Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 februari 2000 tot vaststelling van de organieke voorschriften voor het financieel en materieel beheer van de wetenschappelijke instellingen van de Staat die ressorteren onder de Minister tot wiens bevoegdheid het Wetenschapsbeleid behoort, als Staatsdiensten met afzonderlijk beheer, de 15 avril 2018

HOOFDSTUK I. - Organieke bepalingen

Artikel 1. Het opschrift van het koninklijk besluit van 1 februari 2000 tot vaststelling van de organieke voorschriften voor het financieel en materieel beheer van de wetenschappelijke instellingen van de Staat die ressorteren onder de Minister tot wiens bevoegdheid het Wetenschapsbeleid behoort, als Staatsdiensten met afzonderlijk beheer, wordt vervangen als volgt :

"Koninklijk besluit tot vaststelling van de organieke voorschriften voor het beheer van de federale wetenschappelijke instellingen die ressorteren onder de Minister tot wie de bevoegdheid van het Wetenschapsbeleid behoort, als Staatsdiensten met afzonderlijk beheer".

Art. 2. In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  1. punt f) opgeheven bij het koninklijk besluit van 13 juni 2007, wordt hersteld als volgt :

    "f) "wet", de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat;";

  2. het eerste lid wordt aangevuld door een punt g), luidende :

    "g) "koninklijk besluit", het koninklijk besluit van 31 juli 2017 tot uitvoering van de artikelen 20, § 2, tweede lid, 78, eerste lid, 80, tweede lid, 86, eerste lid, 87, § 2/1, 89, eerste lid, en 96 eerste lid, van de wet.";

  3. het eerste lid, waarvan de bestaande tekst paragraaf 1 zal vormen, wordt aangevuld met een paragraaf 2 luidende :

    " § 2. Het gebruik van de mannelijke vorm in dit besluit is gemeenslachtig.".

    Art. 3. In artikel 5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 14 maart 2005, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  4. het punt 9° wordt vervangen als volgt :

    "9° het ter goedkeuring voorleggen aan de minister van het ontwerp van personeelsplan van de instelling.

    Het ontwerp van personeelsplan wordt onderverdeeld in twee delen :

    - deel 1 - personeelsplan sectie 0

    - deel 2 - personeelsplan sectie 1

    De in het personeelsplan op te nemen acties die betrekking hebben op het statutair personeel kunnen enkel worden opgenomen in deel 1 van het plan van de instelling, zoals bedoeld in het vorige lid.";

  5. punten 10° en 11° worden opgeheven.

    Art. 4. Een artikel 5/1 wordt ingevoegd in hetzelfde besluit, luidende :

    " Art. 5/1. § 1. In afwijking van wat is bepaald in artikel 5, 9° kan de beheerscommissie nieuwe acties goedkeuren voor het goedgekeurde personeelsplan voor zover :

    1. de actie noodzakelijk is om de goede werking of de continuïteit van de dienstverlening van de instelling te garanderen,

    2. er voor de uitvoering van de actie een aantoonbare bijkomende en onvoorziene budgettaire marge bestaat,

    3. de Inspectie van Financiën een gunstig advies verleent met betrekking tot de voorwaarden opgenomen onder a) en b).

    De beheerscommissie kan deze bevoegdheid onder de door haar vast te stellen voorwaarden delegeren aan de ordonnateur.

    § 2. De beheerscommissie maakt een jaarlijks verslag aan de Minister over het geheel van de nieuwe acties die werden goedgekeurd in uitvoering van wat is bepaald in § 1. Dit verslag wordt samen met het ontwerp van personeelsplan zoals vermeld in artikel 5, 9° voorgelegd.".

    Art. 5. Artikel 16 van hetzelfde besluit wordt aangevuld als volgt :

    "6° de uitvoering van het door de Minister goedgekeurde personeelsplan;

  6. het in dienst nemen van het contractueel personeel van de instelling.

    De handelingen gesteld in het kader van het dagelijks beheer worden ter kennis gebracht van de beheerscommissie, door een verslag van de ordonnateur, tijdens haar eerstvolgende vergadering.".

    Art. 6. Artikel 24 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

    "Art. 24. § 1. De beheerscommissie maakt jaarlijks de begroting en haar aanpassingen op die zonder uitzondering de ramingen omvat van al haar inkomsten en uitgaven.

    § 2. Voor het beheer en de interne controle stelt de beheerscommissie eveneens administratieve tabellen op die de begrotingsverrichtingen en het geheel van de interne verrichtingen opnemen. Ze zijn opgesteld in overeenstemming met het bij dit besluit bijgevoegde model.

    Onder interne verrichtingen moet verstaan worden :

  7. "saldo" : het gecumuleerde begrotingsresultaat in een kostenplaats op het einde van het begrotingsjaar;

  8. "affectatie" : aanwending van het begrotingsresultaat van een kostenplaats ten voordele van een andere kostenplaats of aanvulling van het reservefonds op het einde van het begrotingsjaar;

  9. "interne transfer" : overdracht van kredieten tussen kostenplaatsen en aanwending van het reservefonds in de loop van het begrotingsjaar.".

    Art. 7. Artikel 25 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

    "Art. 25. § 1. De administratieve tabellen waarvan sprake in artikel 24, § 2 zijn samengesteld uit gereserveerde kredieten om de juridische verplichtingen na te komen, betalingskredieten, ramingen van de ontvangsten en ontvangstenkredieten.

    § 2. Worden aangerekend op de begroting van een jaar ten laste van de gereserveerde kredieten om de juridische rechten en verplichtingen na te komen :

    - voor de ontvangsten : de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT