30 DECEMBER 2009. - Koninklijk besluit tot uitvoering van hoofdstuk V van de wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I), inzonderheid de artikelen 30, 32, 40, 41 en 45

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

De Kamer en de Senaat hebben respectievelijk op 3 en 14 juli 2008 het ontwerp van wet houdende diverse bepalingen (I) gestemd.

De wet werd afgekondigd op 24 juli 2008 en in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt op 7 augustus 2008.

Hoofdstuk V van de wet, dat de artikelen 23 tot 52 omvat, handelt over de slapende rekeningen, safes en verzekeringsovereenkomsten.

Heel wat van deze artikelen verlenen uitdrukkelijk aan de Koning de bevoegdheid om bepaalde aspecten van de wet uit te voeren.

De uitvoeringsbesluiten werden in verschillende fases genomen. Een eerste besluit werd genomen op 14 november 2008. Het bevat de bepalingen inzake gegevens van het Rijksregister en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid die dienden te worden genomen, ten einde de instellingen-depositaris, de instellingen- verhuurder en de verzekeringsondernemingen in staat te stellen de opsporingen naar de houders, huurders en begunstigden van de slapende rekeningen, safes en verzekeringsovereenkomsten die de wet hen oplegt, uit te voeren.

Er werd op 14 november 2008 ook een tweede besluit genomen. Dit regelt de overdracht van de gegevens, de tegoeden en de verzekerde prestaties van de instellingen-depositaris, de instellingen- verhuurder en de verzekeringsondernemingen naar de Deposito- en Consignatiekas.

Een derde besluit is noodzakelijk. Het regelt inzonderheid de toegang van de betrokkenen en de andere personen die een wettig belang aantonen tot het register van de slapende rekeningen, het register van de slapende safes en het register van enerzijds de verzekerde prestaties die de verzekeringsondernemingen aan de Kas hebben overgedragen en die zij voor rekening van de begunstigde in de zin van artikel 23, 12°, van de wet van 24 juli 2008 bijhoudt en anderzijds de gegevens bedoeld in artikel 38, eerste lid, van diezelfde wet. Deze drie registers worden door de voornoemde Kas bijgehouden. Het besluit bepaalt wie toegang heeft tot de gegevens en onder welke voorwaarden. Het regelt tevens verschillende aspecten verbonden aan het beheer en teruggave van de slapende tegoeden en verzekerde prestaties.

Er is rekening gehouden met de opmerkingen die de Raad van State in zijn advies 47.242/2 heeft gemaakt, tenzij hierna is uitgelegd waarom dit niet het geval is.

  1. Het ontworpen artikel 1 kan zich beperken tot de definitie van de « wet », van de « registers » en van « betrokkene », aangezien artikel 23 van de wet een lijst met definities bevat die ook van toepassing zijn op de uitvoeringsbesluiten.

  2. Op advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt in het ontworpen artikel 2 de Deposito- en Consignatiekas aangewezen als de voor de verwerking verantwoordelijke voor wat betreft de drie registers. Het is deze verantwoordelijke die luidens artikel 1, § 4, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens het doel en de middelen voor deze verwerking bepaalt.

  3. Krachtens het ontworpen artikel 3 zullen de betrokkenen en de andere personen die een wettig belang aantonen, toegang hebben tot de registers.

    De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer merkt terecht op dat er geen overeenstemming is tussen de Nederlandse term « wettig belang » (in het Frans « intérêt légal ») en de Franse term « intérêt légitime » (in het Nederlands « gerechtvaardigd belang »). Nochtans zijn het deze termen die zijn gebruikt in de wet van 24 juli 2008 houdende diverse bepalingen (I) en om deze reden worden ze ook behouden in het ontworpen artikel 3.

    Zoals de Commissie aanraadt, wordt hierna aan de hand van enkele voorbeelden toegelicht welke personen het vereiste belang hebben om opsporingen te doen of door de Kas te laten doen in de registers :

    - de titularissen van eventuele slapende tegoeden en hun erfgenamen;

    - de personen die begunstigde in de zin van artikel 23, 12°, van de wet van 24 juli 2008, van een slapende levensverzekerings-overeenkomst zijn;

    - de schuldeisers, als zij een vonnis hebben dat uitvoerbaar is tegen hun schuldenaars die recht zouden kunnen hebben op slapende tegoeden of verzekerde prestaties;

    - de advocaten of gerechtsdeurwaarders die uitvoerend beslag willen laten leggen op eventuele slapende tegoeden of verzekerde prestaties (om te vermijden dat als die tegoeden of verzekerde prestaties niet zouden bestaan, er nodeloze kosten voor het leggen van het beslag zouden worden gemaakt).

    Personen die wetenschappelijk onderzoek over slapende tegoeden of verzekerde prestaties doen, zullen de opsporingen door de Kas moeten laten doen. Zij zullen enkel anonieme gegevens krijgen vanwege de Kas.

    De toegang tot de registers zal voor de betrokkenen en de andere personen die een wettig belang aantonen (uitgezonderd personen die wetenschappelijk onderzoek doen) rechtstreeks mogelijk worden gemaakt via de internetsite MyMinFin, zijnde de informaticatoepassing die het voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT