Decreet tot wijziging van het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt en tot vervanging van artikel 9 van het decreet van 17 februari 2022 tot wijziging van de artikelen 2, 33bis/1, 34 en 35 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt en tot invoeging van de artikelen 33bis/3 en 33bis/4, de 6 octobre 2022

Artikel 1. In artikel 2 van het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 48° wordt vervangen als volgt:

"48° "winterperiode" : de periode tussen 1 november en 31 maart. De Regering mag die periode naargelang de weersomstandigheden aanpassen;";

2° het artikel wordt aangevuld met de punten 58° en 59°, luidend als volgt :

"58° "slimme meter": een elektronisch systeem waarmee de afgenomen energie wordt gemeten onder toevoeging van informatie die met een klassieke meter niet wordt verstrekt die gegevens kan overmaken en krijgen in vorm van elektronische communicatie en die vanop een afstand in werking kan worden gesteld;

59° " activering van de voorafbetalingsfunctie" : de actie om een budgetmeter te plaatsen en de voorafbetaling daarop te activeren, de actie om een slimme meter te plaatsen en de voorafbetaling daarop te activeren of de voorafbetaling op een reeds geplaatste slimme meter activeren."

Art. 2. In hoofdstuk VIbis van hetzelfde decreet wordt het opschrift van afdeling 1 vervangen als volgt:

"Beschermde afnemers en wanbetalingsprocedure"

Art. 3. In artikel 31ter wordt paragraaf 2 vervangen als volgt:

" § 2. De vervaldatum van de factuur voor het gasverbruik mag niet korter zijn dan vijftien kalenderdagen vanaf de datum van uitgifte. Bij niet-betaling van het gefactureerde bedrag stuurt de leverancier een herinnering. De nieuwe vervaldag mag niet korter zijn dan tien kalenderdagen. In de herinnering wordt de afnemer geïnformeerd over de nieuwe vervaldag, over de mogelijkheid om een beroep te doen op het O.C.M.W. of op een erkende schuldbemiddelaar en over de procedure die wordt gevolgd indien de afnemer er niet in slaagt de kwestie van de betaling van de factuur op te lossen. Indien de afnemer niet reageert, verstuurt de leverancier een aanmaning per aangetekende brief en per post. In geval van een ingebrekestelling van de afnemer is de leverancier verplicht de afnemer uit te nodigen contact op te nemen met de leverancier om een redelijk betalingsplan af te sluiten en de afnemer te wijzen op de mogelijkheid om zich bij de onderhandelingen te laten bijstaan door een O.C.M.W of een schuldbemiddelingsdienst. De leverancier stelt de afnemer in kennis van de termijn die hij heeft om met de afnemer een redelijk betalingsplan te sluiten.

Na het verstrijken van de termijn van vijftien kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende aanmaningsbrief, die slechts betrekking kan hebben op een bedrag dat hoger is dan de door de Regering vastgestelde minimumschuld, wordt de afnemer...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT