Ministerieel besluit tot nadere invulling van de regels inzake de indeling van de verrichtingen in de financiële administratie, de boekhoudkundige waarderings- en rubriceringsregels, de financiële rapportering aan de Vlaamse overheid en de boekhoudkundige organisatie van de sociale huisvestingsmaatschappijen (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 10-02-2011 en tekstbijwerking tot, de 29 octobre 2010

http://www.juridat.be"/cgi_loi/arch_a.pl?N=&=&sql=(text+contains+(''))&rech=1&language=nl&tri=dd+AS+RANK&numero=1&table_name=wet&cn=2010102909&caller=archive&fromtab=wet&la=N&ver_arch=001"

HOOFDSTUK I. - Algemeen

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder :

  1. algemene boekhouding : een elektronische of papieren administratie waarin alle verrichtingen die ingevolge de Boekhoudwet en de uitvoeringsbesluiten ervan, in een boekhouding worden opgenomen, en die al dan niet op gecentraliseerde wijze geregistreerd worden op grootboekrekeningen en waaruit de wettelijke jaarrekeningrapportering rechtstreeks en zonder aanpassingen voortvloeit;

  2. boekhouding : een elektronische of papieren administratie, al dan niet verder opgedeeld in een algemene boekhouding en één of meer subadministraties van de boekhouding, waarin alle verrichtingen die ingevolge de Boekhoudwet en de uitvoeringsbesluiten ervan, in een boekhouding worden opgenomen, en die geregistreerd worden op grootboekrekeningen, in voorkomend aangevuld met registraties op analytische rekeningen van een kostprijsadministratie of op een andere wijze die voldoet aan de voorwaarden van de Boekhoudwet wat betreft de registratie van verrichtingen zoals de individuele registratie van elke verrichting en de onuitwisbaarheid van geregistreerde informatie, en waar de wettelijke jaarrekeningrapportering rechtstreeks en zonder aanpassingen uit voortvloeit;

  3. Boekhoudwet : wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van ondernemingen;

  4. [1 ...]1

  5. extracomptabele financiële administratie : een papieren of elektronische administratie die geen deel uitmaakt van de boekhoudkundige administraties, vermeld in punt 1° tot en met 2° en die in het kader van dit besluit gebruikt wordt voor de volgende doeleinden :

    1. creatie van gegevens die, aanvullend op de gegevens van de boekhoudkundige administraties, vereist zijn voor de opmaak van de financiële rapportering aan de VMSW, vermeld in artikel [1 18]1;

    2. creatie van bewijsstukken voor de registratie van verrichtingen in de boekhoudkundige administraties van de SHM die ingevolge de Boekhoudwet en de uitvoeringsbesluiten ervan, in de boekhouding van de SHM geregistreerd moeten worden;

  6. financiële administratie : het geheel van de boekhoudkundige administraties, in voorkomend geval aangevuld met een of meer extracomptabele financiële administraties;

  7. huurlasten : de huurlasten, vermeld in artikel 1, § 1 van de bijlage III, gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode;

  8. integrale renovatie : renovatie of omvorming van een woning waarbij het niveau van wooncomfort door vernieuwing van de woninguitrusting in die mate verbeterd wordt, dat ze geschikt is om gedurende een nieuwe investeringscyclus van 33 jaar gebruikt te worden voor de huisvesting van bewoners;

  9. minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor het beleidsveld Wonen;

  10. project : één of meer terreinen, gebouwen of een geheel van terreinen en gebouwen die geografisch en organisatorisch een geheel vormen voor het beheer ervan door de sociale huisvestingsmaatschappij;

  11. sociale huisvestingsmaatschappijen : de vennootschappen, vermeld in artikel 40 en 106 van de Vlaamse Wooncode;

  12. Vlaamse Wooncode : het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode;

  13. VMSW : de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, vermeld in artikel 30 van de Vlaamse Wooncode;

  14. wettelijke jaarrekeningrapportering : de statutaire jaarrekening die ingevolge artikel 92 en 93 van het Wetboek van Vennootschappen jaarlijks door de zaakvoerders of bestuurders van een vennootschap wordt opgemaakt;

  15. woningen : een sociaal woonproject met inbegrip van aanhorigheden zoals garages, staanplaatsen, ondergrondse parkings en omgevingswerken;

  16. werken in onroerende staat : het bouwen, verbouwen, het afwerken, het inrichten, het herstellen, het onderhouden, het reinigen en het afbreken, geheel of ten dele, van een uit zijn aard onroerend goed, alsook de handelingen die erin bestaan een roerend goed te leveren en het meteen op zodanige wijze aan te brengen aan een onroerend goed dat het onroerend uit zijn aard wordt.

    ----------

    (1)

    HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied

    Art. 2. Dit besluit is van toepassing op de vennootschappen die de Vlaamse Regering als sociale huisvestingsmaatschappij heeft erkend met uitvoering van artikel 40 van de Vlaamse Wooncode of die een tijdelijke erkenning hebben met uitvoering van artikel 106 van de Vlaamse Wooncode.

    Art. 3.Dit besluit legt de nadere regels vast voor :

  17. de indeling van de verrichtingen in de financiële administratie van de sociale huisvestingsmaatschappijen;

  18. de aanvullende waardering- en rubriceringregels die de sociale huisvestingsmaatschappijen toepassen in hun boekhouding;

  19. de boekhoudkundige organisatie van de sociale huisvestingsmaatschappijen;

  20. de jaarlijkse financiële rapportering van de sociale huisvestingsmaatschappijen [1 ...]1.

    ----------

    (1)

    HOOFDSTUK III. - De indeling van de verrichtingen in de financiële administratie van de sociale huisvestingsmaatschappijen

    Afdeling I. - De verrichtingen die ingevolge de Boekhoudwet in de boekhouding van de sociale huisvestingsmaatschappijen opgenomen moeten worden

    Art. 4. Met het oog op de rapportering, vermeld in artikel 18, registreren de sociale huisvestingsmaatschappijen de verrichtingen die als gevolg van de Boekhoudwet en de uitvoeringsbesluiten ervan, in de boekhouding van een onderneming opgenomen moeten worden, in hun boekhouding op een dergelijke manier dat ze op een eenduidige en transparante wijze in relatie worden gebracht met het rekeningenstelsel, gevoegd als bijlage 2 bij dit besluit.

    Het rekeningenstelsel, vermeld in het eerste lid, is een verdere indeling van het minimum algemeen rekeningenstelsel (MAR) zoals gedefinieerd in het koninklijk besluit van 12 september 1983 tot bepaling van de minimumindeling van een algemeen rekeningenstelsel in het kader van de specifieke activiteiten van de sociale huisvestingsmaatschappijen en de regelgeving die de activiteiten beheerst.

    Afdeling II. - Aanvullende informatie met het oog op de uitvoering van artikel 18, 5° en artikel 19, vijfde lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 houdende financiering van de sociale huisvestingsmaatschappijen voor de realisatie van sociale huurwoningen en daaraan verbonden werkingskosten.

    Art. 5. De verrichtingen die betrekking hebben op de onderstaande activiteiten, worden in de financiële administratie van de sociale huisvestingsmaatschappij apart van de overige verrichtingen geregistreerd :

  21. verrichtingen inzake de kosten van de algemene werking van de sociale huisvestingsmaatschappij, inclusief de afschrijvingen en het externe onderhoud van de gebouwen die op permanente basis gebruikt worden voor de huisvesting van de administratieve diensten van de sociale huisvestingsmaatschappij;

  22. verrichtingen inzake de kosten van de werking van de regie van de sociale huisvestingsmaatschappij, inclusief de afschrijvingen en het externe onderhoud van de technische en andere gebouwen waarvan de regie van de sociale huisvestingsmaatschappij op permanente basis gebruikmaakt;

  23. verrichtingen inzake de kosten van het door externen geleverde onderhoud en herstel van de woningen die door de sociale huisvestingsmaatschappij verhuurd worden.

    Art. 6. § 1. In de financiële administratie van de SHM wordt minimaal de volgende informatie geregistreerd :

  24. wat betreft de totale kosten van de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden die apart worden geregistreerd, met toepassing van artikel 5, 2° en 3° :

    1. het bedrag voor de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden ten laste van de sociale huisvestingsmaatschappij als verhuurder;

    2. het bedrag voor de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden ten laste van de huurder;

  25. wat betreft de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden die ten laste vallen van de sociale huisvestingsmaatschappij als verhuurder, de gegevens van de woninggroepen waarop de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden betrekking hebben.

    § 2. Wat het onderscheid tussen de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden ten laste van de sociale huisvestingsmaatschappij en die ten laste van de huurder betreft, voldoet de sociale huisvestingsmaatschappij aan de gestelde voorwaarde als ze in haar financiële administratie de volgende gegevens opneemt :

  26. de kostendekkende facturatie aan de huurder van de vergoedingen die apart van de huurprijs en huurlasten worden aangerekend voor de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden, en recuperaties van huurschade, en aparte registratie van de opbrengst van die facturatie in de boekhouding op het moment dat die vergoedingen aan de sociale huisvestingsmaatschappij verschuldigd zijn;

  27. de aparte registratie in de boekhouding van de huurlasten die betrekking hebben op de vergoeding voor onderhoudswerkzaamheden ten laste van de huurder, vermeld in artikel 1, § 1, van bijlage III, gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode.

    De onderhouds- en herstellingswerkzaamheden die ten laste vallen van de sociale huisvestingsmaatschappij, worden bepaald door middel van de vaststelling van het verschil tussen :

  28. enerzijds het totale bedrag van de onderhouds- en herstellingskosten van de verhuurde woningen als som van :

    1. het totale bedrag van de kosten van de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden aan verhuurde woningen die door externen zijn uitgevoerd, vermeld in artikel 5, 3°;

    2. het totale bedrag van de werkingskosten van de regie, vermeld in artikel 5, 2°;

  29. anderzijds het totale bedrag van de vergoedingen voor de onderhouds- en herstellingswerkzaamheden ten laste van de huurder, en recuperatie van huurschade, vermeld in het eerste en tweede lid, in voorkomend geval verminderd met de verliezen ingevolge waardeverminderingen en minderwaarden...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT