27 MEI 2002. - Koninklijk besluit waarbij het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) gemachtigd wordt toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben aan de handtekening van Uwe Majesteit voor te leggen, strekt ertoe het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap), afgekort het « A.W.Ex. », te machtigen toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen, overeenkomstig artikel 5, tweede lid, a) , van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, gewijzigd bij de wetten van 19 juli 1991 en 8 december 1992.

Het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap), opgericht in 1990 in het kader van de regionalisering van Buitenlandse Handel, is een instelling van openbaar nut met rechtspersoonlijkheid geworden door het decreet van 2 april 1998.

Het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) staat in het Waalse Gewest in voor het ondersteunen en het voeren van het beleid ter bevordering van de export, en voor het helpen van de bedrijven om meer en beter uit te voeren.

Het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) vraagt de toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen om de taken te vervullen, enerzijds betreffende de werving van zijn personeelsleden, en anderzijds betreffende de uitvoering van de wetten betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders.

Het decreet van 2 april 1998 houdende oprichting van het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) preciseert in zijn artikel 13 dat de Waalse Regering de voorwaarden bepaalt waaronder de personeelsleden overgeplaatst worden. Zo is de Waalse Regering, bij het besluit van 14 januari 1999, overgegaan tot de overplaatsing van het personeel van het Ministerie van het Waalse Gewest naar het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap).

Het voormelde decreet van 2 april 1998 bepaalt eveneens, in zijn artikel 14, dat het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) overgaat tot de werving en de indienstneming van zijn personeel met de instemming van de Regering. De personeelsformatie van het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) wordt aldus bepaald door het besluit van de Waalse Regering van 11 maart 1999.

Het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) wenst derhalve toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister om zijn opdrachten betreffende de werving en de indienstneming van zowel zijn statutaire als zijn contractuele personeel doeltreffend te vervullen.

Het Agentschap heeft eveneens de toegang gevraagd tot de informatiegegevens van het Rijksregister teneinde andere opdrachten te vervullen betreffende het administratieve en geldelijke beheer van zijn personeel, namelijk :

- follow-up van de administratieve loopbaan van de personeelsleden (procedures inzake bevordering, mutatie, tuchtprocedures, ...);

- opruststelling en pensioen;

- betaling van de wedden, vergoedingen, toelagen en gelden.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is echter van mening in haar advies nr. 28/2001 van 22 augustus 2001, dat deze taken niet behoren tot de opdracht van openbaar nut van het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) en dat dienovereenkomstig het principe van de wettelijkheid van de finaliteit, vermeld in artikel 4 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, niet nageleefd wordt.

Dit ontwerp van koninklijk besluit verleent derhalve geen toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister voor het vervullen van deze verschillende opdrachten betreffende het administratieve en geldelijke beheer van het personeel.

Met toepassing van artikel 18 van de gecoördineerde wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders, is het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) tevens verplicht de kinderbijslag rechtstreeks te verlenen aan zijn personeelsleden.

Handelend als autonome Kas, is het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) in het bijzonder ermee belast het recht op kinderbijslag vast te stellen en de juistheid te controleren van de gegevens die onontbeerlijk zijn voor de goede toepassing van de gecoördineerde wetten van 19 december 1939. Daartoe wenst het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) ook toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister.

Overeenkomstig de rechtspraak van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en van de Raad van State, heeft de Regering zich, voor elk van de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983, ervan vergewist dat het « Agence wallonne à l'Exportation » (Waals Exportagentschap) zich in de noodzaak bevindt om daarvan kennis te nemen om de opdrachten te vervullen die aan het Agentschap toevertrouwd zijn.

De toegang tot de informatiegegevens wordt als volgt gerechtvaardigd.

De informatiegegevens bedoeld in 1° (naam en voornamen), 2° (geboortedatum), 3° (geslacht) en 5° (hoofdverblijfplaats), van artikel 3, eerste lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983, vormen de minimale gegevens om een dossier betreffende een natuurlijke persoon te kunnen opstellen.

Diezelfde informatiegegevens maken het tevens mogelijk met zekerheid een persoon te identificeren waarbij homoniemen vermeden worden, en een vertrouwelijke bezorging van de briefwisseling te verzekeren.

Het informatiegegeven betreffende de geboortedatum van het kind (2°) maakt het mogelijk het recht op kinderbijslag te openen. Dit informatiegegeven maakt het ook mogelijk de leeftijd van het kind te berekenen, waarbij de leeftijd een onontbeerlijk element is om de leeftijdsupplementen vast te stellen.

Het informatiegegeven betreffende de leeftijd is eveneens noodzakelijk naar aanleiding van de wervingsprocedures (cf. artikel 6 van het besluit van de Waalse Regering van 10 juni 1999).

Het informatiegegeven betreffende de nationaliteit (4°) is onontbeerlijk in het kader van de wervingsprocedures. De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer vindt daarentegen dat deze informatie niet noodzakelijk is voor het toekennen van de kinderbijslag.

Het informatiegegeven betreffende de plaats en de datum van overlijden (6°) maakt het mogelijk een recht op kinderbijslag af te sluiten of de rang van het kind te wijzigen.

De informatiegegevens betreffende de burgerlijke staat (8°) en de samenstelling van het gezin (9°) maken het mogelijk om enerzijds de persoon te bepalen die, op het vlak van het gezin, het recht op kinderbijslag opent, en om anderzijds te bepalen welke de kinderen zijn die kinderbijslag kunnen genieten evenals hun respectieve rang.

De toegang tot het informatiegegeven betreffende het beroep (7°) wordt niet toegelaten. Dit informatiegegeven is immers weinig betrouwbaar aangezien er geen enkele wettelijke verplichting bestaat om de beroepsveranderingen te melden bij de gemeenten.

Er werd rekening gehouden met hetgeen bepaald is in artikel 11 van de voormelde wet van 8 augustus 1983 en artikel 5 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. Zo wordt er verwezen naar de wet van 8 december 1992 in de aanhef van het besluit, en in het bijzonder naar artikel 4 ervan, dat betrekking heeft op de naleving van het finaliteitprincipe.

De toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister is voorbehouden aan de Directeur van de Algemene Diensten en aan de Verantwoordelijke van de Cel Personeelsbeheer.

Op aanbeveling van de Raad van State, wordt er voorzien dat de lijst van de personeelsleden die gemachtigd zijn om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister, jaarlijks opgesteld zal worden en volgens dezelfde periodiciteit bezorgd zal worden aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wenst dat deze lijst haar niet meer periodiek bezorgd wordt, maar gewoon ter haar beschikking gehouden wordt en continu geactualiseerd wordt. De Raad van State vindt echter dat er, ten aanzien van het gelijkheidsprincipe, slechts voldaan kan worden aan deze wens als alle koninklijke besluiten betreffende de machtiging tot toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister in die zin gewijzigd zouden worden. Bovendien is de Raad van State van mening dat het feit zelf van de mededeling van de lijst aan de Commissie een eerste controle mogelijk maakt.

De betrokken personeelsleden ondertekenen een schriftelijke verklaring waarbij zij zich ertoe verbinden de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens waartoe zij toegang krijgen, te bewaren.

Om de vertrouwelijkheid en de veiligheid van de informatiegegevens verkregen van het Rijksregister te garanderen, zal de toegang...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT