Decreet betreffende de territoriale polen belast met de ondersteuning van de scholen van het gewoon onderwijs in de uitvoering van de redelijke aanpassingen en volledige permanente integratie, de 20 juillet 2022

Artikel 1. In artikel 6.2.6-1 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs worden de volgende wijzigingen aangebracht:

Leden 2 en 3 worden vervangen door wat volgt:

" § 2. Bij de oprichting van de territoriale pool die een hoofdschool verbindt met een of meerdere partnerscholen, beslist de enige inrichtende macht of beslissen de verschillende inrichtende machten, afhankelijk van het geval,, op basis van eenparigheid van stemmen:

  1. ofwel om alle punten die toegekend worden aan wedden of weddesubsidies aan de hoofdschool te geven;

  2. ofwel om een verdeelsleutel vast te stellen tussen de hoofdschool en de partnerschool(en) over de verdeling van punten die toegekend worden aan wedden of weddesubsidies.

    Als lid 1, 2. van toepassing is,worden de betrekkingen gecreëerd door het gebruik van punten toegewezen

  3. ofwel, in het kader van een ambtssgebied, aan de betrokken inrichtende macht bij de bepaling van de verdeelsleutel;

  4. ofwel, in de partnerovereenkomst, aan elke inrichtende macht in functie van de vermelde verdeelsleutel.

    De betrekkingen die gecreëerd worden op basis van de middelen toegewezen aan wedden of weddesubsidies, ook in het kader van de verdeling waarvan sprake in het eerste lid, 2., worden niet meegeteld in de kaderberekeningen bedoeld in hoofdstuk IV afdeling 10 en hoofdstuk V, afdeling 13, van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs.

    § 3. Om de zes jaar, gelijktijdig met de vernieuwing van de territoriale pool,, kan de inrichtende macht of kunnen de verschillende inrichtende machten, afhankelijk van het geval, op basis van eenparigheid van stemmen beslissen om de organisatie bedoeld in § 2 te wijzigen.

    Op basis van een unaniem akkoord van de verschillende inrichtende machten kan een aanhangsel bij de partnerschapsovereenkomst met betrekking tot de puntenverdeling tussen de verschillende inrichtende machten worden afgesloten. Op dezelfde manier kan een eenzijdige wijziging van het ambtssgebied de verdeling van de punten tussen de hoofdschool en de partnerschool/scholen aanpassen. Dit aanhangsel of deze eenzijdige wijziging wordt meegedeeld aan de diensten van de regering volgens de nadere regels bepaald door de regering. Deze wijziging mag niet leiden tot de terbeschikkingstelling bij ontstentenis van betrekking of wegens gedeeltelijk opdrachtverlies van een personeelslid dat al benoemd of aangeworven is in vast verband in een betrekking binnen de pool."

    Een paragraaf 4 wordt toegevoegd en luidt als volgt:

    " § 4. De inrichtende macht van de territoriale pool en de inrichtende macht van de school voor gespecialiseerd onderwijs waarmee een specifieke partnerovereenkomst is gesloten, kunnen overeenkomen om de punten toegekend aan wedden of weddesubsidies aan deze school terug te geven. Deze teruggave gebeurt in overeenstemming met de samenstelling van de personeelsformatie van de pool die vastgelegd is conform artikel 6.2.6-2, lid 1, en na overleg met de plaatselijke sociale overlegorganen van de hoofdschool.

    De specifieke partnerovereenkomst vermeldt het afgesloten akkoord over de teruggave van de aan de wedden of weddesubsidies toegekende punten van de hoofdschool aan de specifieke partnerschool. De door het gebruik van punten gecreëerde betrekkingen worden toegewezen aan de inrichtende macht van de specifieke partnerschool.

    Op basis van een unaniem akkoord van de partijen kan een aanhangselbij de specifieke partnerschapsovereenkomst met betrekking tot de teruggave van de punten toegekend aan wedden of weddesubsidies aan de inrichtende macht van de specifieke partnerschool worden afgesloten. Deze wijziging mag niet leiden tot de terbeschikkingstelling bij ontstentenis van betrekking of wegens gedeeltelijk opdrachtverlies van een personeelslid dat al benoemd of aangeworven is in vast verband in een betrekking binnen de territoriale pool.

    Dit bijvoegsel wordt meegedeeld aan de diensten van de regering volgens de nadere modaliteiten bepaald door de regering."

    Art. 2. Artikel 6.2.5-4, lid 1, van hetzelfde Wetboek wordt vervangen door wat volgt:

    "De territoriale polen die leerlingen opvangen met specifieke sensomotorische behoeften die een grondige opvolging vereisen zoals bedoeld in artikel 6.2.3-1, tweede lid, 2., b), ontvangen extra punten. Het aantal extra toegekende punten wordt per leerling bepaald in functie van de besluiten van de evaluatie waarvan sprake in lid 2 en kan jaarlijks verschillen naargelang het aantal vastgestelde leerlingen en het beschikbare budget. Dit aantal mag niet hoger zijn dan 352 extra punten per leerling. Voor leerlingen die met toepassing van artikel 6.2.5-5 ook punten behalen, bedraagt het totaal aantal behaalde punten maximaal 352 punten per leerling."

    Art. 3. In Titel II van boek 6 van het Wetboek voor het basis- en secundair onderwijs wordt een hoofdstuk 7 ingevoegd met als titel "De digitale toepassing "e-polen", met volgende inhoud:

    "Hoofdstuk 7 - De digitale toepassing 'e-polen'

    Art. 6.2.7-1. § 1. ETNIC maakt een digitale toepassing "e-polen" aan om de volgende zaken te vergemakkelijken:

  5. de organisatie en het administratief en financieel beheer van territoriale polen;

  6. de communicatie tussen de verschillende betrokken inrichtende machten en met de diensten van de regering.

    § 2. Met deze toepassing kunnen gegevens of categorieën geanonimiseerde gegevens worden overgedragen die nodig zijn voor de uitvoering van de bepalingen in deze Titel of elke andere wettelijke, decretale of reglementaire bepaling.

    Hiermee kan men met name:

  7. in voorkomend geval, de partnerschapsovereenkomst sluiten en meedelen conform artikel 6.2.2-4;

  8. in voorkomend geval, de specifieke partnerschapsovereenkomst(en) sluiten en meedelen conform artikel 6.2.2-5;

  9. de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT