Bijkomende Overeenkomst bij het eerste Beheerscontract tussen de Belgische Staat en de Naamloze Vennootschap van Publiek recht 'Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden' (BIO) van 1 april 2014, de 20 décembre 2016

Artikel 1. Wijziging van artikel 1, eerste lid van het beheerscontract

De eerste zin wordt vervangen als volgt :

"BIO werd opgericht bij notariële akte op 8 december 2001 verleden voor notaris Johan Kiebooms te Antwerpen, in toepassing van de wet van 3 november 2001 tot oprichting van de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden en tot wijziging van de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht (hierna `BIO Wet'), zoals gewijzigd door de programmawet van 24 december 2002, de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen, door de wet van 20 januari 2014 tot wijziging van de wet van 3 november 2001 tot oprichting van de Belgische Investeringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden en tot wijziging van de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht en door de wet van 21 juli 2016 tot wijziging van de wet van 21 december 1998 tot oprichting van de "Belgische Technische Coöperatie" in de vorm van een vennootschap van publiek recht."

Art. 2. Wijziging van artikel 1, derde lid van het beheerscontract

De woorden "het regelgevend kader, de strategienota's (in het bijzonder de "Strategienota voor de Sector Landbouw en Voedselzekerheid" en de bijhorende analysetabel) en de internationale verbintenissen die door de Belgische Staat inzake Ontwikkelingssamenwerking werden aangegaan" worden vervangen als volgt : "het nationale en internationale regelgevende kader en de strategienota's aangenomen inzake Ontwikkelingssamenwerking".

Art. 3. Wijziging van artikel 2, punt 2.1 van het beheerscontract

Artikel 2, punt 2.1 wordt gewijzigd als volgt :

"Overeenkomstig de wet van 19 maart 2013 betreffende de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en het artikel 3 van de BIO Wet, heeft BIO als opdracht bij te dragen tot de duurzame menselijke ontwikkeling in de interventielanden, door de privésector rechtsreeks of onrechtstreeks te ondersteunen via de gekwalificeerde ondernemingen in die landen, waarvan sprake in artikel 2, punt 2.2, door middel van investeringen en andere complementaire ondersteuningsmechanismen (waaronder subsidies)".

Art. 4. Wijziging van artikel 2, punt 2.2 van het beheerscontract

De sub-punten (1) tot (4) worden vervangen als volgt :

"(1) MKMO's en ondernemingen van de sociale economie gevestigd in de interventielanden

(a) De MKMO's

Overeenkomstig de BIO Wet en de statuten, heeft BIO op de eerste plaats als doel te investeren, rechtstreeks of onrechtstreeks (namelijk via de kanalen beschreven in artikel 4, punt 4.2 van onderhavig beheerscontract), in de ontwikkeling van MKMO's van interventielanden, over alle sectoren, behalve in de sectoren die uitgesloten zijn conform dit beheerscontract. De BIO Wet definieert de MKMO's door te verwijzen naar de definitie van de Europese Commissie, meer bepaald naar de maxima die deze vaststelt met betrekking tot de jaarlijkse omzet en het balanstotaal. De betreffende maxima zijn :

- jaarlijkse omzet : maximum 50 miljoen EUR (of equivalent in lokale munt); en

- balanstotaal : maximum 43 miljoen EUR (of equivalent in lokale munt).

(b) De ondernemingen van de sociale economie

De interventies van BIO zijn eveneens gericht op ondernemingen uit de sociale economie. Sociale economie omvat de economische activiteiten uitgeoefend door hoofdzakelijk coöperatieve vennootschappen, mutualiteiten en verenigingen waarvan de opdracht de volgende kenmerken vertoont :

- het doel is dienstverlening aan de leden of aan de gemeenschap, eerder dan winstmaximalisatie;

- beheersautonomie;

- democratische besluitvorming;

- personen en werk primeren op kapitaal bij de verdeling van de inkomsten;

- financieel evenwicht.

(2) De MKMO's en de ondernemingen gevestigd in de interventielanden, die bijdragen tot de verbetering van de toegang tot energie en tot de digitale technologieën, evenals tot de strijd tegen de klimaatverandering

(a) De MKMO's en de ondernemingen die bijdragen tot de verbetering van de toegang tot energie

BIO heeft tot doel te investeren in de ondernemingen (waaronder de MKMO's), met inbegrip van publieke-private-projecten, die een positieve impact hebben op de toegang tot energie voor de bevolking en de ondernemingen in de interventielanden. Het betreft onder meer ondernemingen die bijdragen tot het verhogen van de hoeveelheid energie die beschikbaar is in een land (energieproductie), tot het verbeteren van de distributie ervan naar de verbruikers of tot een betere energie-efficiëntie.

(b) De MKMO's en de ondernemingen die bijdragen tot de verbetering van de toegang tot digitale technologieën

BIO heeft tot doel te investeren in de ondernemingen (waaronder de MKMO's) gevestigd in de interventielanden die bijdragen tot de verbetering van de toegang tot digitale technologieën van de ondernemingen en de bevolking in de interventielanden. De bedoelde ondernemingen omvatten onder meer, maar niet uitsluitend, de ondernemingen die infrastructuurprojecten ter ondersteuning van de mobiele telefonie of de Internettoegang (torens, netwerken) of IT diensten en digitalisatiediensten voor MKMO's en financiële instellingen (digitalisatie van financiële diensten) ontwikkelen, producenten of verdelers van apparatuur...

(c) De MKMO's en de ondernemingen die bijdragen tot de strijd tegen de klimaatverandering

BIO heeft tot doel te investeren in de ondernemingen (waaronder de MKMO's) die bijdragen tot de strijd tegen de klimaatverandering in de interventielanden. Het betreft onder meer ondernemingen die bijdragen tot de vermindering van broeikasgassen in het domein van de hernieuwbare energie, de bosbouw, of in andere domeinen.

(3) De MKMO's en de ondernemingen in de agro-alimentaire sector, gevestigd in de interventielanden

BIO heeft tot doel te investeren in de ondernemingen (waaronder de MKMO's) gevestigd in de interventielanden, actief in de productie, de verwerking, handel of vermarkting van landbouwgrondstoffen, landbouw- en voedingsproducten en die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de versterking van de voedselzekerheid in de interventielanden.

(4) De MKMO's en de ondernemingen gevestigd in de interventielanden, die tot doel hebben basisdiensten aan de bevolking te verlenen

BIO heeft tot doel te investeren in de ondernemingen (waaronder de MKMO's), met inbegrip van publieke-private-projecten, die tot doel hebben basisdiensten te verstrekken aan de bevolking in de interventielanden.

De bedoelde basisdiensten zijn, voornamelijk, de toegang tot financiële basisdiensten, gezondheidsdiensten, onderwijs, huisvesting, water en basisinfrastructuur".

Art. 5. Wijziging van artikel 2, punt 2.3 van het beheerscontract

  1. De woorden "en artikel 3, laatste lid van de BIO Wet" worden toegevoegd aan het einde van de derde gedachtenstreep;

  2. in de laatste gedachtenstreep worden de woorden "programma's van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking" vervangen door de woorden "interventies van de Belgische ontwikkelingssamenwerking".

    Art. 6. Wijziging van artikel 2, punt 2.4, sub-punt (2) van het beheerscontract

    Het woord "voluntaristisch" wordt vervangen door het woord "ambitieus".

    Art. 7. Wijziging van artikel 2, punt 2.4, sub-punt (4) van het beheerscontract

    Het sub-punt (4) wordt vervangen als volgt :

    "(4) Additioneel karakter

    BIO moet zich ervan vergewissen dat haar interventies additioneel zijn. Dit betekent dat BIO slechts mag tussenkomen indien een financiering beantwoordt aan minstens één van de volgende criteria :

  3. de privé-investeerders laten het afweten;

  4. de interventies van privé-investeerders zijn onvoldoende om aan de behoeften van het project tegemoet te komen;

  5. de privé-investeerders bieden alleen financieringen tegen voorwaarden die niet aangepast zijn aan de behoeften van de onderneming;

  6. door de kenmerken van haar interventie vervult BIO een specifieke rol, met name (maar niet uitsluitend) de rol van katalysator voor de mobilisatie van bijkomende financiering.

    Zonder afbreuk te doen aan de vereiste in voorgaand lid, wordt het additionele karakter van BIO versterkt wanneer de tussenkomst van BIO gepaard gaat met voorwaarden en/of verplichtingen in hoofde van de begunstigde onderneming die als voorwerp hebben het naleven door deze laatste van internationale standaarden op sociaal en milieuvlak en inzake goed bestuur die doorgaans niet worden toegepast door de actoren die activiteiten uitoefenen die vergelijkbaar of verbonden zijn met deze van de betrokken onderneming in het betrokken interventieland".

    Art. 8. Wijziging van artikel 2, punt 2.4, sub-punt (5) van het beheerscontract

    Het sub-punt 5 wordt vervangen als volgt :

    "Overeenkomstig artikel 3, voorlaatste lid van de BIO Wet respecteert BIO de principes van ongebonden Officiële Ontwikkelingshulp zoals aanbevolen door het DAC van de OESO, in die zin dat de rechtstreekse of onrechtstreekse financieringen de aankoop van goederen of diensten bij Belgische ondernemingen niet als voorwaarde hebben".

    Art. 9. Wijziging van artikel 2, punt 2.4, sub-punt (6) van het beheerscontract

    Het sub-punt (6) wordt vervangen als volgt :

    "(6) Rentabiliteit

    Bij de beoordeling van een investeringsvoorstel, streeft BIO een evenwicht na tussen de ontwikkelingsrelevantie van haar interventie, rekening houdend met de hierboven opgesomde principes, en het financiële rendement. De investeringen van BIO moeten een voldoende perspectief op rendement bieden, in die zin dat men er redelijkerwijze van moet kunnen uitgaan dat deze investeringen in staat zijn om een voldoende financieel rendement te genereren om hun levensvatbaarheid en duurzaamheid te kunnen verzekeren.

    BIO blijft manieren onderzoeken om het ontwikkelingsrendement van haar tussenkomsten verder te verhogen, onder meer ten aanzien van kleinere ondernemingen, rekening houdend met de bijzonderheden van haar mandaat en de beperkingen die daarmee gepaard gaan. Overeenkomstig de BIO Wet moeten de investeringen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT