROBEER HET UIT