Ordonnantie houdende elektromobiliteit en tot vaststelling van de essentiële elementen voor de verwerking van persoonsgegevens voor het toekennen van steunmaatregelen in het kader van de uitvoering van de lage-emissiezone, de 13 octobre 2022

Titel I. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Deze ordonnantie regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.

Art. 2. Deze ordonnantie zet deels de bepalingen van richtlijn 2014/94/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen om.

Titel II. - Wijzigingsbepalingen

HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing

Art. 3. In boek 2, titel 3 van de ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing wordt een hoofdstuk 4 ingevoegd met als titel " Oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op de openbare weg ".

Art. 4. In hoofdstuk 4, ingevoegd bij artikel 3, wordt een afdeling 1 ingevoegd met als titel " Algemeenheden ".

Art. 5. In afdeling 1, ingevoegd bij artikel 4, wordt een artikel 2.3.63 ingevoegd dat luidt als volgt :

" Art. 2.3.63. Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder :

  1. " elektrisch voertuig " : een motorvoertuig, uitgerust met een aandrijving die bestaat uit ten minste één niet-perifere elektromotor als energieomzetter met een elektrisch oplaadbaar energieopslagsysteem, dat extern kan worden opgeladen ;

  2. " oplaadpunt " : oplaadpunt zoals bedoeld in artikel 2, 44° van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

  3. " oplaadpunt voor normaal vermogen " : een oplaadpunt met een vermogen van hoogstens 22 kW waarmee elektriciteit kan worden overgebracht op een elektrisch voertuig, met uitzondering van voorzieningen met een vermogen van hoogstens 3,7 kW, die in particuliere huishoudens zijn geïnstalleerd of waarvan de voornaamste doelstelling er niet in bestaat elektrische voertuigen op te laden, en die niet publiek toegankelijk zijn ;

  4. " oplaadpunt voor hoog vermogen " : een oplaadpunt met een vermogen van meer dan 22 kW waarmee elektriciteit kan worden overgebracht op een elektrisch voertuig ;

  5. " publiek toegankelijk oplaadpunt " : een oplaadpunt dat op niet-discriminerende basis toegang verleent aan gebruikers in de gehele Europese Unie. Toegang op niet-discriminerende basis kan verschillende vormen van authenticatie, gebruik en betaling inhouden.

  6. " publiek toegankelijk oplaadpunt op de openbare weg " : een publiek toegankelijk oplaadpunt op het gemeentelijk of gewestelijk openbaar domein ;

  7. " eigenaar van een publiek toegankelijk oplaadpunt " : elke publiek- of privaatrechtelijke rechtspersoon of elke natuurlijke persoon die eigenaar is van ten minste één publiek toegankelijk oplaadpunt en die verantwoordelijk is voor de levering, de installatie, de exploitatie en het onderhoud ervan ;

  8. " exploitant van een publiek toegankelijk oplaadpunt " : elke publiek- of privaatrechtelijke rechtspersoon of elke natuurlijke persoon die een dienst met ten minste één publiek toegankelijk oplaadpunt aanbiedt op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

  9. " distributienetbeheerder " : de beheerder van het distributienet, aangewezen overeenkomstig de bepalingen van de ordonnantie van 19 juli 2001 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ;

  10. " taxidiensten " : de taxidiensten waarvan sprake is in artikel 2, 1° van de ordonnantie van 9 juni 2022 betreffende taxidiensten ;

  11. " operator van gedeelde motorvoertuigen " : de operatoren waarvan sprake is in artikel 1, 5° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van parkeerplaatsen door operatoren van gedeelde motorvoertuigen. ".

    Art. 6. In het hoofdstuk 4, ingevoegd bij artikel 3, wordt een afdeling 2 ingevoegd met als titel " Uitrol van een infrastructuur van publiek toegankelijke oplaadpunten ".

    Art. 7. In afdeling 2, ingevoegd bij artikel 6, wordt een artikel 2.3.64 ingevoegd dat luidt als volgt :

    " Art. 2.3.64. § 1. De regering stelt een plan van uitrol op in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van een infrastructuur van publiek toegankelijke oplaadpunten in samenwerking met de gemeenten.

    Bij de uitrol van de voormelde infrastructuur wordt er rekening gehouden met de doelstellingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op het vlak van het beleid inzake mobiliteit, parkeren, klimaat, energie en luchtkwaliteit.

    § 2. De infrastructuur van publiek toegankelijke oplaadpunten op de openbare weg in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is op niet-discriminerende en transparante basis toegankelijk en is prioritair bestemd voor omwonenden die geen toegang hebben tot privéoplaadpunten, operatoren...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT