Decreet met betrekking tot de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpmiddelen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, binnen de schoolinrichtingen, de 27 mars 2019

Artikel 1. Dit decreet is van toepassing op het basisonderwijs en op het secundair onderwijs, gewoon en gespecialiseerd, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

Art. 2. Voor de toepassing van dit decreet, wordt verstaan onder:

1 ° "Schoolboek, inclusief een digitaal schoolboek", een gedrukt of digitaal boek bestemd voor de leerling en deel van het leerproces, waaronder een woordenboek, een atlas of een encyclopedie.

Voor de toepassing van dit decreet worden bestanden bestaande uit reproduceerbare vellen en voorgedrukte werkmappen niet als schoolboeken beschouwd.

2 ° "Digitale bron":

"Een schoolsoftware of digitale tool", een computerprogramma of applet of toegang tot een digitale tool via een webdienst bestemd voor de leerling of leerkracht, installeerbaar, uitvoerbaar en / of lokaal raadpleegbaar op de computer van de gebruiker, die deel uitmaakt van het leerproces of informatie van pedagogische aard verstrekt;

"Een online pedagogisch platform", een webdienst voor de leerling of de leraar, die geregistreerde gebruikers een geïntegreerd pedagogisch instrument biedt als onderdeel van het leerproces.

3 ° "Een pedagogisch hulpmiddel", een permanent hulpmiddel, bestemd voor de leraar om hem te helpen bij de conceptie en de voorbereiding van de pedagogische activiteiten evenals bij de uitvoering ervan, of bestemd voor de leerling om hem te begeleiden in zijn leerproces. Zijn inzonderheid beschouwd als pedagogische hulpmiddelen in de zin van dit decreet tijdschriften met een specifiek pedagogisch doel.

4 ° "Een literatuurboek", een werk voor de leerling, beide gedrukt op fysieke media, papier, karton, ander materiaal dan geproduceerd in een digitaal formaat, dat als een esthetische waarde wordt erkend. Boeken, zoals tekstuele en / of grafische fictie, romans, documentaires, poëzie, toneelstukken, essays, worden inzonderheid beschouwd als literatuurboeken.

5 ° "Schoolinrichting", een door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijseenheid voor gewoon of gespecialiseerd onderwijs van het kleuter- en / of lager of secundair niveau, gevestigd in een of meer vestigingen onder leiding van een dezelfde directeur of hetzelfde inrichtingshoofd.

6 ° "opdrachtendecreet", het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

TITEL I. . - De aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken

Art. 3. § 1. Als onderdeel van de aanschaf van schoolboeken, digitale hulpbronnen, pedagogische instrumenten en literatuurboeken, moet het inrichtingshoofd, voor het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap en de organiserende macht, voor het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd onderwijs, de volgende elementen garanderen:

1 ° de eerbiediging van de grondrechten, waaronder:

  1. de beginselen van gelijkheid en non-discriminatie, zoals inzonderheid gedefinieerd in de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, bij de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden, de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, en het decreet van 12 december 2008 betreffende de bestrijding van sommige vormen van discriminatie;

  2. het beginsel van gendergelijkheid zoals inzonderheid vastgelegd in het decreet van 7 januari 2016 betreffende de integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap;

2 ° de overeenstemming met de eindvaardigheden, de vaardigheden, de kennis en de opleidingsprofielen bedoeld in de artikelen 16, 25, 35, 39, 39 bis, 44, 45 en 47 van het opdrachtendecreet;

3 ° het in aanmerking nemen van de doelstellingen bepaald in de artikelen 6, 8, 10, 12, 13, 15, 16 § 3, 24, 34 en 78 van het opdrachtendecreet. In dit verband wordt speciale aandacht besteed aan de aanwezigheid van remediëringsstrategieën.

§ 2. Uiterlijk 31 december 2019 stelt de Regering de labeliseringsprocedure vast voor schoolboeken, digitale hulpmiddelen en pedagogische instrumenten overeenkomstig de beginselen bedoeld in §...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT