Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van de autoriteit voor financiële diensten en markten dat beperkende voorwaarden verbindt aan de commercialisering van virtuele munten bij consumenten, de 5 janvier 2023

Artikel 1. Het bij dit besluit gevoegde reglement van 5 januari 2023 van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten dat beperkende voorwaarden verbindt aan de commercialisering van virtuele munten bij consumenten wordt goedgekeurd.

Art. 2. De minister bevoegd voor Economie, de minister bevoegd voor Financiën en de minister bevoegd voor Consumentenbescherming zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

BIJLAGE.

Art. N.

Reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten dat beperkende voorwaarden verbindt aan de commercialisering van virtuele munten bij consumenten

De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten,

Gelet op de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, artikel 30bis, eerste lid, 1° /1;

Gelet op het advies van de Bijzondere raadgevende commissie Verbruik, gegeven op 21 november 2022;

Gelet op het advies van de Raad van Toezicht, gegeven op 13 december 2022,

Besluit :

Artikel 1. Voorwerp en toepassingsgebied

§ 1. Dit reglement legt bepaalde verplichtingen vast die moeten worden nageleefd in verband met de reclame die bij de consumenten wordt verspreid bij de commercialisering, als gewone professionele activiteit of op occasionele basis tegen vergoeding, van virtuele munten in België.

§ 2. Dit reglement is van toepassing ongeacht de vorm van de reclame of de wijze waarop zij wordt verspreid.

§ 3. Dit reglement is niet van toepassing op de commercialisering van virtuele munten die beleggingsinstrumenten zijn als gedefinieerd in artikel 3 van de wet van 11 juli 2018 op de aanbieding van beleggingsinstrumenten aan het publiek en de toelating van beleggingsinstrumenten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt.

Art. 2. Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  1. reclame: elke mededeling die er specifiek toe strekt de aankoop van of inschrijving op een of meer virtuele munten te promoten, ongeacht het kanaal waarlangs of de wijze waarop dat gebeurt;

  2. massacampagne: de verspreiding van reclame bij minstens 25.000 consumenten.

    Voor de toepassing van het eerste lid, 2°, wordt de verspreiding van reclame die zichtbaar is vanop de openbare weg of een voor het publiek toegankelijke infrastructuur, of op een voor het publiek toegankelijke website, of de verspreiding van reclame via een sociaal netwerk door een persoon die minstens 25.000 volgers op dat sociaal netwerk heeft bij het begin van de verspreiding, dan wel het geval waarin de betrokkene het sociaal netwerk voor de verspreiding betaalt, als een massacampagne beschouwd;

  3. consument: een consument in de zin van artikel I.1, eerste lid, 2°, van het Wetboek van Economisch Recht.

    Art. 3. Inhoudelijke regels

    De informatie die vervat is in de reclame, mag niet misleidend of onjuist zijn.

    De reclame moet in het bijzonder aan de volgende voorwaarden voldoen:

  4. elke reclame is als zodanig duidelijk herkenbaar;

  5. de reclame moet coherent zijn met de in artikel 4, § 1, 1° en 2°, bedoelde waarschuwingen en mag deze niet verhullen, afzwakken of verdoezelen;

  6. de reclame legt geen nadruk op de mogelijke voordelen van de virtuele munt zonder dat ook een correcte, duidelijke en evenwichtige indicatie wordt gegeven van de aan de betrokken virtuele munt verbonden risico's, beperkingen of voorwaarden;

  7. de reclame legt geen nadruk op kenmerken en maakt geen vergelijkingen die niet of weinig relevant zijn voor een goed begrip van de aard en de risico's van de betrokken virtuele munt;

  8. de reclame mag geen verklaring bevatten over de toekomstige waarde of rendement van de betrokken virtuele munt;

  9. de informatie wordt voorgesteld in niet-technische bewoordingen en dusdanig dat zij begrijpelijk is voor de consument.

    Art. 4. Verplichte vermeldingen

    § 1. Elke reclame moet

  10. de volgende vermelding bevatten:

    "Virtuele munten, reële risico's. De enige garantie in crypto is het risico.";

  11. de volgende waarschuwing bevatten of, als de vorm van de reclame niet toelaat de waarschuwing te vermelden, een link of een verwijzing die toegang geeft tot de waarschuwing:

    "Waarschuwing

    - de waarde van uw virtuele munten kan sterk op en neer gaan, en het door u belegde bedrag kan integraal verloren gaan;

    - de virtuele munten zijn niet gedekt door de garantieregelingen voor bankdeposito's;

    - op de markt van de virtuele munten is geen enkel wettelijk mechanisme beschikbaar waarmee marktmanipulatie of misbruik van voorkennis kan worden vermeden;

    - de virtuele munten zijn volledig afhankelijk van een specifieke computertechnologie en -infrastructuur, die in bepaalde gevallen zeer recent ontwikkeld en nog onvoldoende getest kan zijn;

    - bij verlies van de identificatiecode die of het wachtwoord dat toegang verleent tot de virtuele portefeuille waarin de virtuele munten zijn opgeslagen, zullen die munten definitief verloren zijn;

    - virtuele munten worden thans beperkt als betaalmiddel aanvaard, en in de meeste landen bestaat er geen enkele wettelijke verplichting om ze te aanvaarden;

    - voor meer informatie over de risico's die aan een belegging in virtuele munten verbonden zijn, raden wij u aan de Wikifin-pagina Wat is een cryptomunt? v Wikifin te lezen.";

  12. wanneer de natuurlijke of rechtspersoon die in de reclame voorkomt, of van wie de beeltenis anderszins in die reclame wordt gebruikt, voor zijn medewerking wordt vergoed of daarvoor enig ander voordeel ontvangt, de volgende vermelding bevatten:

    "[naam van de natuurlijke of rechtspersoon] ontvangt een vergoeding van [naam van de natuurlijke of rechtspersoon] voor de verspreiding van deze reclame.".

    § 2. De in paragraaf 1 vermelde informatie moet op een leesbare, zichtbare en begrijpelijke wijze en, onder voorbehoud van paragraaf 1, 2°, in fine, in dezelfde vorm als de rest van de reclame worden voorgesteld.

    Zij moet in dezelfde taal als de reclame worden voorgesteld.

    De in paragraaf 1 bedoelde informatie moet aan het begin van elke reclame worden opgenomen. In het geval van een website moet die informatie bovenaan elke websitepagina worden vermeld.

    Art. 5. Toezicht door de FSMA

    § 1. Elke reclame die bedoeld is om te worden verspreid in het kader van een massacampagne, moet minstens 10 dagen voor de verspreiding ervan ter kennis worden gebracht van de FSMA in de vorm waarin zij bij de consumenten in België zal worden verspreid.

    De kennisgeving moet verduidelijken hoe en op welke datum de reclame zal worden verspreid.

    De FSMA bepaalt de modaliteiten van de kennisgeving. Zij houdt rekening met de aard en de inhoud van de reclame, alsook met het eventueel gestandaardiseerde en recurrente karakter van de betrokken documenten.

    § 2. Het is verboden om in een reclame te verwijzen naar het door de FSMA uitgeoefende toezicht.

    § 3. De personen die reclame verspreiden, bewaren de volgende gegevens gedurende minimum één jaar na het begin van de verspreiding:

    - een kopie van de reclame, in de vorm waarin die is verspreid;

    - de lijst van de media aan de hand waarvan de reclame is verspreid;

    - een kopie van de in het kader van de verspreiding van de reclame gesloten overeenkomsten.

    Art. 6. Inwerkingtreding

    § 1. Dit reglement treedt in werking twee maanden na bekendmaking in het Belgisch Staatsblad van het koninklijk besluit tot goedkeuring ervan.

    § 2. De reclame waarvan de verspreiding vóór de inwerkingtreding van het reglement is gestart, moet binnen drie maanden na de bekendmaking van voornoemd koninklijk besluit in het Belgisch Staatsblad in overeenstemming met het reglement worden gebracht.

    Brussel, 5 januari 2023.

    TOELICHTING

    1. Verantwoording

      1. Virtuele munten zijn erg populair bij de consumenten

        Sinds enkele jaren worden virtuele munten, sterk gepromoot bij het grote publiek. Zij zijn ondertussen ook erg populair als beleggingsvoorwerp1. Tal van consumenten kopen of verkopen virtueel geld voor speculatieve doeleinden. Vaak hopen zij daarbij een grote koerswinst te kunnen realiseren. Virtuele munten worden niet enkel via klassieke marketingkanalen gepromoot, maar ook via sociale netwerken of applicaties, zoals Tik Tok of Instagram. Daarbij wordt soms een beroep gedaan op personaliteiten (influencers) die bij het grote publiek bekend zijn, en die worden vergoed om virtuele munten te promoten bij hun volgers. Die personaliteiten (bv. artiesten of topsporters) hebben vaak geen specifieke financiële kwalificaties, maar gebruiken hun naamsbekendheid als commercieel argument. Die promotie is gericht op het grote publiek en dus op de consumenten. Soms worden in het bijzonder bepaalde specifieke categorieën van personen, zoals minderjarigen, geviseerd, hoewel zij kwetsbaar zijn. De werking van virtuele munten kan op verschillende procedés berusten. Een van die procedés maakt bijvoorbeeld gebruik van een computerinfrastructuur (blockchain) waarbij de uitgifte van nieuwe eenheden en de toetsing van transacties berusten op de oplossing van wiskundeproblemen door computers2.

      2. Virtuele munten hebben kenmerken die van hen een bijzonder risicovol beleggingsobject maken

        (i) Virtuele munten hebben geen onderliggende waarde die aan de reële wereld is gelieerd, en/of kunnen zijn onderhevig aan plotselinge waardeschommelingen

        Gedecentraliseerde virtuele munten, zoals de Bitcoin of de Ether, zijn niet gekoppeld aan een actief met een intrinsieke economische waarde of aan een onderliggende inkomstenstroom. Zij verschillen dus fundamenteel van klassieke financiële activa. Zij vertonen ook fundamentele economische verschillen met nationale munteenheden. Hun waarde wordt niet ondersteund, wat bij nationale munteenheden wel het geval is, omdat zij door een centrale bank worden uitgegeven en gewaarborgd, en omdat zij op een bepaald grondgebied een wettig betaalmiddel zijn. Op dit moment worden virtuele munten niet algemeen als betaalmiddel aanvaard, en worden zij eerder als speculatief beleggingsobject gebruikt. Hoewel bepaalde virtuele munten als betaalmiddel kunnen worden aanvaard door bepaalde handelaars en zij in bepaalde...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT