Koninklijk besluit betreffende de toekenning van subsidies door Enabel en de controle erop, de 9 mars 2018

HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder:

  1. "de wet": de wet van 23 november 2017 tot wijziging van de naam van de Belgische Technische Coöperatie en tot vaststelling van de opdrachten en de werking van Enabel, Belgisch Ontwikkelingsagentschap;

  2. "de actie": een deel van of het geheel van een interventie bedoeld in artikel 2, § 2, 5° van de wet, die wordt gesubsidieerd door Enabel;

  3. "de dubbele financiering": de situatie waarin eenzelfde actie of eenzelfde deel van een actie volledig wordt gesubsidieerd door meerdere partijen;

  4. "de operationele kosten": de kosten die noodzakelijk en essentieel zijn voor het bereiken van de doelstellingen en de resultaten van de actie, met inbegrip van de kost voor het bereiken van verifieerbare deliverables;

  5. " een delivrable " : af te leveren product (goed, dienst of werk);

  6. "de beheerskosten": de afscheidbare kosten die betrekking hebben op het beheer, de omkadering, de coördinatie, de opvolging, de controle, de evaluatie of de financiële audit, en die specifiek het gevolg zijn van de uitvoering van de actie of de verantwoording van de subsidie;

  7. "de structuurkosten": de kosten die verbonden zijn aan de realisatie van het maatschappelijk doel van de begunstigde en die, hoewel ze worden beïnvloed door de uitvoering van de actie, niet afscheidbaar zijn noch op het budget van deze interventie kunnen worden aangerekend.

    HOOFDSTUK 2. - Criteria voor de toekenning van een subsidie en de subsidieerbare kosten

    Art. 2. De criteria voor de toekenning van een subsidie aan de organisaties bedoeld in artikel 12 van de wet worden onderverdeeld in de criteria inzake:

  8. de ontvankelijkheid van de aanvrager en desgevallend, van zijn partners;

  9. de ontvankelijkheid van het voorstel, met inbegrip van het verbod op dubbele financiering;

  10. de evaluatie van de bekwaamheid van de aanvrager om de actie uit te voeren;

  11. de evaluatie van het voorstel.

    Art. 3. De kosten die Enabel kan subsidiëren, zijn:

  12. de operationele kosten;

  13. de beheerskosten;

  14. de structuurkosten.

    De structuurkosten zijn forfaitair en bedragen maximaal zeven percent van de operationele kosten.

    HOOFDSTUK 3. - Toekenningsmodaliteiten van een subsidie

    Afdeling 1. - Oproep tot het indienen van voorstellen of directe toekenning

    Art. 4. Enabel kent subsidies toe aan één of meerdere begunstigden na een oproep tot het indienen van voorstellen, behalve indien, overeenkomstig artikel 6, gebruik wordt gemaakt van de procedure van directe toekenning.

    Art. 5. § 1. Bij de procedure van een oproep tot het indienen van voorstellen publiceert Enabel die oproep tot het indienen van voorstellen op haar website en in de lokale media.

    De oproep tot het indienen van voorstellen kan gebeuren zonder publicatie bij ernstige veiligheidsrisico's, echter met inachtneming van het principe van mededinging. In dat geval waakt Enabel er eveneens over dat er minstens drie voorstellen worden ingediend.

    Enabel informeert voorafgaandelijk de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp wanneer de oproep betrekking heeft op acties inzake de ondersteuning van de lokale civiele maatschappij.

    § 2. De oproep tot het indienen van voorstellen omvat minstens de volgende elementen:

  15. de doelstelling en de verwachte resultaten van de oproep;

  16. de acties die in aanmerking komen voor de toekenning van een subsidie;

  17. de subsidieerbare kosten;

  18. de criteria inzake de ontvankelijkheid:

    1. van de aanvrager en zijn eventuele partners;

    2. van de voorstellen;

  19. de criteria die zullen worden gehanteerd voor de evaluatie van:

    1. de bekwaamheid van de aanvrager en zijn eventuele partners;

    2. het voorstel, waaronder minstens de kosten-batenverhouding van het voorstel;

  20. de modaliteiten van het indienen van een voorstel en de vereiste inhoud van het voorstel, waaronder minstens:

    1. de beschrijving van de actie en het voorgestelde resultatenkader;

    2. de beschrijving van de doelgroep(en) van de actie;

    3. het gedetailleerd budget van de actie;

    4. een indicatieve operationele en financiële planning;

    5. de eventuele synergiën en de complementariteit met andere actoren;

  21. de rapportageverplichtingen;

  22. de verantwoordingsmodaliteiten;

  23. een ontwerp van subsidieovereenkomst, af te sluiten in geval van toekenning;

  24. de verplichting van aanvragers om:

    1. desgevallend in hun voorstel andere financieringsbronnen voor deze actie en andere, gelijkaardige acties te vermelden;

    2. bij het voorstel een verklaring te voegen die stelt dat de toekenning van de subsidie geen aanleiding zal geven tot dubbele financiering ;

  25. desgevallend, de vereiste eigen financiële inbreng, bepaald ingevolge de aard van de actie.

    § 3. Voor de beoordeling van de voorstellen wordt een evaluatiecomité samengesteld, dat minimum drie stemgerechtigde leden telt, waarvan er één de functie van voorzitter opneemt.

    Het evaluatiecomité kan experten om advies vragen bij de beoordeling van de criteria bedoeld in paragraaf 2, 4° en 5°.

    Wanneer er aanvragers zijn die een erkenning bedoeld in artikel 26 van de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking genieten of er een lokale partner van zijn, informeert Enabel de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp hiervan. Enabel en de Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire hulp maken afspraken over een eventueel advies van een expert van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT