Decreet tot vaststelling van verschillende instrumenten voor informatie- en klachtenbeheer in de Duitstalige Gemeenschap, de 25 avril 2022

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. - Definities

Voor de toepassing van dit decreet gelden de volgende definities :

  1. overheid :

    1. de Duitstalige Gemeenschap,

    2. de publiekrechtelijke instellingen die onder de Duitstalige Gemeenschap ressorteren,

    3. de gemeenten, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en overige territoriale entiteiten van het Duitse taalgebied, met uitzondering van de meergemeentelijke politiezones en de hulpverleningszones,

    4. iedere instelling, van welke aard en juridische vorm ook :

      - die opgericht is met het specifieke doel te voorzien in behoeften van algemeen belang die niet van industriële of commerciële aard zijn, en

      - rechtspersoonlijkheid heeft en

      - waarvan de activiteiten overwegend door de overheden of instellingen vermeld onder a) en b) worden gefinancierd of waarvan het beheer aan het toezicht van die overheden of instellingen is onderworpen of waarvan de meerderheid van de leden van het bestuursorgaan, het leidinggevend orgaan of het toezichthoudend orgaan door die overheden of instellingen is aangewezen;

    5. de verenigingen gevormd door een of meer onder a), b), c) of d) vermelde overheden;

  2. persoon : natuurlijke persoon of rechtspersoon, evenals elke feitelijke vereniging;

  3. bestuurshandeling : handeling van een persoon die onder verantwoordelijkheid van een van de in 1° genoemde overheden werkt en die betrokken is bij :

    1. de voorbereiding van een beslissing,

    2. de uitvoering van een beslissing,

    3. de beslissing zelf of

    4. de non-activiteit met betrekking tot een beslissing;

  4. werkwijze : werking of gedrag van overheden, personeelsleden of medewerkers, en dit ongeacht of deze werking of dat gedrag verband houdt met een beslissing;

  5. klacht : schriftelijk of mondeling ingediende melding van bestuurshandelingen, nalatigheden of werkwijzen die de indiener onwettig, niet aangepast, niet rechtvaardig, niet juist of niet billijk lijken, waarbij de klacht niet mag gericht zijn tegen wettelijke bepalingen;

  6. ombudsdienst : ombudspersoon van de Duitstalige Gemeenschap die werd benoemd overeenkomstig het decreet van 26 mei 2009 tot instelling van het ambt van ombudspersoon voor de Duitstalige Gemeenschap;

  7. Algemene Verordening Gegevensbescherming : de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.

    Voor de toepassing van dit decreet gelden het Parlement en de Regering als overheid in de zin van het eerste lid, 1°, a).

    Art. 2. - Principe van de actieve communicatie

    De overheidsinstanties informeren actief en op eigen initiatief over het door hen gevoerde beleid, hun voorschriften en diensten, onder meer met beschrijving van hun taken, bevoegdheden, interne organisatie en met de bestaande mogelijkheden om een klacht in te dienen.

    Ze zorgen er met passende informatiestrategieën voor dat :

    1. de informatie een zo groot mogelijk aantal betrokken personen bereikt;

    2. de informatie gemakkelijk toegankelijk, correct, actueel, neutraal, vergelijkbaar en aangepast aan de doelgroep en de thema's is.

    Art. 3. - Bijstand op het gebied van klachtenbeheer

    § 1 - De Regering erkent slechts één instelling als centraal meldpunt voor bijstand op het gebied van klachtenbeheer.

    Om als centraal meldpunt erkend te worden, moet deze instelling :

  8. als vereniging zonder winstoogmerk georganiseerd zijn;

  9. haar diensten in het hele Duitse taalgebied aanbieden;

  10. over tien jaar bewezen ervaring op het gebied van algemene informatie en advies aan burgers en consumenten beschikken.

    Het centrale meldpunt krijgt de opdracht :

    1. kosteloos begeleiding en inlichtingen te verstrekken aan burgers die informatie of documentatie over overheidsinstanties zoeken of die een kennisgeving of klacht willen indienen en in dat verband algemene informatie te verspreiden;

    2. overheidsinstanties advies te geven bij hun informatiebeleid en kosteloos hulp te bieden bij de praktische uitvoering van het klachtenbeheer;

    3. een uniek logo voor klachtenbeheer in de Duitstalige Gemeenschap uit te werken en te verspreiden;

    4. een klachtenformulier uit te werken en te verspreiden dat minstens de volgende elementen bevat :

      1. aanwijzingen overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

      2. aanwijzingen voor de classificatie van de klachtenprocedure met het oog op administratieve of gerechtelijke beroepsprocedures;

      3. het unieke logo voor het klachtenbeheer.

      § 2 - Het centrale meldpunt is neutraal en beschikt over adequaat gekwalificeerd personeel.

      Onverminderd het decreet van 28 juni 2021 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie is het centrale meldpunt gemachtigd, tegen betaling van een som die gebaseerd is op een passende prijs voor de totale productiekosten, documenten op om het even welke gegevensdrager ter beschikking te stellen.

      HOOFDSTUK 2. - Klachtenbeheer

      Art. 4. - Doelstellingen

      Elke persoon die zijn belang kan aantonen, heeft het recht kosteloos een klacht in te dienen tegen een bestuurshandeling of tegen werkwijzen van een overheid. Hij mag een andere rechtsbekwame persoon volmacht geven om hem in rechte te vertegenwoordigen.

      De overheidsinstanties zetten een klachtenprocedure op waarin minstens de bepalingen van dit hoofdstuk worden nageleefd. Zij kunnen daarnaast bepalingen voorzien die gunstiger zijn voor de indiener.

      Art. 5. - Ontvankelijke klachten

      Een klacht is ontvankelijk als ze :

    5. een concrete bestuurshandeling of werkwijze betreft;

    6. bij de overheid die verantwoordelijk is voor de betreffende bestuurshandeling of werkwijze schriftelijk werd ingediend of mondeling werd uiteengezet en overeenkomstig artikel 7, tweede lid, 3°, schriftelijk werd weergegeven;

    7. een beschrijving bevat van de aangelegenheid die aanleiding geeft tot de klacht;

    8. werd ingediend overeenkomstig de taalvereisten gesteld in de gecoördineerde wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van de talen in bestuurszaken.

      Art. 6. - Niet-ontvankelijke klachten

      De verantwoordelijke overheid kan een klacht weigeren te behandelen als :

    9. de klacht

      1. kennelijk ongegrond is;

      2. in wezen identiek is aan een eerdere klacht die reeds conform dit hoofdstuk werd behandeld en geen nieuwe feiten omvat;

      3. betrekking heeft op feiten die meer dan een jaar voor het indienen van de klacht hebben plaatsgevonden;

    10. de indiener de bestaande georganiseerde administratieve klachtenprocedures niet heeft uitgeput om genoegdoening te krijgen;

    11. de klacht betrekking heeft op personeelsaangelegenheden van de overheid waar de indiener werkt, met uitzondering van een klacht waarvoor de indiener aannemelijk kan maken dat hij geen andere specifieke mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen;

    12. de naam en het adres van de indiener niet bekend zijn.

      De verantwoordelijke overheid weigert de klacht te behandelen, als in verband met de klacht een georganiseerd administratief of jurisdictioneel beroep aanhangig is.

      De termijn van één jaar vermeld in het eerste lid, 1°, c), wordt opgeschort gedurende de periode waarin de grond van de klacht het voorwerp is van een georganiseerd administratief beroep of een jurisdictioneel beroep.

      Art. 7. - Indienen van een klacht

      Een klacht wordt digitaal of op papier ingediend bij de verantwoordelijke overheid.

      Elke overheid :

    13. publiceert een klachtenformulier dat minstens beantwoordt aan de voorschriften van artikel 3, § 1, derde lid, 4°, en zorgt ervoor dat dit formulier zowel digitaal als op papier vlot toegankelijk is;

    14. bepaalt bij welke persoon of personen klachten kunnen worden ingediend;

    15. zorgt ervoor dat de indiener indien nodig hulp krijgt bij het schriftelijk formuleren van zijn klacht.

      Art. 8. - Ontvangstbevestiging

      Onmiddellijk na het indienen van de klacht wordt aan de indiener een ontvangstbevestiging met datum van ontvangst van de klacht overhandigd of bezorgd. Dat gebeurt ofwel digitaal ofwel op papier, afhankelijk van de manier waarop de klacht werd ingediend.

      Art. 9. - Informatie over de behandeling van de klacht

      § 1 - Binnen 14 kalenderdagen na indiening van de klacht ontvangt de indiener een informatiebrief over de verdere behandeling van de klacht.

      De in het eerste lid genoemde informatiebrief bevat informatie over :

    16. de ontvankelijkheid of niet-ontvankelijkheid van de klacht;

    17. de contactpersoon en de overeenkomstig artikel 36, § 1, eerste lid, aangewezen verantwoordelijke voor de behandeling van de klacht.

      § 2 - Bij ontvankelijkheid van de klacht worden in de informatiebrief de behandelingstermijn, de behandelingsprocedure en de manier van informeren over het resultaat meegedeeld.

      § 3 - Wanneer de klacht niet-ontvankelijk is of niet verder hoeft te worden onderzocht, bevat de informatiebrief een motivering voor de niet-ontvankelijkheid en worden aanwijzingen bijgevoegd over de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de ombudsdienst.

      § 4 - Indien een klacht niet verder behandeld wordt, omdat zij werd ingediend bij een overheid die er niet bevoegd voor is, stuurt de desbetreffende overheid de klacht zo snel mogelijk door naar de overheid die volgens haar bevoegd is, op voorwaarde dat de indiener hier geen bezwaar tegen aantekent.

      De in § 1, eerste lid, genoemde informatiebrief geeft informatie over de doorgifte van de klacht.

      Art. 10. - Behandelingstermijn

      De klachtenprocedure wordt binnen 45 kalenderdagen na het indienen van de klacht afgesloten.

      In buitengewone omstandigheden en nadat de indiener schriftelijk in kennis werd gesteld, kan de in het eerste lid gestelde termijn verlengd worden tot in totaal maximaal 90 kalenderdagen.

      Art. 11. - Onderzoek van de klacht

      § 1 - De verantwoordelijke overheid zorgt ervoor dat de klacht correct, discreet en neutraal wordt onderzocht. Ze houdt daarbij rekening met de in hoofdstuk 4 vermelde voorschriften inzake gegevensbescherming, waarbij de indiener recht van bezwaar heeft met betrekking tot de verwerking en...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT