Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende de bijzondere voorwaarden voor de erkenning en de subsidiëring van de begeleidingsdiensten voor pleegzorg, de 5 décembre 2018

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Afdeling 1. - Toepassingsgebied

Artikel 1. Dit besluit heeft tot doel om de bijzondere voorwaarden te bepalen voor de erkenning en de subsidiëring van de begeleidingsdiensten voor pleegzorg, in het kader van de zorg voor kinderen in moeilijkheden en in gevaar en van jongeren vervolgd voor feiten die als misdrijf worden omschreven, bedoeld in de artikelen 20, 38 en 55 van het decreet van 18 januari 2018 houdende het wetboek van preventie, hulpverlening aan de jeugd en jeugdbescherming.

Afdeling 2. - Definities

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder:

  1. decreet: het decreet van 18 januari 2018 houdende het wetboek van preventie, hulpverlening aan de jeugd en jeugdbescherming;

  2. dienst: de begeleidingsdienst voor pleegzorg;

  3. pleegzorg: het systeem van zorg, vrijwillig of niet, voor een kind of een jongere door de persoon bedoeld in artikel 2, 2° van het decreet; deze zorg bestaat uit de huisvesting en de opvoeding van een kind of een jongere en beoogt het opbouwen van een band tussen het kind of de jongere en de pleegfamilie met als doelstelling de harmonieuze ontwikkeling en de ontplooiing van het kind of de jongere, met respect voor de plaats van zijn ouders of personen die het ouderlijk gezag uitoefenen.

  4. pleegzorger: de pleegzorger bedoeld in artikel 2, 2° van het decreet die een familielid, een vertrouwenspersoon of een persoon, gekozen door de dienst, kan zijn;

  5. besluit van 5 december 2018: het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 5 december 2018 betreffende de algemene voorwaarden voor de erkenning en de subsidiëring van de diensten bedoeld in artikel 139 van het decreet van 18 januari 2018 houdende het Wetboek van preventie, hulpverlening aan de jeugd en jeugdbescherming;

  6. aantal erkende mandaten: het aantal mandaten dat de dienst tegelijk kan opnemen krachtens zijn erkenning.

    HOOFDSTUK 2. - Gemeenschappelijke bepalingen voor de begeleidingsdiensten voor pleegzorg

    Afdeling 1. - Opdrachten en voorwaarden voor erkenning

    Art. 3. § 1. De begeleidingsdienst voor pleegzorg heeft als opdrachten:

  7. de evaluatie van de aangepastheid van het project voor het kind, bedoeld in de artikelen 24 en 41 van het decreet, aan het gekozen project van de pleegzorger;

  8. de begeleiding voor pleegzorg van het kind of de jongere waarborgen. Deze omvat:

    1. de individuele begeleiding van het kind of de jongere in zijn project en zijn gebeurtenissen;

    2. de organisatie van de huisvesting door de pleegzorger en de pedagogische, psychologische en sociale omkadering van de pleegzorger en zijn gezin, met inbegrip van de gevallen waar de keuze van deze laatste niet tot stand kwam door de dienst;

    3. de ondersteuning van de ouders bij de uitoefening van hun ouderschap en het werk van het behoud van de persoonlijke relaties tussen het kind of de jongere en, zijn ouders en broers en zussen, behalve indien de opdrachtgever meent dat het in strijd is met het belang van het kind of de jongere;

  9. de voorbereiding en begeleiding van een terugkeerprogramma van het kind of de jongere in zijn oorspronkelijke leefwereld, na de pleegzorg, of in voorkomend geval, het uitwerken van een alternatieve oplossing tegemoetkomend aan het belang van het kind of de jongere, onder andere het zelfstandig wonen; de begeleiding van dit terugkeerprogramma is beperkt tot een maximumduur van 6 maanden, eenmalig verlengbaar;

  10. het waarborgen van het administratief en financieel beheer van de dagelijkse, bijkomende en eenmalige kosten, zoals bepaald bij het besluit van 9 december 2015 betreffende de subsidies en tussenkomsten voor individuele kosten gelinkt aan de tenlasteneming van jongeren;

  11. het waarborgen van de bevordering van pleegzorg ten minste in het tussenkomstgebied, bepaald in het erkenningsbesluit;

  12. de organisatie van informatie aan en de selectie van kandidaat-pleegzorgers, met name:

    1. het informeren van de kandidaten over de implicaties van pleegzorg en de verplichting om de plaats, de rechten en de plichten van elkeen te respecteren.

    2. de evaluatie van het project van kandidaten en hun voorbereiding op pleegzorg;

    3. de organisatie van opleiding voor kandidaten.

    De selectieprocedure duurt maximum 6 maanden. Op met redenen omklede aanvraag van de kandidaten kan deze duur verlengd worden.

    § 2. De dienst stelt het administratief dossier van de pleegzorger samen dat minstens het volgende bevat:

  13. een uittreksel uit het strafregister van het model bedoeld in artikel 596, tweede lid van het Wetboek van Strafvordering, minstens om de 5 jaar bijgewerkt, van de pleegzorger en van elke meerderjarige die onder hetzelfde dak als deze laatste woont;

  14. een medisch attest over de pleegzorger en de personen die onder hetzelfde dak wonen als deze laatste, waarin bepaald staat dat er geen medische contra-indicaties voor opvang zijn;

  15. de gegevens van het ziekenfonds en het kinderbijslagfonds van de pleegzorger;

  16. een samenstelling van het gezin van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT