Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 januari 2007 tot vaststelling van sommige regels betreffende de onderzoeken naar ongevallen en incidenten bij de spoorwegen en het koninklijk besluit van 16 januari 2007 betreffende de veiligheidsvergunning, het veiligheidscertificaat en het jaarlijks veiligheidsverslag, de 1 mars 2019

Artikel 1. Dit besluit strekt tot gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2016/798 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 inzake veiligheid op het spoor.

HOOFDSTUK 1. - Wijziging van het koninklijk besluit van 16 januari 2007 tot vaststelling van sommige regels betreffende de onderzoeken naar ongevallen en incidenten bij de spoorwegen

Art. 2. In artikel 2 van het koninklijk besluit van 16 januari 2007 tot vaststelling van sommige regels betreffende de onderzoeken naar ongevallen en incidenten bij de spoorwegen worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. de bepaling onder 2° wordt opgeheven;

  2. in de bepaling onder 4° worden de woorden "artikel 27, § 2, a) van de wet" vervangen door de woorden "artikel 99, § 2, a) van de Spoorcodex";

  3. in de bepaling onder 5° worden de woorden "artikel 27, § 2, b) van de wet" vervangen door de woorden "artikel 99, § 2, b) van de Spoorcodex".

    Art. 3. In artikel 3 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 25 juni 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  4. paragraaf 1 wordt opgeheven;

  5. in paragraaf 2, worden de woorden "het onderzoeksorgaan en" geschrapt;

  6. paragraaf 3 wordt vervangen als volgt:

    " § 3. Elk exploitatieongeval en -incident of met een weerslag op de exploitatie wordt gerangschikt overeenkomstig de criteria vastgesteld in bijlage V.";

  7. een paragraaf 4 wordt ingevoegd, luidende :

    " § 4. De spoorweginfrastructuurbeheerder en de spoorwegondernemingen volgen voor de opmaak van hun verslag de criteria vastgesteld in bijlage VI.".

    Art. 4. In artikel 4, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 25 juni 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  8. de woorden "Op basis van artikel 45 van de wet houdt het onderzoeksorgaan bij zijn beslissing om al dan niet over te gaan tot het onderzoek van een ongeval of een incident dat, onder enigszins andere omstandigheden, tot een ernstig ongeval had kunnen leiden, met inbegrip van technische gebreken in de subsystemen van structurele aard of in de interoperabele onderdelen van het hogesnelheids- of conventionele spoorwegsysteem rekening met :" worden vervangen door de woorden " Bij zijn beslissing om al dan niet tot een onderzoek van een ongeval of een incident bedoeld in artikel 111, § 1, 2° of 3°, van de Spoorcodex over te gaan, houdt het onderzoeksorgaan rekening met de volgende elementen:";

  9. in de bepaling onder 3° worden de woorden "op het niveau van de gemeenschap" geschrapt;

  10. in de bepaling onder 4°, in de Franse tekst, wordt het woord "demandes" vervangen door het woord "requêtes" ".

    Art. 5. Artikel 5 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 25 juni 2010, wordt vervangen als volgt:

    "Art. 5. Naar aanleiding van de informatie van de spoorweginfrastructuurbeheerder bedoeld in artikel 93, § 1, van de Spoorcodex, geeft het onderzoeksorgaan, de spoorweginfrastructuurbeheerder zonder verwijl nadat zij op de hoogte is gebracht van het voorval, kennis van haar beslissing om al dan niet ter plaatse te gaan.".

    Art. 6. Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

    " Art. 6. § 1. Het onderzoeksorgaan beslist onverwijld en in elk geval uiterlijk binnen twee maanden na ontvangst van de melding van het ongeval of incident of het al dan niet een onderzoek instelt.

    § 2. Het onderzoeksorgaan deelt onverwijld haar beslissing, genomen overeenkomstig paragraaf 1, mee aan de veiligheidsinstantie, de spoorweginfrastructuurbeheerder en de betrokken spoorwegonderneming of spoorwegondernemingen.

    § 3. Het onderzoeksorgaan informeert ook het Bureau overeenkomstig artikel 123 van de Spoorcodex. ".

    Art. 7. In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  11. de woorden "over de verplaatsingen van onderzoekers op de plaatsen van het ongeval" worden ingevoegd na de woorden "bijlage IV";

  12. de woorden "artikelen 46 en 48 tot 51 van de wet" worden vervangen door de woorden "artikelen 113 en 115 tot 118 van de Spoorcodex".

    Art. 8. Artikel 8 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 25 juni 2010, wordt vervangen als volgt:

    " § 1. De spoorweginfrastructuurbeheerder en de betrokken spoorwegonderneming of spoorwegondernemingen stellen alles in het werk om spontaan en volledig mee te werken aan het vaststellen van de oorzaken van het ongeval.

    § 2. Zij onthouden zich van elke niet vooraf met het onderzoeksorgaan overlegde maatregel die het opsporen van de oorzaken zou kunnen vertragen of hinderen.

    In het bijzonder, en vanaf het moment van kennisgeving door het onderzoeksorgaan van zijn beslissing overeenkomstig artikel 5 om zich te begeven naar de plaats van het ongeval of het incident, is het verboden voor de spoorweginfrastructuurbeheerder en/of aan de betrokken spoorwegondernemingen om, zonder toestemming van de onderzoekers van het onderzoeksorgaan, in te grijpen in een element dat een ongeval of incident heeft ondergaan of veroorzaakt, tenzij dit ingrijpen noodzakelijk is (voor het wegnemen of verlichten van circulatieproblemen).

    De wijzingen die werden aangebracht op de plaats van het ongeval of incident worden indien mogelijk schriftelijk beschreven en worden gebruikt voor foto's door de spoorweginfrastructuurbeheerders en/of betrokken spoorwegondernemingen en/of andere diensten.

    § 3. De spoorweginfrastructuurbeheerder en de betrokken spoorwegonderneming of de betrokken spoorwegondernemingen zorgen voor de bewaring van determinerende voorwerpen overeenkomstig de richtlijnen beschreven in bijlage III. Zij dragen de kosten die verbonden zijn aan de naleving van deze richtlijnen.".

    Art. 9. Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met vier leden, luidende:

    " Onderzoeksorganen van andere lidstaten worden in voorkomend geval uitgenodigd om deel te nemen aan een onderzoek wanneer:

    1. overeenkomstig artikel 115 van de Spoorcodex, een in een van die lidstaten gevestigde en vergunninghoudende spoorwegonderneming bij het ongeval of incident betrokken...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT