Omzendbrief betreffende de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, de 3 juillet 2018

Artikel M.

De volgende gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats op 14 oktober 2018.

Gelieve hieronder een overzicht te vinden van de initiatieven die werden genomen betreffende de verkiezingen van 14 oktober 2018.

  1. OP GEWESTELIJK NIVEAU: COORDINATIE VAN DE ORGANISATIE DOOR HET BESTUUR PLAATSELIJKE BESTUREN

    Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel is belast met de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen, alsook met de coördinatie van de activiteiten die betrekking hebben op deze verkiezingen.

    Hiertoe werden 3 werkgroepen binnen deze administratie opgericht:

    1) Een juridisch en administratief team: dit team is in het bijzonder belast met het opstellen van het geheel van juridische teksten (ordonnanties, uitvoeringsbesluiten, technische en administratieve onderrichtingen, omzendbrieven, formulieren, ...) met het oog op de algemene organisatie van de verkiezingen en het informeren van de gemeenten en andere betrokkenen.

    Deze werkgroep zal eveneens tot taak hebben overeenkomsten met derden op te stellen (NMBS, postdiensten, verzekeringen), het aantal raadsleden per gemeente vast te leggen, het maximumbedrag van verkiezingsuitgaven te bepalen die de partijen en de kandidaten mogen uitgeven, alsook vragen beantwoorden die door de verschillende betrokkenen zullen gesteld worden.

    Contactpersonen :

    Jimmy NYS : 02/800.32.40, jnys@gob.brussels

    Christine VAN LIEDEKERKE: 02/800.32.28, cvanliedekerke@gob.brussels

    2) Een technisch en informaticateam: het werk van dit team bestaat uit de voorbereiding en de opvolging van de technische organisatie van de elektronische stemming.

    In samenwerking met de Directie Overheidsopdrachten van het BPB stelt het, ondermeer, bijzondere bestekken op voor:

    - de voorbereiding van de verkiezingen,

    - de devolutie,

    - de bekendmaking van de resultaten,

    - bijhorend materiaal (geheugendragers, beveiligingsstrips, andere, ...),

    - bijstand op de dag van de verkiezingen en,

    Het controleert en neemt deel aan het opzetten van de website.

    Het controleert de bestellingen van klein materiaal.

    Het controleert ook het proces van het maken van de software voor de:

    - de indiening van de kandidaturen,

    - stemming,

    - devolutie,

    - bekendmaking.

    Het staat ook in contact met het College van Experten.

    Het wordt geïnformeerd door de certificatiedienst (die een certificaat aflevert dat de goede werking van het programma bevestigd door verschillende testen te doen).

    Het gaat over tot verificatie en controle tijdens de fase van de voorlopige en definitieve afsluiting van de kandidatenlijsten (informatisering van het proces door middel van software die toelaat de kandidaturen te registeren en te behandelen).

    Contactpersonen :

    Patrick TROUVEROY : 02/800.38.77, ptrouveroy@gob.brussels

    Michael SCHRUWS: 02/800.33.30, mschruws@cirb.brussels

    3) Een communicatieteam: dit team is belast met het ontwerp en het beheer van een website die sinds februari 2018 operationeel is. Deze laat toe aan verschillende betrokkenen om noodzakelijke informatie te verzamelen, wetgeving te raadplegen, documenten en formulieren die voor de voorzitters van de stem- en hoofdbureaus van nut zijn te raadplegen en af te drukken en men kan er terecht met alle vragen over de verkiezingen. Bovendien moet dit team instaan voor de coördinatie van de gewestelijke en plaatselijke initiatieven, van plaatselijke verenigingen, alsook van maatregelen van andere Brusselse, Europese en internationale instellingen.

    Het communicatieteam verschaft alle noodzakelijke informatie aan de personen die zich wensen in te schrijven om deel te nemen aan de verkiezingen, en sensibiliseert de Belgische en niet-Belgische kiezers om aan de stemming deel te nemen.

    Website = https://verkiezingen2018.brussels

    Contactpersoon :

    Hélène HERMAN : 02/800.30.43 hherman@sprb.brussels

  2. INITIATIEVEN INZAKE REGELGEVING

    Er zijn een aantal wijzigingen aangebracht aan het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek en aan de ordonnantie houdende de organisatie van de elektronische...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT