Koninklijk besluit betreffende de gemeenschappelijke gegevensbank Foreign Terrorist Fighters en tot uitvoering van sommige bepalingen van de afdeling 1bis 'Het informatiebeheer' van hoofdstuk IV van de wet op het politieambt, de 21 juillet 2016

Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :

  1. "wet persoonlijke levenssfeer" : de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;

  2. "gegevensbank Foreign Terrorist Fighters" : een gemeenschappelijke gegevensbank in de zin van artikel 44/2, § 2 van de wet op het politieambt;

  3. "beheerder" : de beheerder bedoeld in artikel 44/11/3bis, § 9 van de wet op het politieambt;

  4. "operationeel verantwoordelijke" : de operationeel verantwoordelijke bedoeld in artikel 44/11/3bis, § 10 van de wet op het politieambt;

  5. "consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer" : de consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bedoeld in artikel 44/3, § 1/1 van de wet op het politieambt;

  6. "verantwoordelijke voor de verwerking" : de verantwoordelijke voor de verwerking bedoeld in artikel 1, § 4 van de wet persoonlijke levenssfeer;

  7. "basisdiensten" : het orgaan en de diensten bedoeld in artikel 44/11/3ter, § 1 van de wet op het politieambt;

  8. "partnerdiensten" : de directies, diensten, organen, organismen, overheden of commissie bedoeld in artikel 44/11/3ter, § 2, eerste lid van de wet op het politieambt;

  9. "terroristische groeperingen" : de groeperingen die terroristische activiteiten organiseren of er steun aan verlenen;

  10. "foreign terrorist fighter" : de personen bedoeld in artikel 6 § 1, 1° van dit besluit;

  11. "inlichtingenfiche" : de persoonsfiche die alle overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen niet-geclassificeerde persoonsgegevens en informatie bevat die afkomstig zijn van alle diensten die de gegevensbank Foreign Terrorist Fighters voeden;

  12. "informatiekaart" : de persoonsfiche die een uittreksel van de inlichtingenfiche vormt en die de overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen niet-geclassificeerde persoonsgegevens en informatie bevat die strikt beperkt zijn tot de behoefte om te kennen van de bestemmeling voor de opvolging van de personen bedoeld in artikel 6, § 1, 1°.

  13. "jihadistische conflictzone" : het grondgebied waarop strijd geleverd wordt om een stellingname binnen het islamitische geloof op een gewelddadige manier te propageren, op te leggen of te beschermen, dat wordt afgebakend door de Nationale Veiligheidsraad op voorstel van de verantwoordelijke voor de verwerking van gegevens uit de gegevensbank F.T.F. op basis van de strategische analyse die werd uitgevoerd door het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse.

    Art. 2. De gegevensbank Foreign Terrorist Fighters, hierna "gegevensbank F.T.F." genoemd, draagt bij tot de analyse, de evaluatie en de opvolging van de personen bedoeld in artikel 6 § 1, 1° en 2° en van het fenomeen op basis van een evaluatie van de dreiging, overeenkomstig de doelstellingen als bedoeld in artikel 44/11/3bis, § 2 van de wet op het politieambt.

    Art. 3. De federale politie wordt aangeduid als beheerder van de gegevensbank F.T.F. en verzekert, naast de opdrachten bepaald in artikel 44/11/3bis, § 9 van de wet op het politieambt, meer in het bijzonder de volgende opdrachten :

    - het bijhouden van de lijst van de personen of de identificatiecodes bedoeld in artikel 7, § 3;

    - het waken over de oplijsting van de in de gegevensbank F.T.F. uitgevoerde verwerkingen;

    - het zo snel mogelijkter, kennis brengen van elk veiligheidsincident dat persoonlijk vastgesteld wordt of gerapporteerd wordt, aan de operationeel verantwoordelijke en aan de consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en aan het Orgaan en het Comité bedoeld in artikel 44/6, tweede lid van de wet op het politieambt.

    Art. 4. Het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse wordt aangeduid als operationeel verantwoordelijke van de gegevensbank F.T.F. en verzekert, naast de opdrachten bepaald in artikel 44/11/3bis, § 10, van de wet op het politieambt, meer in het bijzonder de volgende opdrachten :

    - het beoordelen van de gegevens van de inlichtingenfiche;

    - het valideren als `foreign terrorist figher' van de in de gegevensbank F.T.F. geregistreerde persoon die beantwoordt aan de in artikel 6 § 1, 1° bedoelde criteria op basis van de in deze gegevensbank geregistreerde gegevens en informatie;

    - het contactpunt vormen voor de verantwoordelijke voor de verwerking bedoeld in artikel 44/11/3bis, § 1, van de wet op het politieambt en hem in kennis stellen van de eventuele gebreken of fouten die persoonlijk vastgesteld worden of gemeld worden;

    - de dienst die de gegevensbank F.T.F. voedt, in kennis stellen wanneer het Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse oordeelt dat het doorgezonden gegeven niet of niet meer toereikend,ter, zake dienend en niet overmatig is in het licht van de in artikel 44/2, § 2 van de wet op het politieambt bedoelde opdrachten en de in artikel 44/11/3bis, § 2 van de dezelfde wet bedoelde doelstellingen en dat het gegeven dus geschrapt moet worden uit de gegevensbank F.T.F.

    De beoordeling van de informatie uit de inlichtingenfiche alsmede de erkenning van een persoon als `foreign terrorist figher' zijn gegevens die beschikbaar zijn in de gegevensbank F.T.F.

    Art. 5. In het kader van de uitoefening van zijn opdrachten organiseert de consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer de nodige samenwerking met de beheerder en de operationeel verantwoordelijke alsook met de overheden, organen, organismen, diensten, directies of commissie bedoeld in artikel 44/11/3ter van de wet op het politieambt.

    Te dien einde :

    - waakt de consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer over de bewustmaking van de gebruikers inzake bescherming van de persoonsgegevens en de veiligheid,

    - werkt de consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer samen met de beheerder in het kader van het uitwerken van procedures,

    - werkt de consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, indien nodig, samen met de consulenten voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de diensten die de gegevens in de gegevensbank F.T.F. verwerken.

    De consulent voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer treedt daarbij op in alle onafhankelijkheid en met respect voor de bevoegheden van de in het eerste lid bedoelde overheden, organen, organismen, diensten, directies of commissie.

    Art. 6. § 1. De in de gegevensbank F.T.F. verwerkte persoonsgegevens zijn :

  14. de identificatiegegevens met betrekking tot de personen die in België verblijven of verbleven hebben, die al dan niet de Belgische nationaliteit bezitten en die zich, met het oog om zich bij terroristische groeperingen aan te sluiten of deze actief of passief steun te verlenen, in een van de volgende situaties bevinden :

    1. ze zijn naar een jihadistische conflictzone afgereisd;

    2. ze hebben België verlaten om naar een jihadistische conflictzone af te reizen;

    3. ze zijn naar België onderweg of naar België teruggekeerd na afgereisd te zijn naar een jihadistische conflictzone;

    4. ze werden gewild of ongewild verhinderd om naar een jihadistische conflictzone af te reizen;

    5. ze hebben de intentie om naar een jihadistische conflictzone af te reizen, op voorwaarde dat deze intentie aangetoond wordt door ernstige aanwijzingen;

  15. de identificatiegegevens met betrekking tot de personen ten aanzien van wie er ernstige aanwijzingen bestaan dat zij de criteria bedoeld in 1° kunnen vervullen;

  16. de gerechtelijke of administratieve gegevens, de gegevens van gerechtelijke politie, de gegevens van bestuurlijke politie en de niet-gecalissificeerde inlichtingen met betrekking tot de in 1° en 2° bedoelde personen, die overeenkomstig de wet verwerkt worden door de basisdiensten en de partnerdiensten die de gegevensbank F.T.F. overeenkomstig artikel 7 voeden en die toereikend ter zake dienend en niet overmatig zijn in het licht van de opdrachten bedoeld in artikel 44/2, § 2 van de wet op het politieambt en de doeleinden bedoeld in artikel 44/11/3bis, § 2 van de wet op het politieambt;

  17. de identificatiegegevens of de identificatiecodes van de personen die over een toegang tot de gemeenschappelijke gegevensbank beschikken.

    § 2. De verantwoordelijke voor de verwerking bedoeld in artikel 44/11/3bis § 1 van de wet op het politieambt zal in diens voorafgaande aangifte bedoeld in artikel 44/11/3bis § 3 van diezelfde wet, de gegevens aanduiden zoals die worden bedoeld in § 1 die elke dienst die de gegevensbank F.T.F. voedt, dient over te maken.

    Art. 7. § 1. De basisdiensten en de in artikel 44/11/3ter, § 2, eerste lid, d), f), g) en h) van de wet op het politieambt bedoelde partnerdiensten beschikken over een rechtstreekse toegang tot de persoonsgegevens en de informatie van de gegevensbank F.T.F. en moeten deze voeden overeenkomstig de bepalingen van artikel 44/11/3ter, §§ 4 en 5 van de wet op het politieambt.

    De partnerdiensten bedoeld in artikel 44/11/3ter, § 2, eerste lid, b), c), e) en i) van de wet op het politieambt hebben via een rechtstreekse bevraging toegang tot de persoonsgegevens en de informatie van de gegevensbank F.T.F.

    De rechtstreekse bevraging slaat op het bestaan van gegevens over een foreign terrorist fighter.

    Indien het bestaan van gegevens over een foreign terrorist fighter door een rechtstreekse bevraging bevestigd wordt, neem de dienst die deze rechtstreekse bevraging heeft uitgevoerd, onmiddellijk contact, met welk middel ook, met een van de basisdiensten.

    In het kader van hun wettelijke opdrachten van justitiële begeleiding van en toezicht op daders van misdrijven, beschikken de Algemene Administratie van Justitiehuizen van de Franse Gemeenschap, het departement Justitiehuis van het Ministerie van de Duitstalige gemeenschap, de Afdeling...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT